צרפת הזהירה את לבנון כי ישראל תתקוף את מפעל הטילים המדויקים של חיזבאללה, כך דיווח היום (שבת) העיתון הלונדוני "אל-חיאת".העיתון ציטט מקורות דיפלומטיים ערביים שאמרו: "גם הצרפתים, שהסתפקו עד כה בעמדת המשקיף, נכנסו על קו הידוק הלולאה על איראן בסוריה ובלבנון, ועל חיזבאללה, והצטרפו להסלמה בטון של מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו, שביקר לאחרונה בביירות, לאחר שהבינו כי הכוונות האמריקאיות בעניין הסנקציות רציניות ביותר".

על פי המקורות, פריז הביעה לאחרונה דאגה מחומרת המידע שישראל העבירה לארה"ב וגם אליה בעניין הטילים המדויקים שעל אדמת לבנון. "צרפת סבורה שעל לבנון לנקוט צעדים כדי שמפעל הטילים לא ישפיע עליה משום שישראל לא תעמוד מן הצד עם הקמת מפעל כזה בתמיכה איראנית", אמר המקור. הוא הדגיש כי פריז מתקרבת לעמדתה של וושינגטון בסוריה, ולכן היא מודאגת גם מהמצב בלבנון. במקביל לכך, אתר החדשות הסורי אל-מסדר, הנחשב למקורב למשטר הסורי, דיווח כי מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, נפגש עם בכירים בארגון והזהיר אותם כי ישנה "סבירות גבוהה" למלחמה בקיץ נגד ישראל.

טילים של ארגון חיזבאללה, צילום: AFP
טילים של ארגון חיזבאללה, צילום: AFP


"ישראל לא רואה בלבנון אויב, אבל לא תהסס לתקוף"

ביום חמישי האחרון דיווח האתר הסעודי "אילאף" כי שר החוץ של לבנון, ג'ובראן בסיל, נועד עם בכיר ישראלי במוסקבה ודן עמו "בגבולות ובחיזבאללה". משרד החוץ בביירות הכחיש את הדיווחים.
 על פי הדיווח, הפגישה שנערכה בחסות רוסיה נמשכה כשעתיים ובמהלכה דנו השניים, בין היתר, בסוגיה הסורית ובמשטר אסד, כמו גם בסוגיית מפעלי הנשק האיראניים בלבנון.

הבכיר הישראלי העביר לנשיא לבנון מישל עאון, באמצעות שר החוץ הלבנוני ג'ובראן בסיל, מסר שלפיו ישראל לא רואה בלבנון אויבת אך היא לא תהסס לתקוף מטרות של איראן וחיזבאללה בתחומה.

על פי הפרסום, בסיל הדגיש בפני הצד הישראלי כי על ישראל להפסיק לאיים על לבנון בגלל חיזבאללה משום שהארגון נחשב לאחד ממרכיבי המפה הפוליטית במדינה. הוא הדגיש: "לבנון יודעת איך לקלוט את כל המפלגות שבה תחת ריבונותה". עוד דווח כי השר הלבנוני ביקש גם לבדוק את סוגיית הסנקציות האמריקאיות שיוטלו על לבנון וביקש מהבכיר הישראלי לתווך מול האמריקאים ולא למהר להטיל סנקציות אלא להעניק ללבנון זמן להיערך לכך.

"תמונה ששווה 1,000 טילים", נתניהו חושף מפעל טילים בבירות, צילום מסך
"תמונה ששווה 1,000 טילים", נתניהו חושף מפעל טילים בבירות, צילום מסך


לאחר מכן הציג נתניהו תמונה המציגה מתקן טילים בלבנון ואמר: "תראו את זה. צמוד למתקן יש מגרש כדורגל. יש לי הודעה לחיזבאללה - ישראל יודעת מה אתם עושים ואיפה אתם עושים, ולא תיתן לכם להתחמק מזה".


לאחר החשיפה העביר ארגון חיזבאללה את מפעלי הטילים ממקומם ואף ערך במקום סיור לעיתונאים זרים אך המשיך לפעול לפיתוח נשק מדויק במפעלים בביירות. באוקטובר האחרון נחשף מפעל טילים נוסף בביירות, ועם הגילוי קיבלו אלפי תושבים בשכונות הדרומיות של ביירות הודעת וואטסאפ עם צילום אוויר של מתקן נוסף הממוקם גם הוא בלב שכונת מגורים, סמוך לבית ספר. מדרום למתקן שוכנת גם האוניברסיטה הלבנונית, בית החולים סנט ג'ורג', ולא רחוק ממנו גם שגרירות ספרד. מדובר בעוד מפעל לטילים מדוייקים, דומה לשלושת המפעלים הקודמים שנחשפו.