ישראל מעולם לא הצטיינה בפתרון משברים גלובליים המעסיקים את הקהילה הבינלאומית. בישראל, כמו בישראל, אף שכולנו מושפעים מטרנדים של צרכנות, בילוי, תרבות ותיירות שמגיעים אלינו מהעולם, סוגיות גיאופוליטיות של כלכלה וקיימות מעולם לא חדרו לשיח התקשורתי והציבורי, המאופיין מאז קום המדינה בעיסוק אובססיבי בנעשה בחצר האחורית שלנו. 
 
ובכל זאת, גם בישראל יש קהילה ענפה של חוקרים, מרצים, פעילי סביבה ויזמים, שלוקחים על עצמם את המשימה להציל את העולם המוכר לנו היום למען הדורות הבאים, פשוטו כמשמעו. יוצא דופן הוא יוקי גיל, מי שאחראי לאחד המוצרים המזוהים ביותר עם הישראליות - סנדלי שורש, שכבר לפני כחמש שנים החל להעביר את המפעל שלו לייצור חשמל עצמאי מאנרגיית השמש. 
 
בראיון ל"מעריב" אומר גיל: "חשבון החשמל שלנו עמד על כחצי מיליון שקל מדי שנה לחברת החשמל. כיום, חמש שנים אחרי שהתחלנו בפרויקט המעבר לאנרגיה מתחדשת, אנחנו קרובים להגיע ליעד של אפס שקלים ולייצור עצמאי לחלוטין. אם הישראלים היו מבינים איזה חסכון אדיר טמון במהלך כזה, שכל אדם יכול לבצע בביתו, הייתה קורית כאן מהפכת אנרגיה בדומה למה שקורה במדינות אחרות בעולם, כשהקהילה לוקחת אחריות ולא משאירה ברירה לממשלה אלא ליישר קו. 
 

"זה גם החזון שלשמו אספנו קבוצה מסורה של ארגוני חברה אזרחית וחוקרים מהאקדמיה, כשבעוד כשנה אנחנו מתכוונים להשלים תוכנית עסקית שלמה ומפורטת, הנשענת על העיקרון הזה בדיוק - התנתקות הדרגתית מרשת החשמל מצד צרכנים פרטיים ומעבר לייצור עצמאי מאנרגית השמש". 
 
גיל לא הסתפק במפעל שהקים. גם בביתו הוא מייצר לבד את החשמל מפאנלים סולריים, וכשהגיע לישראל הרכב החשמלי הראשון, הוא מיהר לרכוש אותו והיה מהראשונים בישראל להיגמל מהתלות בבנזין. "בשנה שעברה הגעתי לגיל 60, ואני לא ישן בלילה מהמחשבה המטרידה על העולם שאנחנו יוצרים עבור הילדים והנכדים שלנו. 
 
"הציבור ברובו, ובעיקר הפוליטיקאים, מתעלמים מהאמת המדעית הזו. ואנו נמצאים היום במרחק עשור עד שניים מנקודת האל־חזור, מציאות שנחווה עוד בחיינו אם לא נעשה מעשה. החלטתי לתת דוגמה אישית ולעשות מעשה ככל האפשר", מסביר גיל את ההתמכרות שלו למאבק בשינוי האקלים.
 
גיל: "בחודשים האחרונים אני יוזם מהלך שבמסגרתו יוקם צוות מקצועי, הכולל מדענים, חוקרים ומומחים, שישקוד על הכנת תוכנית, תחת הכותרת 'ישראל עוברת ל־100% אנרגיות מתחדשות עד 2030'. אני מתכוון להשקיע מאות אלפי שקלים מכספי בכתיבת התוכנית הזאת ולגייס את יתרת המימון הנדרש. מדובר לא על נייר עמדה או על מפת דרכים, אלא על תוכנית עסקית לכל דבר, המראה את ההיגיון הכלכלי ומפרטת את תוכניות העבודה למימוש התוכנית העסקית למול המציאות הנוכחית של משק האנרגיה בישראל". 

"מהפכת האנרגיה היא נגזרת של משבר האקלים". ביתו של יוקי גיל

 
"מוכרים לציבור שקר"
יש לגיל ביקורת לא מעטה על הצעדים שהממשלה עושה ושעליהם היא מכריזה כעל מאמציה לתרום את חלקה של ישראל למאבק במשבר האקלים: "מדובר בטיפה בים, כי כבר לפני עשר שנים הממשלה הציבה יעד של 5% מייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עד 2014, והגענו ליעד הזה בקושי רק בשנה החולפת, באיחור של חמש שנים. 
 
"היעד שהממשלה התחייבה אליו בהסכם פריז הוא 17% עד 2030, כשאנחנו טוענים שאפשר וצריך להגיע ליכולת של 100%, לא פחות. אבל לממשלה יש אינטרסים משלה - למכור לציבור את הגז הטבעי כמקור אנרגיה נקי, וזה פשוט שקר, כי מדובר במקור אנרגיה מזהם, רק קצת פחות מפחם, התורם לגזי החממה שמחריפים את שינוי האקלים באותה מידה. 
 
"מדוע מדינות באירופה יכולות להציב יעדים של 30% ו־50% לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, כשחלקן כבר עברו את היעדים הללו, וישראל שטופת השמש לא יכולה? התמריצים לכאורה לתושבים להתקין פאנלים סולריים לא מספיקים, ולכן הם לא תופסים בציבור, גם בגלל היעדר הסברה. ההכרזות של משרד האנרגיה על איסור מכירת מכוניות בנזין מעוד עשור לא מגובות בהחלטות ממשלה ואין להן אחיזה במציאות, כשהחלופה שהם מציעים היא מכוניות מונעות גז טבעי מזהם לצד מכוניות חשמליות. 
 
"אני ספקן לגבי רצינות כוונותיה של הממשלה בתחום. אותי, כיזם וכתעשיין שמכיר את הביורוקרטיה הממשלתית ואת האינטרסים של הבוחשים בקלחת, אי אפשר להאשים אותי בנאיביות של מחבקי עצים. אני אדם מאוד פרקטי, והחזון שלי לא הזוי. הוא בעל היתכנות מעשית. כשיזמים ותעשיינים אחרים, ראשי ערים ומשפחות, יבינו את ההיגיון הכלכלי בייצור חשמל עצמאי מהשמש, הוא גם יקרום עור וגידים". 
 
גיל מוסיף: "מהפכת האנרגיה היא נגזרת של משבר האקלים, ובבסיסה היא מעבר מעולם ישן של ניהול ריכוזי, שבו הון ושלטון מחזיקים את היד על השאלטר בעזרת משק אנרגיה שמקורו בדלק מאובנים, אל ניהול מבוזר שבו הציבור מחזיק את היד על השאלטר בעזרת אנרגיות מתחדשות. רק כדי לסבר את האוזן, שעה אחת של קרינת השמש על פני כדור הארץ יכולה לספק את כל צורכי האנרגיה של האנושות למשך שנה. 
 
"מה שעוצר את מהפכת משק האנרגיה מלקרות, הוא לא חוסר ההיתכנות הטכנולוגית או חוסר הכדאיות הכלכלית, אלא חוסר הרצון הפוליטי והמחסור בתודעה ציבורית, שנגזרים מחוסר הרצון של הפוליטיקאים ובעלי ההון שנושאים כמו משבר האקלים יעלו לסדר היום הציבורי". 
 
בעוד כשנה יציג גיל את תוכניתו המפורטת למשק האנרגיה בישראל, שבבסיסה העברת עיקר ייצור החשמל מהמדינה לקהילה. לדבריו, מדובר ביציאה מהקופסה, שכן הממשלה מפריטה כיום את מקורות האנרגיה האחראים למשבר האקלים ולזיהום, כמו הגז הטבעי והנפט, לאילי הון ומשתעבדת להם. "מה שעובד בגרמניה, בריטניה, ניו זילנד, אוסטרליה ודנמרק, אין סיבה שלא יעבוד באומת השמש ישראל. כשהציבור יבין את זה, לממשלה לא תישאר ברירה אלא ליישר קו", הוא מסכם.