לוויתנית מסוג זיפיוס חלול חרטום באורך 4.6 מטר נפלטה היום (שני) לחוף דור, כשהיא ללא רוח חיים. פקח היחידה הימית רותם שדה הגיע לחוף ומצא אותה. רשות הטבע פועלים יחד עם המרכז לחקר, מידע וסיוע ליונקים ימיים בישראל בשטח על מנת להוציאה מהחוף על מנת להביאה לנתיחה במטרה ללמוד מה הנסיבות שהובילו למותה.
זיפיוס חלול-חרטום הוא מין יחיד מסוגו במשפחת לווייתני המקור, והנפוץ ביותר מביניהם. אורכו - עד שבעה מטרים, ומשקלו מגיע עד לחמישה טון וחצי. לסתו העליונה קצרה במעט מן התחתונה אשר בה שתיים עד ארבע שיניים. בלסת העליונה אין שיניים כלל והוא ניזון בעיקר מדיונונים. צבעו לא אחיד, לרוב אפור עם כתמים לבנים בגחון. הוא שוכן באוקיינוס האטלנטי והשקט ומגיע גם לים התיכון ולחופי ישראל. למרות העדפתו למגורים בעומק של קילומטר ויותר והימנעותו מהתקלות בספינות, הוא נצפה פעמים רבות בידי בני-אדם.
לוויתן שנפלט בחוף דור. צילום: ברק ברכיאל, רשות הטבע והגנים


צילום: רותם שדה, רשות הטבע והגנים

 
בשבוע שעבר, דייג תפס ברשתו כרישה מסוג עפרורי, באורך 3.1 מטרים ובמשקל 169 ק"ג, בחוף אכזיב מחוץ לגבול שמורת הטבע. לאחר שלא הצליח לשחרר את הכרישה, הוא הוביל אותה אל חוף נהריה והזעיק את פקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים מנור גורי. גורי ביצע בה ניסיונות החייאה שלא צלחו.

ברשות שמורות הטבע והגנים הבהירו כי "כריש הנו חיה מוגנת שאסור לדוג או לפגוע בו. בכל מקרה בו נתפס כריש יש לנסות לשחרר את הכריש מייד ולהזעיק את פקחי היחידה הימית של רשות הטבע והגנים".הכרישה הועברה לנתיחה לאחר המוות באוניברסיטת חיפה, שם גילו החוקרים כי היא תויגה על ידם בחודש פברואר האחרון. בבדיקת CT שנערכה לה זוהו מספר עוברים בבטנה.