אם הבית הלבן ציפה ללחץ ערבי על הפלסטינים בשבועות שלקראת הצגת "עסקת המאה" בחודש יוני הקרוב, המאמצים לקדם את היוזמה של הבית הלבן בנוגע לסכסוך הישראלי פלסטיני קיבלו הערב (ראשון) מכה, כאשר הליגה הערבית דחתה את היוזמה, והצהירה על תמיכתה ביוזמת השלום הסעודית מ-2002. בהודעה הדגישו שרי החוץ של מדינות ערב את תמיכתם בפלסטינים, ובמה שהם הגדירו כזכויותיהם הלגיטימיות, שעל פי הדיווחים לא מופיעות ביוזמה האמריקאית כפי שחוברה על ידי שליחי הבית הלבן לנושא - השגריר האמריקאי לישראל דיוויד פרידמן, השליח המיוחד למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט, וחותנו של הנשיא ג'ארד קושנר.



בהודעת הסיכום של המפגש, שכונס לבקשת יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן, הגדישו מדינות ערב כי הן תומכות ביוזמת השלום הערבית, שלהגדרתם מבוססת על החוק הבינלאומי, תוך שהם מדגישים את נוסחת - שטחים תמורת שלום עליה היא מבוססת. עוד נאמר בהודעה כי "עסקת המאה לא תצליח להביא שלום כולל ובר קיימא במזרח התיכון, אלא אם תענה על הדרישות הלגיטימיות של העם הפלסטיני ובראשן זכותו להגדרה עצמית, מדינה עצמאית וריבונות על בסיס קווי 67 כשבירתה מזרח ירושלים, וזכות שיבה או פיצויים לפליטים לפי החלטה 194. וכן שחרור כל האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל".



לא זכו לתמיכת מדינות ערב. ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס
לא זכו לתמיכת מדינות ערב. ג'ארד קושנר ודונלד טראמפ, צילום: רויטרס



הליגה הערבית תקפה גם את העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, ואת פעילותה של ישראל בעיר, ואמרה כי מדינות ערב מחוייבות להגן על מזרח ירושלים, על זהותה הערבית ועל המקומות המקודשים לאסלאם ולנצרות, נגד מה שהגדירו כי קולוניאליזם הישראלי. בנוסף לכך תקפו שרי החוץ הערבים את פעילות ישראל ביהודה ושומרון, ואת מה שהם הגדירו כחוקים גזעניים של ישראל, ש"נועדו לתת לגיטימציה של משטר אפרטהייד שנועד לנשל את העם הפלסטיני מזכויותיו, מאדמתו ופרנסתו".



המועצה התייחסה גם למשבר הכלכלי שבו נמצאת הרשות הפלסטינית, עקב הקיצוץ בכספי הסיוע האמריקאיים לרשות, ועקב סירובה של הרשות לקבל מישראל את כספי המסים לאחר קיזוז התמיכה שהרשות הפלסטינית מעניקה למחבלים הכלואים בישראל ולמשפחותיהם. שרי החוץ הערביים התחייבו לספק לרשות הפלסטינית רשת סיוע של 100 מיליון דולר בחודש, כדי למנוע את קריסתה הכלכלית.