ד"ר הראל מנשרי, ראש תחום הסייבר של המכון הטכנולוגי בחולון וממעצבי מדיניות הביטחון של ישראל במרחב הסייבר, אמר היום (ראשון) ב-103FM כי לסין יש תוכנית לשלוט בכל התקשורת האלקטרונית בעולם. בראיון לתוכניתו של אראל סג"ל, המומחה אמר כי חברת וואווי ידועה במסמכים מודיעיניים כיחידה צבאית סינית.
 
"פירוש השם וואווי הוא ההישגים של סין. החברה מוכרת כבר לא מעט שנים במודיעין במערב כמי שפועלת רבות עבור המודיעין הצבאי הסיני. במהלך השבועות האחרונים דובר על וויקילקס ואסאנג'. בהדלפות הראשונות, אחד המסמכים המסווגים של משרד החוץ האמריקאי הראה שחברת וואווי היא יחידה צבאית סינית ויש לה אפילו מספר יחידה", הסביר המומחה.

"על פי החוק הסיני, כל חברה שמייצרת בסין מחויבת לאפשר לאנשי המנגנון הביטחוני הסיני להגיע לפס הייצור ולעשות מה שהם רוצים, כולל התקנת דלתות אחוריות. לפי סעיף אחר בחוק, כך שאם אתה מייצר טכנולוגיה אתה מחויב לתת לסינים את קוד המקור של המערכת", אמר ד"ר מנשרי. 


במה שונה וואווי מחברת אפל לדוגמא?
"גם אפל מייצרת בסין אך הסינים נזהרים עמה יותר מאשר עם חברות אחרות. במידה והאמריקאים ימשכו את אפל מסין זה יגרום לטלטלה ביחסים הפיננסיים בין שתי המדינות אך אין ספק שאפל מסרו את קוד המקור שלהם לממשל הסיני, אחרת הם לא יכלו לייצר את המכשיר במדינה. בשנת 2012 ברק אובמה הוציא צו נשיאותי כנגד חברת וואווי ואסר לאפשר לה להשתתף במיזם של תשתית קריטית בארה"ב, כשהם רצו להתמודד על חוזה להקמת חוות טורבינות רוח להקמת חשמל באיידהו".
וואוי מתמודדת בישראל למרכז להקמת הדור החמישי הסלולרי. 
"סין היא מדינה חשובה מאוד, יש לנו אינטרס לקיים עמה יחסים. יחד עם זאת, סין מעולם לא תמכה בישראל בשום הצבעה בינלאומית. ב-1986 הוחלט לבטל את מטוס הלביא ובכך שמנו את צווארנו בלולאה האמריקאית ולכן אנחנו צריכים לבחור בצד האמריקאי".
וואווי". צילום: רויטרס"
וואווי". צילום: רויטרס"

 
"בסין יש תוכניות אסטרטגיות. אחת התוכניות נקראת סין 2050 העוסקת במדינה כשתהיה הרבה יותר מתקדמת טכנולוגית ועם הרמוניה חברתית. אחד הסעיפים בתוכנית היא שסין תהיה דומיננטית עד כדי שליטה בתקשורת האלקטרונית בעולם, כך שבכל צומת תקשורת בעולם יהיו רכיבים סינים שיקבעו אם הביטים שאנחנו שולחים ילכו ימינה או שמאלה", הוסיף מנשרי.

"כבר היום הסינים מקיימים תוכנית המכונה "חומת האש הגדולה" שמאפשרת לסין לשלוט במידע שיוצא מסין. כשאתה שולח אימייל מסין יכול להיות שהאימייל שלך יעוכב ואולי גם יעשו לך עוד משהו נחמד", אמר ראש תחום הסייבר של המכון הטכנולוגי בחולון.