בתחילת 2018, ניסה ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לגייס תמיכה עבור המהלך שיבטל את המימון האמריקני לסוכנות הפליטים הפלסטינים אונר"א, ובכך לבטל את המדיניות שהייתה נהוגה בבית הלבן במשך שנים. המגזין אמריקאי "Foreign Policy" חשף מייל ששלח קושנר לבכירי הבית ב-11 לינואר 2018, ובו שטח את טיעוניו והפציר בהם להעז. בסופו של דבר, כזכור, המימון שהועבר לאונר"א אכן הופסק - ומדינות ערביות הגבירו את תמיכתן בסוכנות, שנכנסה למשבר כלכלי חמור בעקבות הפסקת העברת הכספים האמריקאים. 



"המטרה שלנו לא יכולה להיות לשמור על דברים יציבים כפי שהם", כתב קושנר, "המטרה שלנו צריכה להיות להפוך את הדברים לטובים יותר בצורה משמעותית! לפעמים צריך לקחת סיכונים אסטרטגים כדי להגיע לשם".

במכתב, אליו היו מכותבים בין היתר השגרירה ניקי היילי, השליח למזרח התיכון ג'ייסון דב גרינבלט, היועץ לביטחון לאומי ובכירים נוספים, כתב קושנר כי "חשוב מאוד לעשות מאמץ כנה ולהפריע לאונר"א. הם מנציחים סטטוס קוו מושחת, לא יעיל ולא מסייע לשלום". במייל, קישר קושנר את המכותבים למאמר שנכתב ב"וולס טריט ג'ורנל", אשר כרך בין סיום בעיית הפליטים הפלסטינים לבין חיסולה של אונר"א.

"מקדמים סטטוס קוו מושחת". הפגנה מול אונר"א ברצועת עזה. צילום: רויטרס

 

כזכור, ביום רביעי האחרון אמר קושנר כי תוכנית השלום של הממשל האמריקאי, המכונה "עסקת המאה", תדרוש פשרות הן מישראל והן מהפלסטינים ותוצג בסוף חודש הרמדאן ביוני הקרוב. בשיחה עם שגרירים, קרא קושנר לשמור על ראש פתוח לגבי התוכנית, כך לדברי גורם המעורה בפרטים. "נצטרך לחפש אחר פשרות הגיוניות על מנת לקדם שלום אפשרי", אמר קושנר על פי הגורם, שסירב להזדהות. 
לפי פרסום השבוע ב"וושינגטון פוסט", התוכנית האמריקאית לא תכלול מדינה פלסטינית ריבונית - מה שעורר את חמתם של בכירים ברשות הפלסטינית, שמסרבים לקבל את התוכנית עוד לפני שפורסמה. על פי דיווחים, ההצעה האמריקאית צפויה לכלול הכרה מצד מדינות ערביות בישראל וקבלת הסטטוס קוו לגבי אוטונומיה פלסטינית, בניגוד למדינה ריבונית.

לצד הסירוב הפלסטיני להכיר בתוכנית, נראה כי לממשל האמריקאי צפוי כאב ראש גם מהצד הישראלי - כשחבר הכנסת ויו"ר האיחוד הלאומי, בצלאל סמוטריץ', כבר הצהיר שאיחוד מפלגות הימין לא תשב בממשלה שתדון באפשרות של פשרות טריטוריאליות. בראיון לכאן ב', אמר סמוטריץ' כי "אם חלילה תהיה תוכנית שתמסור סנטימטר מארץ ישראל לערבים, אנחנו לא נהיה חלק מדבר כזה. שום ריבונות – גם את מה שיש היום צריך לבטל".