סגן נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ו ביידן, הודיע היום (חמישי) על כוונתו להתמודד בפריימריז הדמוקרטיים במטרה לזכות בתמיכת המפלגה לקראת בחירות 2020. בסרטון וידאו ששחרר ביידן, הוא אמר כי "אנו בקרב על נשמתה של ארצות הברית", וקרא לבוחרים למנוע מהרפובליקנים ומדונלד טראמפ כהונה שלייה בבית הלבן.



"וירג'יניה היא ביתו של  מחבר אחד מהמסמכים החשובים בתולדות האנושות, אנחנו יודעים את המילים בעל פה - 'אנו רואים באמיתות האלה כמעידות על עצמן. כל בני האדם נבראו שווים, והבורא העניק להם זכויות שלא ניתנות לערעור'", פתח ביידן את דבריו, "זה נשמע כיום קלישאתי, אבל זה מי שאנחנו, לא תמיד עמדנו ביעד הזה. תומס ג'פרסון עצמו לא תמיד עמד בהם, אבל מעולם לא התכחשנו אליהם. וירג'יניה היא גם מקום לרגע מכריע ביחסי האומה בשנים האחרונות. שם באוגוס 2017,  ראינו גזענים לבנים וניאו נאצים יוצאים גלויי פנים מוארות בלפידים ובשנאה גזעית, קוראים קוראים קריאות גזעניות ואנטישמיות. מולם עמדו אמריקאים אמיצים מהם נהרגה צעירה". 

 



"אז גם שמענו את הנשיא אומר דברים שהדהימו את העולם, הוא אמר שיש אנשים טובים מאוד בשני הצדדים. בשני הצדדים? במילים אלו יצר הנשיא השוואה מוסרית בין אלו שמפיצים שנה לבין אלו שמתנגדים לה. באותו הרגע ידעתי שבכוונתי שהאיום על המדינה הוא גדול מאי פעם. אנחנו במאבק על רוחה של המדינה. אני מאמין שההיסטוריה תראה בתקופתו של טראמפ כסטייה זמנית, אבל אם ניתן לו ארבע שנים נוספות בבית הוא עלול לשנות את פני המדינה. ואני לא יכול לעמוד בצד ולראות את זה קורה".
"הערכים הבסיסיים של המדינה המעמד שלנו בעולם ואפילו הדמוקרטיה שלנו - כולם בסכנה. לכן אני מודיע היום על כוונתי לרוץ לנשיאות המדינה. אמריקה היא רעיון, רעיון חזק מכל צבא, גדול מכל אוקיינוס חזק מכל דיקטטור או רודן. רעיון שמעניק תקווה כבוד ולא מקבל אליו שנאה. הרעיון שמחדיר בכל אזרח אמונה שלא משנה מהיכן הוא בא, אין דבר שאין ביכולתו להשיג. זה מה שאנחנו מאמינים בו, וזה מה שעומד על הכף. אנחנו לא יכולים לשכוח מה קרה בשארלוטסויל, ואסור לנו לשכוח מי אנחנו. זאת אמריקה", סיים ביידן את דבריו.

כזכור, ביידן שימש כסגן נשיא ארצות הברית במשך שמונה שנים, תחת הנשיא הקודם ברק אובמה, ונחשב למועמד ממסדי ופופולרי בין הבוחרים הדמוקרטיים והבוחרים המתנדנדים. אך בשבועות האחרונים התפרסמו  מספר האשמות מצד נשים נגד ביידן, בטענה כי נגע בהן בצורה לא הולמת, דבר שיכול להעיב על סיכוייו להיבחר. אחת המתלוננות, איימי לאפוס, אמרה כי ביידן משך אותה לעברו כדי לחכך את אפו באפה בשנת 2009, במהלך אירוע התרמה שהתרחש בגרינוויץ' שבקונטיקט. 

"זה לא היה מיני, אבל הוא תפס אותי בראש", סיפרה לאפוס, שהייתה אז עוזרתו של חבר המפלגה הדמוקרטית, ג'ים היימס. "הוא הניח את ידו על צווארי ומשך אותי כדי להתחכך באפי עם אפו, וכשהוא משך אותי חשבתי שהוא עומד לנשק אותי בפה".
 
לפני כן האשימה לוסי פלורס, פוליטיקאית דמוקרטית, כי ביידן ניסה לנשק אותה ללא הסכמתה במהלך עצרת בחירות שהתרחשה בשנת 2014. פלורס לטענתה המתינה שיקראו לה לעלות לבמה, ואז הרגישה שתי ידיים מונחות על כתפיה. לדבריה, סגן הנשיא לשעבר אף הריח את שיערה ולאחר מכן "נישק באיטיות את עורפי".