המשא ומתן הקואליציוני לקראת כינונה של הממשלה ה־35 נפתח היום (ראשון) בין משלחות הליכוד וישראל ביתנו במלון כפר המכביה. בראש משלחת הליכוד עמד השר יריב לוין, ובראש משלחת ישראל ביתנו - ח"כ עודד פורר. מישראל ביתנו נמסר כי הבוקר נפגשו לראשונה צוותי המשא ומתן של מפלגת ישראל ביתנו בהובלת ח"כ עודד פורר יחד עם נציגי הליכוד בהובלת השר יריב לוין. במהלך הפגישה שהתקיימה ברוח טובה, הציגו נציגי ישראל ביתנו את דרישות הבסיס של המפלגה לכניסה לממשלה הבאה בנושאי הביטחון, עלייה וקליטה ודת ומדינה. הצדדים קבעו להיפגש שוב בזמן הקרוב להמשך המשא ומתן".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן צייץ אמש בטוויטר לקראת פתיחת המשא ומתן: "ישראל ביתנו היא מפלגה עם סדר יום ברור, המורכב משלושה נושאים: ביטחון, עלייה וקליטה, דת ומדינה. עם כל הרצון להצטרף לקואליציה המתגבשת והמתבקשת, ועם הנכונות לגמישות, לא נוותר על העקרונות הבסיסיים שלנו".
 
במוקד הדרישות של ישראל ביתנו, המבקשת לקבל את תיק הביטחון ואת תיק הקליטה, עומדת התביעה להנהיג מדיניות ביטחון נוקשה כלפי חמאס ברצועת עזה, וכן דרישה בלתי מתפשרת להעביר את חוק הגיוס בכנסת בדיוק בגרסה שאושרה בכנסת היוצאת בקריאה ראשונה. ליברמן כבר הבהיר כי יתנגד לכל שינוי בהצעת החוק, ואמר כי אם לא תהיה לכך הסכמה מצד החרדים הוא לא חושש לשבת באופוזיציה או ללכת לבחירות חדשות.
 
בינתיים גם החרדים מתבצרים בעמדתם. ח"כ יעקב ליצמן אמר בשבוע שעבר כי יהדות התורה תתנגד לאשר את חוק הגיוס ללא שינויים ואף הוא טען כי אינו חושש מפני בחירות חוזרות. לדבריו אף הורה שלא לפזר את מטה הבחירות של המפלגה, ולהיות ערוך במקרה הצורך להליכה מחודשת לקלפיות.

ליצמן. צילום: מרק ישראל סלם

 

בשבוע שעבר נמסר מהליכוד כי המשא ומתן עם השותפות הקואליציוניות העתידיות ייפתח רק לאחר שראש הממשלה ייפגש עם יו"ר כולנו משה כחלון, לאחר שהשלים סבב פגישות עם שאר ראשי המפלגות. אולם השר לוין אמר אמש ל"מעריב" כי מכיוון שטרם נקבע מועד לפגישה בין נתניהו לכחלון, הוחלט להתחיל במשא ומתן קואליציוני לפחות עם מפלגה אחת. מכיוון שמפלגות אחרות התקשו לתאם מועד לחול המועד פסח, הוחלט לקיים היום פגישה ראשונה עם צוות המשא ומתן של ישראל ביתנו, שיכלול מלבד פורר גם את מנכ"ל משרד הקליטה לשעבר אלכס קושניר, אינה זילברגרץ, רומן גרביץ ואריה וישנבצקי.
 
בתוך כך, למרות כישלונה של איילת שקד בבחירות האחרונות לעבור את אחוז החסימה ולהיבחר מחדש לכנסת, אוהדיה ותומכיה לא מוותרים על שירותיה: הם יזמו עצומת אינטרנט, הקוראת לראש הממשלה בנימין נתניהו למנותה לשרת המשפטים בממשלתו החדשה. בפנייה מבקשים מארגני העצומה מנתניהו: "אנא מנה את איילת שקד לתפקיד שרת המשפטים בכנסת ה־21 כאזרחית. הציבור ברובו ער לחשיבות האדירה שיש בהמשך תיקון האיזון בין המערכות הדמוקרטיות בישראל, תהליך אשר בו החלה שרת המשפטים איילת שקד בכנסת ה־20".
 
לדברי יוזמי העצומה, "אזרחי המדינה ערים לצורך הדחוף וההכרחי בריסון מערכת המשפט ובראש ובראשונה הבג"ץ, לכוחם המקורי, כפי שהיה לפני 'המהפכה השיפוטית' של אהרן ברק. השרה שקד פעלה בהצלחה רבה לקידום מטרה זו, אך המשימה לא הושלמה עד תומה". לטענתם, "אין מתאים מאיילת שקד לדאוג להמשכיות והשלמת המטרה במלואה בכנסת הבאה. אנו קוראים לחברי הקואליציה שבדרך, ובמיוחד לחברי הליכוד: גלו גדלות אישית ואצילות בית"רית. הציבור בכללותו, על כל רבדיו, ובמיוחד מהימין, יריע לכם על צעד כזה. זה יהיה מהלך של Win־Win קלאסי".
 
יצוין שח"כ דוד ביטן סיפר בשבוע שעבר כי להערכתו איילת שקד תתפקד לליכוד לאחר חג הפסח. שקד עצמה אמרה בשבוע שעבר, בטקס הרמת כוסית לחג הפסח עם בכירי ועובדי משרד המשפטים: "אני עומדת לצאת בקרוב לחירות משלי, לפחות לפרק זמן. אינני מתחייבת לאורכו של פסק הזמן". 

איילת שקד. צילום: ניר קידר