בדרך לעצמאות? המאבק להתבדלות של המדינה הצפונית בממלכה המאוחדת של בריטניה לא זר, לאחר שמשאל עם ראשון בנושא שהתרחש ב-2014, הסתיים בתוצאות צמודות (כש-55% מהאוכלוסייה המקומית העדיפה להישאר תחת האיחוד הבריטי), בסקוטלנד נערכים למשאל עם שני בנושא העצמאות המדינית שלה. 

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הבינלאומית רויטרס, בסקוטלנד החלו להתכונן למשאל העם שיתרחש ככל הנראה לפני 2021. בניגוד למשאל העם הקודם שהתחרש לפני כחצי עשור, המשאל הזה מתקיים ללא אישור ממשלת האיחוד הבריטי הממוקמת בלונדון, אנגליה. את ההצהרה הזו מסרה היום (רביעי) שרה בכירה בממשלת המדינה הצפונית, ניקולה סטורגון.

כזכור, סקוטלנד היא חלק מהממלכה המאוחדת כבר יותר מ-300 שנה, ודחתה את עצמאותה במשאל העם האחרון בהפרש של 10% בלבד. מצבה הנוכחי של בריטניה בעקבות הסכם הברקזיט הגביר את השסעים והמחלוקות בין הממשלות בתוך האיחוד, מה שעורר מחדש את הדיון סביב העלאת משאל עם נוסף בסקוטלנד להיפרדות מהממלכה.

"בחירה בין הסכם הברקזיט לסקוטלנד כמדינה עצמאית באיחוד האירופי צריכה להישקל במושב הפרלמנט הנוכחי", אמרה סטורגון. עוד אמרה השרה כי חקיקה מסודרת בנושא תבוסס לפני סוף 2019, וכי סקוטלנד לא צריכה בשלב זה אישורים כלשהם מהפרלמנט הבריטי בלונדון. "בשלב מסוים כן נצטרך אישור מלונדון, בכל אופן, כדי להסיר ספק או למנוע טירפוד של היכולת שלנו לגשת למשאל עם בנושא עצמאותינו", הוסיפה.