לבנון ממתינה לפתרון של שני משברים משמעותיים מול ישראל: סכסוך הגבול היבשתי וסכסוך הגבול הימי. אחרי שהאו״ם שרטט את הגבול בין שתי המדינות בשנת 2000, בעקבות הנסיגה של צה"ל מדרום לבנון, מיהרה המדינה השכנה לערער. לבנון טענה כי יש 13 מקומות לאורך הגבול, מראש הנקרה ועד החרמון, שהם שטח שלה, שנשארו בידי ישראל ושיש להחזירם אליה. ישראל לא הסכימה לעמדה הלבנונית ואף התחילה לבנות גדר על הגבול, שהאו״ם קבע, וכך נוצר המשבר היבשתי.



המשבר הימי עוסק ב־860 קמ״ר מול החוף המשותף ללבנון וישראל, שבו נמצאים מאגרי גז גדולים. לבנון טוענת לבעלות מלאה על האזור. ישראל, כמובן, מתנגדת לכך.



הצדדים ביקשו את עזרת ארצות הברית כדי לפתור את שני המשברים. עד כה ארבעה שליחים אמריקאים הגיעו ללבנון עם הצעות לפתרון שני הנושאים. ביירות דחתה את כולן. בביקורו האחרון של מזכיר המדינה מייק פומפאו בלבנון הוא העלה פתרון יצירתי, שעד מהרה גרם דווקא למחלוקת פנים־לבנונית חריפה. ישראל עצמה מסרבת לדבר בפומבי על השיחות עם מזכיר המדינה. ואולם הצעת פומפאו היא להפריד בין שני הסכסוכים, צעד שיקל על פתרונם.



תחילה, הסכמה בטווח המיידי בעניין בעיית קו הגבול, בחסות האו"ם ולשביעות רצון לבנון. הנושא הימי יטופל בנפרד באמצעות בוררות מוסכמת. עד שהגוף המגשר ישלים את עבודתו, חברות גז בינלאומיות יפיקו את הגז מהים והכנסותיו יתחלקו בין ישראל ללבנון. אחרי הבוררות, שתי המדינות יפעלו על פי החלטת הבורר.



ההצעה האמריקאית יצרה מתח בין ראש ממשלת לבנון, התומך בהפרדת הנושאים, לבין יו״ר הפרלמנט, הנתמך על ידי חזבאללה. סעד אל־חרירי טוען שהכלכלה הלבנונית נמצאת בקשיים וכי הכנסות מהגז עשויות לשפר את מצב המדינה.



לעומתו, נביה ברי וחזבאללה חוששים כי אם ישראל תסכים לפתרון המשבר היבשתי, כדרישת לבנון, יישמט מתחת לרגלי הארגון השיעי הטיעון שצה"ל כובש שטח לבנוני - ולכן אין צורך בכל ארסנל הנשק שהוא מחזיק. יתרה מכך, טוענים המתנגדים, ייפתח פתח לדיון פנים־לבנוני באשר לצורך בפירוק חזבאללה מנשקו, משום שכבר אין סיבה להחזיק בנשק התקפי ולסכן את המדינה במלחמה.



ארצות הברית מעוניינת מאוד להפריד בין שתי הסוגיות. מצב זה יאפשר לה להעביר את הגז הקטארי לאירופה דרך ישראל וקפריסין מבלי שיהיה חשוף לאיום צבאי מצד חזבאללה. כך תפגע אמריקה ברוסיה, הספקית הגדולה של גז לאירופה.



ישראל מתבטאת בנושאים אלה במשורה. ניתן לשער שהם עלו בשיחותיו של פומפאו בארץ במטרה להפיג את המתיחות, וגם כי הפקת הגז - על פי ההצעה האמריקאית - חשובה יותר מתיקוני גבול מזעריים.