בני משפחותיהם של הנעדרים הישראלים בעזה, אברה מנגיסטו, אורון שאול והדר גולדין, העבירו היום (חמישי) ביקורת חריפה על הממשלה, בעקבות התנהלותה בנושא מאז חטיפתם. זהבה שאול, אמו של אורון, אמרה בגלי צה"ל כי "חמאס רוצה להחזיר את השבויים, וממשלת ישראל לא רוצה", בעוד שאבי יאלו, מקורב למשפחת מנגיסטו, טען כי "יש קו ברור בין אדישות הציבור לגזענות נגד האתיופים".
 
לדברי יאלו, "זאת השנה החמישית, מספטמבר 2014. זה פסח חמישי שאנחנו חוגגים את החג, אם אפשר לקרוא לזה ככה, שהכיסא של אברה חסר. נקודת המוצא שלנו זה שהוא בחיים. אישוש לזה קיבלנו מהודעה של צה"ל, שאמר שהסבירות מאוד גבוהה. למעט זה, לצערי הרב, אין שום מידע על המצב הבריאותי שלו. שום מידע למעשה. אני לא רואה שמישהו מנסה לאתגר את המערכת". 
 
"אני רוצה להאמין וללכת לכיוון שאת מציגה, שהממשלה מנסה לעשות", המשיך מנגיסטו. "במבחן התוצאה, אין לנו שביב של מידע עליו. זה נכון, ראינו שבתקופה שגלעד שליט היה בכלא, הציבור, הממשלה והתקשורת דיברו עליו, לקחו צוות צילום, שמעו מה האמא אומרת, מה האבא אומר, חוגגים את זה ביחד. אפשר למתוח קו מאוד ברור בין האדישות והאפטיות שהציבור מגלה למנגיסטו, לבין אי העלאת יהודי אתיופיה, לבין הגזענות שאנחנו חווים מדי יום ואלימות שלטונית ומשטרתית". 
 
משפחתו של אברה מנגיסטו. צילום: רויטרס
משפחתו של אברה מנגיסטו. צילום: רויטרס

גלעד שליט היה חייל שנחטף, אברה חצה את הגבול.
"זה בדיוק עיוות של הדיון, חוסר הבנה, הגזרה שם נמצאת בתצפיות. חלק אמרו, אבל הייתה הסכמה, שבסוף בסוף הוא הבן של כולנו. אצל אברה זה לא הדיון, הוא נטל גדול. הוא מסמל את החירות, הוא לא הבן שלנו, הוא לא השכן שלנו, אף אחד לא מתאמץ. אני לא רוצה שישחררו מחבלים, אבל שהציבור יתגייס כדי לעורר את הסולידריות. זאת בקשה מנימליסטית. קל להגיד שהוא לא גלעד שליט, ולפתור את עצמנו מאחריות".
 
הוא הסביר כי "משפחת מנגיסטו נמצאת בעננה של חמש שנים. אי אפשר באמת לחגוג חג, ולקיים את החיים. הידיעה שאח שלך נמצא בשבי, בטח שמדובר בילד שלך. ההורים נמצאים, המשפחה נמצאת במקום לא טוב. היא משפחה שמסמלת את הטרגדיה של החברה הישראלית, הפכנו להיות אדישים. אהבת לרעך כמוך לא קיים". 
 
"התמונה הזאת עגומה", הוסיף המקורב למשפחת מנגיסטו. "השאלה מי אנחנו רוצים להיות כאן, מה קורה לנו כאזרחים. אנחנו בפתחו של חג החירות, העבדות המנטלית היא הרבה יותר גדולה מהפיזית. הסיפור של אברה הפכה להיות כמה הפכנו להיות מנותקים בחברה הישראלית. 8,000 אחים שלנו מחכים בגונדאר ובאדיס, ויש החלטת ממשלה, ועדיין דנים בשאלה אם הם יהודים או לא, זאת בושה. הם צריכים להיות כאן ולחגוג את החג. אלפי משפחות בישראל חסרים את קרובי המשפחה שלהם".

אמו של אורון שאול: "הממשלה תקעה לי סכין בלב"

באופן דומה, גם זהבה, אמו של אורון שאול, הביעה זעם על ההתנהלות בנושא. "ממשלת ישראל הפקירה אותנו, היא הפקירה את אורון, הדר והמשפחות. אני לא חושבת שזה צריך להיות כך. נהפוך הוא - ממשלת ישראל חייבת להחזיר את מנגיסטו, אורון והדר".
 
זהבה שאול. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
זהבה שאול. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90


את לא מאמינה לממשלה?
"אני כבר לא מאמינה לאף אחד. אני חושבת שחמאס רוצה להחזיר את השבויים, וממשלת ישראל לא רוצה. על זה עומדת המדינה? על 45 אסירים? לא יכול להיות". 
ליל הסדר הזה יהיה שונה?
"מה שונה? חג הפסח הוא חג החירות. איפה החירות שלנו? איפה החירות? אני לא מצליחה להבין. יש לנו 45 אסירים שאותם החמאס דורש בתמורה להחזרת חיילינו. אם ישראל לא תשב עם חמאס ותדון איתם על 45 האסירים, לא נראה את הדר ואורון. מהיום הראשון הם דרשו את זה".
"קשה לי מאוד", הוסיפה אמו של החייל הנעדר. "ממשלת ישראל תקעה לי סכין בלב והיא ממשיכה לסובב אותו. אין לי חגים, אין לי חג. איזה חג יש לי? כל בר דעת יודע שאני צריכה להתמודד גם עם זה שבעלי איננו וגם עם אורון, שאני לא יודעת מה מצבו. הגשנו בג"ץ, והוא דחה אותנו כמובן. בסוף הוא כתב שמצבו של אורון לא ידוע. משמע, שכל מה שאמרתי וצעקתי - שאורון נחטף חי... אף אחד לא יודע מה מצבו".