בעוד מספר קורבנות מתקפת הטרור שפקדה את קולומבו וסביבתה מוסיף לעלות ועומד על 359, ביקש נשיא סרי לנקה מייטריפלה סיריסנה משר ההגנה וממפכ"ל המשטרה להתפטר מתפקידם, כך דיווחה היום (רביעי) סוכנות הידיעות "רויטרס" מפי שני גורמים המקורבים לנשיא.



ארגון דאעש קיבל עליו אתמול רשמית את האחריות לסדרת הפיגועים שפקדו את סרי לנקה ביום ראשון, והממשלה המקומית סבורה כי זה מעשה נקמה על הפיגועים שבוצעו במסגדים בניו זילנד בחודש שעבר. 



בהודעה הראשונית שפורסמה באעמאק, סוכנות הידיעות הרשמית של דאע"ש, יומיים אחרי סדרת הפיגועים נאמר: "מבצעי ההתקפה שפגעה באזרחים של המדינות ושל הקואליציות ובנוצרים בסרי לנקה שלשום הם לוחמים מהמדינה האסלאמית".



הודעה נוספת, מורחבת יותר, שפורסמה לאחר מכן כללה את שמותיהם של מבצעי ההתקפות בכנסיות ובבתי המלון - אבו עוביידה, אבו אל־מוכתר, אבו חליל, אבו חמזה, אבו אל־בראא, אבו מוחמד ואבו עבדאללה. להודעה צורפה תמונה של שבעה רעולי פנים יחד עם אדם נוסף שפניו היו גלויות, אולם לא נמסר מיהו. בדאע"ש לא ציינו אם המחבלים מקומיים ואם הם קשורים לארגון ג'מאעת א־תווחיד הלאומית, שממשלת סרי לנקה הצביעה עליו כחשוד המרכזי.



מתקפת הטרור בסרי לנקה. צילום: רויטרס
מתקפת הטרור בסרי לנקה. צילום: רויטרס



שגריר ארצות הברית במדינה, אליינה טפליץ, התייחס לנטילת האחריות של ארגון דאעש, ואמר כי "קנה המידה והתחכום של המתקפה שהתרחשה בחג הפסחא בסרי לנקה מצביעה על מעורבות של קבוצה חיצונית כמו המדינה האסלאמית. אם מסתכלים על רמת שיתוף הפעולה שלהם, זה לא בלתי סביר שאכן מדובר בארגון זר".



מוקדם יותר אתמול טען רוואן ויג'וורדנה, שר בכיר במשרד ההגנה, כי הפיגועים היו מעשי נקם על המתקפה בשני מסגדים בעיר כריסטצ'רץ' בניו זילנד בחודש שעבר, אז רצח איש ימין קיצוני בירי 50 מתפללים מוסלמים. עם זאת, השר לא סיפק הוכחות לטענתו וגם בהצהרה של דאע"ש לא נאמר שיש קשר בין הפיגוע בסרי לנקה לפיגוע בניו זילנד.



שלשום בלילה פורסם תיעוד ראשון של אחד המחבלים בעת שהגיע לכנסיית סנט סבסטיאן בנגומבו. בסרטון ממצלמת אבטחה נראה החשוד נושא תיק גב גדול ונכנס לחצר הכנסייה, שם התנהל טקס לרגל חג הפסחא. הוא נראה מלטף ילד בראשו לפני שהמשיך בדרכו פנימה, דרך דלת צדדית. במשטרה ציינו כי הצילום הבא, שלא פורסם, כולל את רגע הפיצוץ הקטלני שקטל עשרות בני אדם.



ראש הממשלה, רניל ויקרמסינג'ה, חשף כי מלון רביעי בקולומבו היווה יעד נוסף למתקפה ביום ראשון, אולם היא סוכלה. הוא אישר כי יותר מ־40 חשודים נעצרו, כולם תושבי סרי לנקה. "החוקרים מתקדמים היטב בזיהוי המעורבים", אמר, אך הודה: "יש מספר אנשים שעדיין נמצאים במנוסה ועלינו ללכוד אותם". ראש הממשלה ציין כי כוחות הביטחון חושדים שהללו מחזיקים ברשותם חומרי חבלה. לדבריו, חלק מהמעורבים שהו בחו"ל לפני המתקפה ואף הסתייעו לצורך ביצוע הפיגועים בגורמים זרים.



בהתייחסו לכשל של מניעת הפיגועים אף שהיו התרעות מוקדמות מתחילת החודש, הסכים ראש הממשלה כי ייתכן שניתן היה לסכל את המתקפה ועדכן כי נפתחה חקירה לבירור השאלה מדוע הוא לא קיבל את המידע המודיעיני. "יכולנו למנוע את ההתקפות האלה או לפחות לצמצם את מספר ההתקפות", אמר.



אתמול צוין בסרי לנקה יום אבל לאומי לזכר הקורבנות שכלל דקת דומייה בשעה 8:30, הזמן שבו התרחש הפיצוץ הראשון. כמו כן התקיימה הלוויה המונית ל־30 נרצחים בכנסיית סנט סבסטיאן, ולאחר מכן נערכה הלוויה נוספת. לפי שעה נמשכים מצב החירום במדינה והגבלת הגישה לרשתות החברתיות.