לאחרונה נוכחנו שוב, בפעם המי יודע כמה, כי בחברה הישראלית עדיין לא הפנימו את חשיבות ההנגשה לאנשים עם מוגבלויות. כך, לדוגמה, נמנע מאלכס פרידמן, מספר 12 בישראל ביתנו, לעלות לבמה יחד עם חבריו באירוע ההכרזה על הרשימה לכנסת, משום שהבמה לא הייתה מונגשת. 
ומי יכול לשכוח כיצד אלעד צפני נמוך הקומה הוכנס לפני שנים לבית האח הגדול מכניסה צדדית מיוחדת, ולא במדרגות כמו כולם. הרי התקנת מעלון מדרגות יכולה הייתה לחסוך ממנו את הבושה. רק לאחרונה זכו חברי תנועת "לינק 20" לעשרות אלפי תגובות ושיתופים בפייסבוק אחרי שמחו על כך שעיר העתיד בריאליטי "2025" אינה מונגשת לאוכלוסייה גדולה וחשובה כל כך. הכניסה לעיר ולמבנים מתאפשרת רק באמצעות מדרגות וללא רמפות. המדרכות אינן מונגשות ואין בהן שבילי סימון או מעברי חצייה לעיוורים.
הנגשה היא דבר בסיסי ובלעדיה חייהם של הנכים אינם חיים. ככל שעובר הזמן הם סובלים יותר. מיותר לציין כי גם נכה צריך להגיע לסניף הבנק או הדואר, לערוך קניות בשוק או בסופרמרקט, לצאת לבילוי בקניון או בכל מקום אחר. ומה שנראה לנו – העומדים יציב על שתי רגליים – כבסיסי, עבור הנכים מדובר במשימה מאתגרת ולעתים רבות מדי גם בלתי אפשרית. לו היה מדובר בנו, חלילה, או בבני משפחה, לא היינו אדישים לחוסר הנגשה. היינו נלחמים להחזיר את שלוות חייהם של הקרובים לנו.

הסטטיסטיקה לא טועה: אחד מכל שלושה אנשים יחווה במהלך חייו נכות זמנית או קבועה. היום, בעידן עם ריבוי המצאות טכנולוגיות ופיתוחי נגישות, ניתן לגרום לכל רובדי האוכלוסייה להרגיש שווים. זה חשוב במרחב הציבורי וגם במרחב הפרטי. כשמשקיעים מאות אלפי שקלים בשיפוץ הבית, כדאי לקחת כאלה שמומחים בנושא. פעמים רבות הנכות מגיעה ללא התראה, ובצד ההתמודדות הנפשית ישנה גם התמודדות פיזית לא פשוטה, במדרגות, במטבח, בשירותים ובאמבטיה. התבגרות האוכלוסייה מחייבת אותנו לצפות פני עתיד גם בנושא הזה, במרחב הביתי ומחוצה לו. כשמקימים מבנה או משפצים, אנשים עם מוגבלויות חייבים לעמוד לנגד עינינו. לפני כשלוש שנים שיפצו בהשקעה ענקית את היכל התרבות בכפר סבא. בערב הפתיחה החגיגי גילו שהוא אינו מונגש לנכים, מה שחייב השקעה נוספת. 
שגרת יומו של הישראלי הממוצע היא מטורפת. אולי זה מה שמביא אותנו לדחות או להדחיק את הדברים הבוערים בחברה שלנו. יחד עם זאת, מקרים כאלה, שעולים לעתים בכלי התקשורת, אמורים להדליק נורה אדומה. על כל אחד לעצור, לקיים הערכת מצב אישית ולבדוק איך אני, הקטן, יכול לשנות את המצב כדי שמקרה מצער שכזה לא יחזור על עצמו.
לצד המקרים שצוינו יש גם אור גדול בקצה המנהרה. הנהלת האירוויזיון פרסמה כי האירוע הענק יונגש לאנשים עם מוגבלויות. גם מבט לעבר הכנסת הבאה מעלה תקווה לשינוי גדול בנושאת בין היתר בזכות אילן גילאון, מספר 2 במרצ ולוחם גדול בנושא; וקארין אלהרר והמשובצת ברשימת כחול לבן. כולנו תקווה שהכנסת הבאה תסמל את השינוי הגדול בנושא: בבית, במרחב הציבורי ובתוכניות הריאליטי. 
הכותב הוא מנכ"ל "נגיש" המרכז הארצי להתאמת נגישות