חילופי "הרמטכ"לים" של משמרות המהפכה, ומינוי של גנרל חוסיין סלאמי למפקד החדש, נתנו שוב הזדמנות להבין את הגוף הצבאי האמיתי של איראן, שבעצם גורם לכך שהמשטר נשאר בשלטון במשך תקופה ארוכה כל כך. מי שהתייחס לכך הוא תא"ל (במיל') יצחק שגב, נספח צה"ל האחרון באיראן, רגע לפני המהפכה, שסיפר: "משמרות המהפכה הוקמו מיד לאחר המהפכה. חומייני ראה בצבא סכנה שיעשה לו מרד לאחר שניסה כמה פעמים ולכן הוא חיסל לחלוטין את הצבא האיראני, הוציא להורג 500 קצינים בכירים ופורר את המסגרות". 

משמרות המהפכה נאמנים רק למנהיג ולא צבא.
"בהתחלה הם הלכו ללא דרגות בכלל והיו עסוקים רק באידאולוגיה, כמו הפלמ"ח בראשיתו, ולאט לאט הם התמסדו ונהיו הגוף הכי חזק באיראן. בימים אלו אני מאמין שהם חזקים יותר מחמינאי".

מה זה אומר כשאנחנו רואים את מפקד משמרות המהפכה מאיים עלינו בזעם? 
"יש כאן התמודדות. חמינאי הוא מנהיג קיצוני ובאופן טבעי משמרות המהפכה צריכות לשדר ברוחו. המטרה שלהם היא לחדש את האימפריה מלפני 2000 שנה ולכבוש את כל המזרח התיכון. ישראל תקועה להם כמו עצם בגרון והם לא מצליחים להתגבר עליה. הם ניסו קו מתון והסכם עם ארה"ב, אך כשהוא נכשל הם עברו לקיצוניות ולהשמדת ישראל".
כשכלב נובח כל כך כנראה שהוא לא כל כך נושך
"האסלאם קם במאה השביעית. כשהוא קם לא הייתה המדינה היהודית. לכן יש קושי נוראי עם הדתיים הקיצוניים שאומרים שלא הייתה מדינה יהודית ויהודים צריכים לגור כבני חסות בארצות מוסלמיות וערביות. הרבה אנשים לא מודעים לנקודה הזו. אני הייתי אחראי מספר שנים למשא ומתן עם ערפאת. הלכנו למשא ומתן איתו בכל הכוח כי הוא היה חילוני. כעת המצב הסתבך, איראן מציגה את הקיצוניות הגדולה ביותר ומשמרות המהפכה חייבים לשרת את האידיאולוגיה הזו".
מחזיקים במאה מיליארד דולרים. צילום: רויטרס

"אני מסכים איתך שיש צורך להמשיך להיערך מול איראן כמו שנערכים היום אך לא צריך להיבהל מהנאומים. אציין שלמשמרות המהפכה יש בחשבונות פרטיים כ-100 מיליארד דולר. הם לא איזה גוף חלש שמישהו יכול לנפנף אותו".
המערב צריך לנסות להגיע למצב שבו יקוממו את העם כנגד המשמרות הקיימות
"הייתי עד למהפכה איראנית. זה שיש הפגנות זה יפה אך עד שלא תהיה שביתה כללית של כל העובדים באיראן, המשטר לא ייפול. הם למדו איך להתמודד עם הפגנות. הם הורגים אנשים בלי משפט, בלי ויכוח של הפרלמנט ובלי שום דבר. ברגע שהעם יתעורר ויעשה שביתה כלכלית בכל החברות, זה יביא לנפילת המשטר".
 
ספר לנו כמי שהיה שם מה ראית
"באיראן חיו 1,700 ישראלים. היה בית ספר ישראלי, טיסות יומיות של אל-על. לא הייתה חברה ישראלית שמכבדת את עצמה שלא היה לה שם משרד. אני חתמתי בשם מדינת ישראל ומשרד הביטחון על חוזים בשווי של מיליארדים בשערי הדולרים של אז".
מה קורה כשחומייני מגיע בחזרה לאיראן ומתקבל בכבוד מלכים, איך יוצאים משם?
"בדצמבר 1978 פינינו את כל ה-1,700 ישראלים בטיסות אל על לארץ. משה דיין היה שר החוץ ואמר שלאור המצב צריך לעזוב את המדינה. אמרתי אז שאם נעזוב לא נוכל לחזור ולכן סוכם שהשגריר ואני נשאר שם עם 20 מאבטחים. כך היה. ב-1979 פרצה המהפכה ואנחנו נשארנו תשעה ימים עד שעזבנו".
 
נתנו לכם לצאת בשקט?
"רפול היה אז רמטכ"ל, הוא שלח ב-17 לפברואר את ההרקולס והייתי אמור להביא את הישראלים שנשארו לקבלתו. השאר היסטוריה".