שר ההגנה של סרי לנקה המסירי פרננדו התפטר היום (חמישי) מתפקידו, ולקח על עצמו את האחריות לפיגועי ההתאבדות שאירעו במדינה בכנסיות ובבתי מלון ביום ראשון. הוא אמר שבעוד שלא היה כשילון מצדו, הוא לוקח אחריות לכשלים של מספר גופים שעמד בראשם כשר ההגנה. השר טען כי שירותי הביטחון הגיבו בצורה פעילה למודיעין שקיבלו על האפשרות לפיגועים לפני שבוצעו. "עבדנו על זה. כל הסוכנויות האלה עבדו על זה", טען. 

נשיא סרי לנקה, מייטריפלה סיריסנה, ביקש משר ההגנה וממפכ"ל המשטרה להתפטר מתפקידם בעקבות אי מניעת מתקפת הטרור שאירעה במהלך חג הפסחא, כך אמרו אתמול לרויטרס שני גורמים המקורבים לנשיא.

בתוך כך, מניין ההרוגים בפיגועים שאירעו בסרי לנקה ביום ראשון הופחת לבין 250 ל-260 ולא 359 כפי שדווח, כך אמר בכיר במשרד הבריאות במדינה. "זה יכול להיות 250 או 260, אני לא יכול לומר בדיוק. יש כל כך הרבה חלקי גופות שקשה לתת מספר מדויק", אמר הבכיר, אניל ג'סינגהה, לרויטרס.

תיעוד רגע הפיגוע בכנסייה בסרי לנקה. צילום: רויטרס
תיעוד רגע הפיגוע בכנסייה בסרי לנקה. צילום: רויטרס

 

ארגון דאעש קיבל עליו רשמית את האחריות לסדרת הפיגועים שפקדו את סרי לנקה ביום ראשון, והממשלה המקומית סבורה כי זה מעשה נקמה על הפיגועים שבוצעו במסגדים בניו זילנד בחודש שעבר. בהודעה הראשונית שפורסמה ביום שלישי באעמאק, סוכנות הידיעות הרשמית של דאעש, יומיים אחרי סדרת הפיגועים נאמר: "מבצעי ההתקפה שפגעה באזרחים של המדינות ושל הקואליציות ובנוצרים בסרי לנקה שלשום הם לוחמים מהמדינה האסלאמית".
הודעה נוספת, מורחבת יותר, שפורסמה לאחר מכן כללה את שמותיהם של מבצעי ההתקפות בכנסיות ובבתי המלון - אבו עוביידה, אבו אל־מוכתר, אבו חליל, אבו חמזה, אבו אל־בראא, אבו מוחמד ואבו עבדאללה. להודעה צורפה תמונה של שבעה רעולי פנים יחד עם אדם נוסף שפניו היו גלויות. 

מחבלי דאעש שהוציאו לפועל את הפיגוע בסרי לנקה. צילום: רשתות ערביות
מחבלי דאעש שהוציאו לפועל את הפיגוע בסרי לנקה. צילום: רשתות ערביות

 
ראש הממשלה, רניל ויקרמסינג'ה, הודה אתמול כי ייתכן שניתן היה לסכל את המתקפה ועדכן כי נפתחה חקירה לבירור השאלה מדוע הוא לא קיבל את המידע המודיעיני. "יכולנו למנוע את ההתקפות האלה או לפחות לצמצם את מספר ההתקפות", אמר.

סכסוך בין נשיא סרי לנקה לראש הממשלה מנע ממנו השתתפות בתדרוכים מודיעיניים, בהם נמסרה התרעה על פיגועים בכנסיות על ידי ארגון אסלאמיסטי, כך חשף ביום שני שר סרי לנקי. ראש הממשלה ויקרמסינג'ה לא תודרך על דוח מודיעיני מ-11 באפריל, לפיו ארגון ג'מעת אל תאווחיד מתכנן לבצע פיגועים בכנסיות.