ב־26 באפריל 2018, אירע אסון נחל צפית, שטלטל את המדינה ולא השאיר אף עין יבשה. נספו בו תשע נערות ונער אחד, תלמידי המכינה הקדם־צבאית בני ציון, שלוחת תל אביב, ומועמדים ללימודים במכינה, שיצאו לטיול גיבוש בנחל צפית ונקלעו לשיטפון עז. הערב (רביעי), שנה אחרי האסון, מתקיימת ברחבת הבימה בתל אביב עצרת לזכרם של הנספים, שכולה יוזמה של חבריהם של ההרוגים, שאף הם היו בנחל - וניצלו.



"החברים הרגישו צורך להזכיר ולהעלות למודעות את האסון הנורא שקרה", אמר אייל בללי, אביה של גלי בללי ז"ל מגבעתיים, שנספתה באסון. "יש לנו דרישה אחת - אנו מבקשים מראש הממשלה להקים ועדת חקירה לא תלויה בראשות שופט, שיוכלו ליישם את המסקנות שלה. אנחנו לא רוצים ועדת חקירה של משרד החינוך. אף אחד לא לקח עוד אחריות, הוגשו שני כתבי אישום ברמה הפלילית (נגד ראש המכינה והמדריך המואשמים בהריגה) אבל, איפה האחריות? המכינות מתקיימות בעולם פורע, לא מוסדר ומסוכן מאוד. כל זמן שלא תהיה הסדרה, יהיה אסון נוסף", ציין האב, "אי אפשר לתאר במילים איזו שנה קשה עברה עלינו. אנו דורשים למנוע את האסון הבא".

צילום: אבשלום ששוני


צילום: אבשלום ששוני
לפני העצרת התקיימו מעגלי שיח בין בני נוער בו התדיינו על הצורך לקחת אחריות ומנהיגות. הח"כ הטרי יוראי להב (כחול לבן) אמר: "יש פה פנייה ללקיחת אחריות ולהפקת לקחים, באתי להזדהות. אסור שיקרה שוב אסון כל כך נורא".

אב שכול נוסף הוסיף: "זה אסון לאומי, חייבים לקחת אחריות ולמנוע את האסון הבא. עשר שנים לא פיקחו על המכינות הקדם צבאיות. מוטלת על כולנו אחריות למנוע את האסון הבא".

הנשיא ריבלין: "הקריאה שלכם מחייבת את כולנו כחברה"
 
נשיא המדינה ראובן ריבלין, ששלח דברים כתובים לעצרת, אמר: "חלפה שנה מהיום המר שהפך לפרשת מים, יום שקטע את חייהם של צעירים נפלאים והותיר אותנו המומים. יום שלקח לנו ילדי פז, מלאים בשמחה". בפנייה למשפחה ולחבריהם של הנספים אמר ריבלין: "הזעקה שאתם זועקים מעוררת. יש צורך בחשבון נפש. אסור להזניח ולהישאר בתרבות ה'סמוך'. הקריאה שלכם מחייבת את כולנו כחברה".


דורית ברהום, אמה של מעיין שנספתה באסון, אמרה בעצרת: "הגענו לכאן הערב כדי לזכור ולהזכיר ולתת אהבה. בשנה הזאת הבנו שהבעיה היא לא רק במכינת בני ציון אלא בעיה נרחבת. בבני ציון יש בעיות התנהלות חמורות, בעיות של הליכה על הקצה, אבל הבנו ככל שחקרנו, הבנו שיש בעיות בהרבה מכינות שלא שמים לב לבטיחות ולא לוקחים אחריות".

צילום: אבשלום ששוני


צילום: אבשלום ששוני
עוד הוסיפה: "מנסים להתנער מאחריות, לכן אנחנו דורשים להקים ועדת חקירה חיצונית שתחקור את הנסיבות לאסון, ולא איזה ועידה הסדרה. באשר למכינת בני ציון, אני חושבת שמוסד כזה שלקח את החיים של 10 משפחות ואלפי קרובי וחברים לא ראוי לחנך נערים ונערות, אין להם את היכולת, אין להם את הזכות הזאת. תחת המכינה האת צמחה תרבות של אגו מנופח ויהירות של 'אני יותר חזק מהטבע'".

גיל שרי ונועם, חבריהם של הנספים בטיול, אמרו: "הם חלמו, אהבו, צחקו ובשנייה אחת הכל התהפך למציאות אכזרית. איבדנו תשע נערות ונער שהיו יכולים להיות החברים הכי טובים שלנו. חשוב לשים את האירוע במרכז התודעה, שהאירוע הנוראי יהווה לכולנו נורת אזהרת. להפסיק להסתמך על 'יהיה בסדר', יש לקחת אחריות. יש לחקור את מה שקרה, יש להקים ועדת חקירה כדי למנוע את האסון הבא".
 
עדי אלטשולר, המייסדת של תנועת כנפיים של קרמבו, שחלק מהנספים היו חברים בה, אמרה: "מה אפשר לומר על אסון כל כך כבד? אחרי שנת האבל הקשה והקודרת אסור לנו לשתוק, עלינו לקחת אחריות. לדאוג שמי שצריך לקחת אחריות ייקח - ולהפיק לקחים. הגיע הזמן למעשים. השיטפון שטף את היהירות צוואתם של הנספים היא שמקרה כזה לא יקרה שוב".
 
אתי בללי, אמה של גלי בללי ז"ל, אמרה בעצרת: "השיטפון שטף הרבה חלומות יפים, תמימות ותקוות, וגם האדמה רעדה כשנלקחו ערכים, הכבוד לחיי אדם ולקיחת אחריות. הערכים קרסו באסון. הילדים לא נהרגו בשיטפון של הטבע, אלא טבע האדם הרג את ילדנו. טבע האדם הפראי של תרבות ה'סמוך' וה-'יהיה בסדר'. כל אחד יכול לקחת על עצמו לעשות את השינוי".
 

יעל כהן, אמה של הנערה רומי כהן ז"ל, שנספתה באסון, סיפרה בראיון לחברת החדשות כי ההורים השכולים עדיין ממתינים לוועדת הבדיקה שהבטיח ראש הממשלה נתניהו בנוגע לתפקוד המכינות הקדם צבאיות. 



צילום: אבשלום ששוני




צילום: אבשלום ששוני




צילום: אבשלום ששוני



"נתניהו הבטיח להקים ועדה ואנחנו מקווים שיעמוד בהבטחתו עכשיו אחרי הבחירות ושלא יאכזב אותנו. מחכים לשינוי", אמרה כהן, "חושבים שזה פרויקט ממלכתי שהממשלה חייבת לקחת עליו אחריות. אני מקווה שזה יקרה. מאז ההבטחה של ראש הממשלה עדיין לא שמענו כלום ממנו. הממשלות הפקירו במשך השנים את מפעל המכינות, מה שהכשיר את הקרקע לאנשים כמו יובל כאהן ואביב ברדיצ'ב".



אני עדיין מחכה לקולות של אנשי המכינות", הוסיפה אמה רומי ז"ל", איפה אתם רוצים להגן על הפרויקט הזה. רוצה לשמוע אותם בתקשורת ולא רק בחדרי חדרים". 



ממשרד רה״מ נמסר בתגובה לדברים כי עם כינונה של הממשלה החדשה יקודמו ההליכים להקמת ועדת בדיקה בנוגע לתפקוד המכינות.