היחיד שקובע: ביום שלישי ישב אביגדור ליברמן עם חבריו הקרובים לשיחה צפופה. מדובר במעגל הפנימי של "חוג המייסדים" של ישראל ביתנו, האנשים שהולכים איתו יותר מ־20 שנה. יש שם כאלה שלמדו איתו באוניברסיטה, או היו איתו בימים העליזים ההם במצודת זאב ובליכוד, דרך ביתן 28, הקמת "ביתנו" והקמפיינים הרבים שחלפו מאז. על פי כמה מהנוכחים במפגש הזה, ליברמן היה היחיד שדיבר ברצינות על אפשרות ההצטרפות לקואליציה. 
מצד שני, ליברמן הוא היחיד שקובע. מצד שלישי, נכון לעכשיו, מצב רוחו של ליברמן קרבי. אם זה לא יקרה בתנאים שלו, זה לא יקרה. האופציה שעליה מלחשים במסדרונות הפוליטיים, שלפיה ליברמן לא ייכנס לממשלת נתניהו אבל יניח לה לקום (60 נגד 55), וינהל מקח וממכר עם ראש הממשלה מבחוץ, אינה קיימת. ליברמן הודיע באותה פגישה שזה לא רלוונטי. "או שאנחנו בפנים, או שאנחנו בחוץ", הדגיש. "לא תהיה שום קומבינה של בין לבין".
אנשיו של ליברמן אמרו לו באותו מפגש את הדברים האלה (במילים שלי): כניסה לממשלה בתנאים הנוכחיים היא התאבדות. נקודה. אנחנו נהיה עלה תאנה וניתן חסות להתחרדות כוללת, ממלכתית, בסמכות וברשות. "נתניהו ימכור את המדינה לחרדים", אמרו הפעילים, "ומן העבר השני לפיד וכחול לבן יעשו עלינו סיבוב כל שבוע, עם הצעות חוק שיעשו מאיתנו צחוק. מה נעשה כשהם יביאו חוקים לגיור, נישואים אזרחיים, תחבורה ציבורית בשבת, מרכולים? נאבד את האמינות שלנו ואת זכות הקיום שלנו".

את ההצעות הנדיבות של הליכוד ברמת הג'ובים והתיקים הגדירו באותו מפגש כ"מלכודת דבש". הליכוד, אמרו האנשים לליברמן, הולך עם ליצמן וגפני מלא־מלא, אין שאלה בכלל. אין לביבי שום עניין או יכולת להתעמת מולם, שלא לדבר על דרעי. סדר העדיפויות של נתניהו קשיח, וישראל ביתנו לא בראשו. להפך. קודם החרדים פלוס דרעי, אחר כך כל השאר. זה הקונצנזוס בקרב כל יושבי בלפור, נאמר בפגישה. בכל עימות שייווצר בהמשך הדרך, נתניהו ייאלץ להכריע לטובת החרדים, ואנחנו נשלם את המחיר הציבורי. כניסה לקואליציה במצב כזה היא כניסה לקוראלס, שתוביל לסופה של ישראל ביתנו.
אז מה עושים? מה שהומלץ באותו מפגש זה להתנות את ההצטרפות בהישגים ברורים בתחום דת ומדינה, שיסוכמו וייחתמו מראש. רק אז יתרצה ליברמן ויחזור לקריה כשר הביטחון בפעם השנייה. בואו נפתח סוגריים: האם ליברמן באמת רוצה לחזור להיות שר ביטחון בפעם השנייה? מה יהיה שם, שלא היה בפעם הראשונה? האם הפעם יתרצה נתניהו ויתיר לו לפלוש לעזה? קשה להאמין. ועוד ערב "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. 
הערכה זהירה - כן, תיק הביטחון הוא התיק שליברמן ייטול לעצמו, אם וכאשר ירובע המעגל או ישולש הטרפז של המבוך הקואליציוני. למה? כי אביב כוכבי. ליברמן סבור שיהיה לו קל יותר לעבוד עם כוכבי מאשר עם איזנקוט. הוא שומר על כבודו של הרמטכ"ל הקודם, אבל בונה על הנוכחי. ליברמן הוא שמינה את כוכבי לשני התפקידים האחרונים שלו. הוא בונה עליו הרים וגבעות. יהיה לי, הוא אומר בשיחות סגורות, סוף־סוף רמטכ"ל ידידותי.

הטור המלא הבוקר ב"מעריב סופהשבוע"