את להב וענבר קיסנר זה תפס באמצע שיט לווייתנים; הרב שניאור מיידנצ’יק שמע היטב את הדי הפיצוצים; מיקי עופרי היה בדרכו לביתו מליל הסדר. לכולם משותף דבר אחד: ההפתעה הגמורה שאחזה בהם. המדינה השלווה, בעלת החופים הלבנים, המזכירים את גן העדן, הפכה עבורם אתמול לזירת קרב מדממת - מבלי שאיש צפה שזה יגיע.



“רק לפני יומיים הייתי בקולומבו”, מספר מיקי עופרי, בעל מלון בארוגם ביי, אתר פופולרי לגולשים מישראל ומהעולם. “נסעתי לבית חב”ד כדי להביא מצה שמורה לליל הסדר. בבוקר, כשהיו הפיצוצים, כבר הייתי בדרך חזרה למזרח המדינה. למרבה המזל עונת הגלישה החלה, אז רוב הישראלים נמצאים בחופים ויש פחות מטיילים בקולומבו. חשתי הקלה גדולה כששמעתי שאין ישראלים בין הנפגעים, אבל זה עדיין עצוב מאוד”.



עופרי חי במדינה כבר שמונה שנים. “זה ה־11/9 שלהם”, הוא אומר. “הם בשוק. התיירים בפאניקה, אבל אנחנו, הישראלים, כבר התחלנו עם הומור שחור”. לדבריו, האווירה הרגועה לא הכינה אותו למה שאירע. “אין לנו פה חששות בכלל. אנחנו מרגישים בטוחים. זו מדינה בודהיסטית, והמוסלמים פה הם לא מזרח תיכוניים. אין להם דבר נגד ישראלים”.



בני הזוג קיסנר מחיפה נמצאים כבר שבוע בסרי לנקה בירח דבש. הם בדיוק שבו משיט לצפייה בלווייתנים בנגומבו, שם אירע פיגוע בכנסייה, כשהבחינו בחוסר שקט בקרב המקומיים. “שאלנו מה קרה וסיפרו לנו שהיו פיגועים. מיד התקשרנו למשפחות להרגיע. למזלנו הספקנו להגיע למלון בקולומבו לפני העוצר”.



מיקי עפרי. צילום: JPEG image
מיקי עפרי. צילום: JPEG image



שליח חב”ד בקולומבו, הרב מיידנצ’יק, שמע את הפיצוצים היטב בבית חב”ד, הממוקם מאות מטרים ממלונות היוקרה שבהם אירע הפיגוע. “היות שכאן היה עדיין חג, לא התחברתי לדיווחים, אבל שמענו מהמקומיים מה קרה. פתחנו חמ”ל כדי לקלוט את הישראלים שהגיעו, דאגנו לאוכל ולמקומות לינה. בזכות אלוקים לא נפגעו ישראלים. רק לפני יומיים היו פה מאות בליל הסדר. גם שגרירת ארה"ב הייתה”.



לדבריו, “אף פעם לא היו לכאן אזהרות מסע. ה־Lonely Planet בחר את סרי לנקה ליעד המועדף של 2019. המלונות שנפגעו הם הפופולריים ביותר. אבל עכשיו הכל השתנה. יש חיילים דרוכים בכל פינה. יש כאוס”. לישראלים שמתכננים להגיע הוא מציע “להמתין כמה ימים, עד שהדברים יתבהרו”.



לישראלים בסרי לנקה המעוניינים לשוב ארצה, אתר התיירות גוליבר הודיע שיאפשר לרכוש כרטיס טיסה בחזרה לישראל בהנחה של 20%. מנכ”ל גוליבר, זיו רוזן, אמר שהדבר נעשה “מתוך סולידריות ישראלית. אנו מקווים שהשקט והביטחון יחזרו לסרי לנקה בהקדם”.