האם הפתעת הבחירות באוקראינה, וולודימיר זלנסקי, תגרום לעליית האנטישמיות במדינה או דווקא לרגיעה, ומהם האתגרים החדשים שמחכים לנשיא היהודי החדש מול רוסיה? על השאלות האלה ניסה לענות צבי מגן, מי שעמד בראש ארגון נתיב והיה שגריר ישראל ברוסיה ובאוקראינה, הנושא ב-103FM.



"זלנסקי הוא יהודי בן 41 שהיה תמיד יזם בתחום המשחק ולאחרונה השתתף בסדרה שפתחה אותו לציבור האוקראיני ולכן הוא נבחר היטב. אף אחד לא הכיר אותו מעבר למי שעקב אחרי סדרות באוקראינה. אומרים שהוא מקורב לכל מיני אוליגרכים כאלה ואחרים".

זה בעקבות הכישלון של הנשיא המכהן או הפופולריות של הנשיא החדש?

"הנשיא החדש הוא פופוליסטי מאוד. הוא יודע למצוא חן ולהיבחר. זה המקצוע שלו. אך האמת שמדובר בהצבעת מחאה נגד הנשיא היוצא ונגד המצב האובייקטיבי של אוקראינה. בסופו של דבר אוקראינה היא מדינה כושלת לכל דבר ועניין. 
והוא יהיה התרופה לכל זה?
"לא אך הוא מבטיח שישנה את הכיוון ויחפש דרכים חדשות לפתור את הבעיות שהוזנחו. אוקראינה בעימות עם רוסיה והוא רומז שהוא יחפש דרכים להידברות עם הרוסים. הוא מדבר על מלחמה נגד השחיתות השלטונית ועוד. הנשיא היוצא הוא אוליגרך וככזה הוא תמך בבני מינו בעוד שהעם באוקראינה מאמין שאדם מן השורה יפתור את הבעיה".
הרוסים לא התערבו בבחירות שם? בטח יש להם אינטרס.
"יש טענה כזו כחלק מתעמולת הבחירות של הנשיא היוצא. אני מאוד הופתע אם אגלה שהרוסים לא התערבו. אוקראינה נמצאת במציאות של עימות וחיכוך עם רוסיה".
הנשיא החדש יהיה מסוגל לעמוד מול פוטין?
"הוא לא עומד בראשות עצמו. אוקראינה היא בת ברית של המערב, של ארה"ב, שמסייעת לה גם כלכלית, גם צבאית וגם מדינית. במקרה הטוב הוא פרטנר, במקרה הפחות טוב יזנחו אותו".