סקר מדאיג בארה"ב: בזמן שהמפלגה הרפובליקנית ממשיכה להוות אחת התומכות הנלהבות של ישראל בקרב הציבור האמריקאי בכלל, והציבור היהודי האמריקאי בפרט, כמות לא מבוטלת של רפובליקנים צעירים כבר לא מסתכלים על מדינת היהודים באותו אופן כמו הדור המבוגר יותר. לפי סקר שערך מכון PEW האמריקאי שפורסם היום (רביעי), רפובליקנים מעל גיל 65 הם הקבוצה היחידה המחזיקה ברוב (57%) שיש להם דעות חיוביות על ישראל.



בקרב הצעירים, לעומת זאת, התוצאות משתנות דרסטית, כשצעירים עד גיל 30 מהמפלגה הרפובליקנית המחזיקים בדעות חיוביות על מדינת ישראל הם מיעוט של 27%. אבל לא רק שהממשלה הישראלית סובלת מתדמית שלילית בקרב היהודים האמריקאים הצעירים, אלא האוכלוסייה הפלסטינית מקבלת אהדה גוברת, כשלפי הסקר, כמחצית מהצעירים עד גיל 30 שנשאלו (48%) מחזיקים בדעות חיוביות על העם הפלסטיני.



בקרב הדמוקרטים, המפלגה השמאלנית של ארצות הברית, ההבדלים בחיבה כלפי הפלסטינים לא משתנים באופן דרסטי בין גילאים, כשתוצאות הסקר מראות תזוזות זניחות באחוזים לעומת גיל הנשאלים. "אנו רואים ירידה חדה בקרב צעירים אמריקאים בתמיכתם בישראל, וזו תופעה רווחת בקרב דמוקרטים ורפובליקנים כאחד", אמר אמנון קאברי, מרצה בבית ספר לממשל, אסטרטגיה ויחסים בין לאומיים במרכז הבינתחומי בהרצליה, "התופעה הזו היא דבר מעניין, ששווה לבחון ולהתבונן בו".



לציבור בארצות הברית יש דעות חיוביות יותר על העם הישראלי (64%), ומעט יותר אמריקאים מחזיקים בדעות חיוביות על הציבור הפלסטיני (46%), ההבדל באחוזי התמיכה קטן יותר מהצפוי. כמו כן, רק ל-41% יש דעה חיובית על ממשלת ישראל. באופן כולל, רק 19% מהאמריקאים מחזיקים בדעה חיובית על הממשלה הפלסטינית.



המרצה אמר לג'רוזלם פוסט כי צעירים מגיעים ל"בשלות פוליטית" כשהם בטווח הגילאים 25-18, שם מתפתחת תפישת עולמם ומצליחים לגבש עמדה מגובשת לגבי המצב במזרח התיכון. "כשיש פלח שמבקר באופן כל כך חריף את ישראל, ומגלה אמפתיה כלפי הפלסטינים, זה אומר שיש כאן מהפך שנצפה בו לאורך זמן רב מהיום", הסביר קאברי, "בנוסף, אנו רואים שצעירים אמריקאים הם יותר ויותר מעורבים ומושפעים מפוליטיקה בשנים האחרונות".

קאברי מתמחה בפוליטיקה אמריקאית, עם מחקר נקודתי המתמקד באינטרס נשיאותי, דעת קהל ומפלגות בארצות הברית, ומערכות היחסים ביניהם. באופן כללי, הסקר הראה שרוב הדמוקרטים והרפובליקנים מחזיקים בדעה חיובית על האנשים בישראל. אך, כשזה מגיע לממשלה - יש שינוי משמעותי בתפישות העולם.

הסקר הראה גם כי בכל הנושא של הטיפול של הנשיא דונלד טראמפ בישראלים ובפלסטינים, כמחצית מהאמריקאים חושבים שהנשיא "נוטה ימינה" מבחינה פוליטית. כשליש (34%) ענו בסקר של מכון PEW כי טראמפ מצודד בנרטיב הישראלי בסוגיית הסכסוך, בעוד רק 6% בודדים מאמינים כי הוא מצודד בצד הפלסטיני.