מחקר בינלאומי חדש מזהיר כי הנדידה הגדולה של בעלי החיים באפריקה, אחת התופעות המרשימות של הטבע בכדור הארץ, עלולה להיעלם בעתיד הלא רחוק לנוכח התגברות הפעילות האנושית בשמורות הטבע.
 
מדי שנה נודדים עם בוא האביב כ־1.3 מיליון בעלי חיים משמורת סרנגטי שבטנזניה לעבר שמורת מסאי מארה שבקניה כדי לחפש מזון ומים, לפני שהם שבים דרומה לטנזניה בחודש נובמבר. מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Science" בחן לראשונה את ההשפעה האנושית על הנדידה. חוקרים משבע מדינות בדקו נתונים מארבעת העשורים האחרונים, כולל צילומי אוויר ונתונים ממכשירי מעקב שהוצמדו לחיות הנודדות. הממצאים הראו כי התיישבות אנושית, שטחי חקלאות והקמת גדרות צמצמו את מרחבי השמורות ובשל כך יש לבעלי החיים פחות שטחים לנוע בהם בחופשיות.
 
עוד העלה המחקר כי חדירת הצאן לשטחי המרעה בשמורות הפכו את האדמה לפגיעה יותר לבצורת וצמצמו את כמות העשב עבור בעלי החיים וכי גם הירידה במספר השריפות מונעת מעצים צעירים לשלוח שורשים לאדמה. בשל כך, בעלי חיים אוכלי עשב, שאינם מסוגלים להגיע אל עלים בענפים גבוהים, כמו ג'ירפות למשל, עלולים להיעלם.
 

ג'וזף אוגוטו מאוניברסיטת הוהנהיים, שהוביל את המחקר, ציין כי הנוכחות האנושית הגוברת צמצמה את מספר בעלי החיים הנודדים בקרוב לשני שלישים בארבעת העשורים האחרונים וכי אם לא ייעשה דבר, יש סיכון שחיות נודדות דוגמת זברות וגנו ייכחדו לחלוטין. "לסיום הנדידה תהיה השפעה מוחצת על בעלי חיים אחרים, בייחוד טורפים כמו אריות ונמרים", אמר ל"טיימס" הבריטי. "קריסת הנדידה תגדיל את טריפתם של אוכלי העשב".