לאחר שקיבל על עצמו את האחריות על מתקפת הטרור בסרי לנקה, בדאעש פרסמו היום (שלישי) בנוסף את תמונתם ושמותיהם של המחבלים שפוצצו את עצמם בכנסיות, בתי המלון ובאתרים נוספים. שמות המחבלים שביצעו את הטבח הם אבו עוביאדה, אבו אל-מוכתר, אבן חליל, אבו חמזה, אבו אל-בארה, אבו מוחמד ואבו עבדאללה. מספר ההרוגים בטבח, שהתרחש שלשום, עלה היום ל-321 הרוגים, ו-500 פצועים. 



מאוחר יותר בנאום מיוחד אישר ראש הממשלה המקומי, ראניל וויקרמסינג, כי ארגון המדינה האסלאמית הוא זה שלקח אחריות על הטבח, והבהיר כי "רוב המחבלים זוהו, אך לא כולם". כמו כן, טען כי "יכולנו למנוע את המתקפות האלה או לפחות להפחית את מספר הנפגעים".

תיעוד אחד המחבלים מהפיגועים בסרי לנקה נכנס לכנסייה. צילום: רשתות חברתיות


בתוך כך, על פי דיווח ברויטרס, בכירים בהודו הזהירו מספר שעות לפני הטבח את שירותי המודיעין בסרי לנקה מפני איום טרור מיידי הנשקף מגורמים מוסלמים. ב-FBI מסייעים כעת לשירותי המודיעין המקומיים לחקור את האירועים.



על פי שר ההגנה במדינה, רוואן וויג'וודרנה, המתקפה הוצאה לפועל כתגובה לטבח שאירע בשני מסגדים בעיר קרייסטצ'רץ שבניו זילנד בחודש מרץ. במתקפת הירי בניו זילנד נרצחו 50 בני אדם. בתוך כך, מספר הקורבנות במתקפה הגיע ל-321, מתוכם 45 הם ילדים.



המשטרה המקומית מסרה הבוקר כי נעצרו עד כה 40 חשודים במעורבות באירועים. הרשויות במדינה הטילו אתמול על ארגון אסלאמי מקומי “שהסתייע ברשת בינלאומית” את האחריות למתקפת הטרור. הממשלה גם הודתה כי כוחות הביטחון כשלו כאשר לא פעלו, אף שהתקבלה לפני שבועיים התרעה על פיגועים אפשריים.
לפי דובר הצבא, סומיט אטפאטו, שישה מחבלים מתאבדים השתתפו בפיצוצים שהתרחשו בתוך 20 דקות במהלך תפילות חג הפסחא בשלוש כנסיות - בבירה קולומבו ובערים נגומבו ובטיקלואה - ובשלושה בתי מלון יוקרתיים בקולומבו. שעות אחדות לאחר מכן אירע פיצוץ נוסף במלון בדרום קולומבו. פיצוץ נוסף התרחש בעיר כאשר השוטרים ניהלו מרדף אחרי חשודים.
 
הטבח בסרי לנקה. צילום: רויטרס
הטבח בסרי לנקה. צילום: רויטרס
מראות איומים באחת הכנסיות. צילום: רויטרס
מראות איומים באחת הכנסיות. צילום: רויטרס

אזרחים מקומיים מתקשים לעכל את הטבח. צילום: רויטרס
אזרחים מקומיים מתקשים לעכל את הטבח. צילום: רויטרס


גם אתמול שרר מתח רב בסרי לנקה, וארה”ב ומדינות נוספות הזהירו את אזרחיהן מפני אפשרות של פיגועים נוספים במדינה. 87 נפצים התגלו בתחנת אוטובוס בבירה קולומבו ובהלה גדולה פרצה לאחר שהתרחש פיצוץ ליד כנסייה בעיר. עדי ראייה סיפרו כי הפיצוץ התרחש בעת שחבלני המשטרה ניסו לנטרל כלי רכב חשוד, אולם לא נמסר על נפגעים. ביום ראשון בלילה התגלה גם מטען צינור גדול בדרך לשדה התעופה הבינלאומי בקולומבו.

הממשלה הכריזה על מצב חירום כדי לאפשר לכוחות הביטחון לעצור חשודים ולחקור אותם ללא צו מבית המשפט. בד בבד נמשכים העוצר הלילי והפסקת הפעילות של הרשתות החברתיות ואפליקציות המסרונים. היום גם יתקיים יום אבל לאומי וכל בתי הספר יישארו סגורים. שום ארגון לא קיבל עדיין את האחריות על הפיגועים. אולם בממשלת סרי לנקה הצביעו אתמול על הארגון האסלאמי המקומי נשיונל תאווחיד ג’מעאת כמי שעומד מאחורי הפיגועים בסיוע של “רשת בינלאומית נרחבת”. גורם אמריקאי מסר לרשת CNN כי הממצאים המודיעיניים הראשוניים מצביעים על כך שהמבצעים בסרי לנקה פעלו בהשראת דאעש. עד כה לא ידוע הרבה על הארגון החשוד, מלבד מעורבותו בפגיעה בפסלי בודהה בעיירה מרוונלה בדצמבר האחרון. בתוך כך, הפיגועים חידשו את העימות בצמרת השלטון בסרי לנקה בין הנשיא מייתריפלה סיריסנה, המחזיק בתיק ההגנה ועומד בראש מועצת הביטחון הלאומי, לבין ראש הממשלה רניל וויקרמסינגה.

שלשום בלילה קרא וויקרמסינגה לבחון “מדוע לא הייתה התייחסות להתרעות מספיקות” על הכוונה לפגוע בכנסיות ומדוע הוא והשרים לא עודכנו. שר הבריאות ודובר הממשלה רג’יטה סנרטנה אישר אתמול כי המידע הראשוני הגיע כבר ב־4 באפריל וכי חמישה ימים מאוחר יותר שלח ראש שירות הביון מכתב ובו ציין במפורש את השם של הארגון האסלאמי החשוד. אולם “ראש הממשלה לא עודכן בפרטים האלה”. “אנחנו לא מנסים להתנער מאחריות, אבל אלו העובדות. הופתענו מהדיווחים האלה”, אמר סנרטנה, והוסיף: “זו המדינה היחידה בעולם שבה ראש הממשלה לא מוזמן לישיבות של מועצת הביטחון”. אתמול התקשר נשיא ארה”ב דונלד טראמפ לראש הממשלה כדי להביע תנחומים על הפיגועים ולהציע את עזרתה של ארה”ב במרדף אחר האחראים למתקפה, בעוד וויקרמסינגה עדכן אותו על החקירה.