יש בבעלותי דירה אחת שבה אני גר, וכעת אני מעוניין לקנות עוד דירה להשקעה על סך מיליון שקלים שיש ברשותי. כבר ארבע שנים שאני מחפש את הדירה שאני רוצה ולא מוצא. אני לא יודע מה לעשות עם הכסף שלי, שבינתיים שוכב בבנק. מה דעתך? 

"זה לא שלא מצאת דירה, אלא שאתה פוחד פחד מוות. כשאנחנו פוחדים אנחנו קופאים - כמו החתולים שרצים וקופאים מול פנסים של מכוניות. אין סיטואציה כזאת שלא מצאת דירה במיליון שקלים. אנחנו מספרים לעצמנו סיפורים מרגשים, אבל השורה התחתונה היא שקפאת. אין כל היגיון בהתנהגות שלך. איך שלא תהפוך את זה, הפסדת עשרות אלפי שקלים בצורה ממש מוזרה. מספיק שהיית עושה אפילו תיק אג"ח ממשלתי וכבר התוצאות שלך היו אחרות לגמרי".

אתה לא פראייר, ואתה מבין שסיכון וסיכוי הולכים יחד, אבל אתה גם לא מוכן לקחת סיכון. הפתרון שלך הוא לקפוא, וכאשר אתה קופא, אתה מלכתחילה לא מנצל את הסיכוי שלך, מחפש תירוצים וכך אתה חי עם עצמך בשלום. אי אפשר להצליח כאשר לא מוכנים לשאת ברעיון שייתכן שיהיו הפסדים בחיים. שחקן כדורסל שירצה להיות כמו מייקל ג'ורדן, אבל לא מוכן שיהיו לו החטאות והפסדים, יש דבר כזה? לא, אז גם אין דבר כמוך. הגעת למצב שבו אתה יכול לתת לכסף שלך לעבוד בשבילך, אבל זה לא קורה כי רתמת את הנושא לכרכרת הפחדים. יש קרנות נדל"ן שבהן נמצאים מסלולים סולידיים עם הרבה אפשרויות. יש נדל"ן בחו"ל שאפשר לקנות ויש גם אלגוריתמים שאפשר להשקיע בהם כסף. בהצלחה”. 



בעלי נפטר במפתיע מדום לב. כעת נותרתי אלמנה והמפרנסת היחידה עם שלושה ילדים בוגרים ששניים מהם, בשנות ה־20 לחייהם, שבו לגור איתי. בבעלותי שתי דירות, אך אני חיה בדירה שכורה, כך שהשכירויות משתי הדירות מממנות לי את הדירה שבה אני חיה. כעת נותרתי עם משכורת אחת, שניים מילדיי עוד סטודנטים ואני מסייעת להם באופן חלקי, ובמקביל כלכלת הבית נשענת עלי. אני שוקלת להעביר את אחת הדירות שבבעלותי - הנמצאות בגבעתיים ומועמדות לפרויקט פינוי־בינוי – ל”אייר בי אנד בי” במקום להשאירה בשוק החופשי, וכך גם ליצור מקור פרנסה זמני לאחד מילדיי. כיום אני מקבלת עליה כ־3,500 שקלים בשכירות רגילה ומעריכה שדרך “אייר בי אנד בי” אוכל לקבל יותר. האם לדעתך זהו צעד נכון, או שעלי פשוט לגבות עליה יותר?

“השאלה פה היא הרבה יותר עמוקה ממה שאת חושבת. הרי לא מדובר בשיקול כלכלי גרידא, אלא שיש לך גם רצון לסייע לילדייך להרוויח מהפיכת הנכס לעסק ובכך לספק להם פרנסה זמנית. אם אחד מילדייך יהיה מעוניין לעסוק בפרויקט הזה תוך כדי הלימודים, ההחלטה להפוך את הדירה ל’אייר בי אנד בי’ היא מצוינת, אבל חשוב לי לציין שבאופן כללי זה נראה לי מסובך. אני מציע לך להשכיר את הדירה במחיר גבוה יותר, שתכניס כמה שתכניס. מכיוון שמדובר בדירות ששייכות לפרויקט פינוי־בינוי, לא הייתי ממליץ לך למכור כרגע את הדירות. אף שלוקח שנים עד שפרויקט פינוי־בינוי יוצא לפועל, במצב שלך עדיין כדאי לך לחכות לעיתוי המתאים, ובינינו, הכל בחיים זה עניין של עיתוי. תבדקי עם הילדים איך הם יכולים לסייע תוך כדי הלימודים שלהם, ואני מאחל לכם שלא תדעו עוד צער”. 

 

אני סטודנט בן 24 שעובד במשרת סטודנט ומרוויח 6,000 שקלים בכל חודש. כיצד לדעתך עלי לפתח אפיק השקעות חדש שמתאים להכנסות שלי? 
“בדור הקודם, תפיסת המחשבה של האנשים הייתה אחרת, והערך המוביל בחייהם היה ביטחון. בעולם החדש, אנחנו יודעים שאם אנחנו מעוניינים לחיות חיים של שפע, אנחנו חייבים ללמוד להיות יזמים. לצורך העניין, אתה יכול לפנות לתחום השיווק אונליין. יש היום הרבה מוצרים דיגיטליים מצליחים מאוד. יש לי ילד בן 14.5 שיש לו היום חנות באינטרנט והוא מרוויח הרבה מאוד, ממש טייקון לגילו. הוא בדק וחקר וייצר תזרים יפהפה. כשאתה בוחן את נושא השיווק ברשת, אתה צריך לחשוב כמו יזם - תייצר קהילת לקוחות ותחשוב איך לאט־לאט אתה הופך את הקהילה הזו למקור הכנסה פסיבי”.