לקראת יום השואה והגבורה 2019: למרות הניסיון המרשים של מערכת החינוך בשיתופי פעולה עם יד ושם, ארגוני ניצולים ומכוני מחקר להנחיל את זיכרון השואה לבני הנוער באמצעות מפגשים בלתי אמצעיים עם שורדי השואה המתמעטים, מסתבר ש־76% מבני הנוער בכיתות ט' עד י"ב מעולם לא שוחחו עם ניצול שואה, ו־72% מהם לא ידעו ש"מיין קאמפף" הוא ספרו של אדולף היטלר שהניח את היסודות להשמדת העם היהודי. כך עולה מסקר שיזמה עמותת הרווחה חסדי נעמי.
 
בני הדור השני והשלישי לניצולי השואה התחנכו בישראל בעשורים האחרונים על חשיבות זיכרון מוראות השואה וחשיבות אתוס הזיכרון הלאומי ההיסטורי של לקחי העצמאות והעוצמה של העם היהודי באומה משל עצמו, כלקח המרכזי מניסיונה של התנועה הנאצית להשמיד פיזית את היהדות העולמית. מדובר באחד מהישגיה הגדולים של מערכת החינוך הישראלית, שהצליחה לאחד תחת האתוס הזה את כל ילדי ישראל בני כל העדות, כשגם ילדים לשורדי שואה למדו עליה לעתים בבתי הספר יותר מאשר שמעו עליה בבית. האתוס הזה הולך ונשחק אצל בני הדור הרביעי, כשדור השורדים הולך ומתמעט - אתגר של ממש למערכת החינוך ולחברה הישראלית כולה. 
 
לפיכך, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיצוין השבוע, ביקשה עמותת חסדי נעמי, עמותת הרווחה הגדולה בישראל המסייעת בשגרה לכ־10,000 משפחות נזקקות ברחבי הארץ, בהן של מאות שורדי שואה שחיים בדוחק, לבחון את עמדות והשקפות בני הנוער כיום באשר לחשיבות זיכרון אירועי השואה ולקחיה, 74 שנים אחרי שחרור מחנות המוות ותום מלחמת העולם השנייה. תוצאות הבדיקה מאששות את החשש שלפיו לרבים מדי מבני הנוער הלומדים כיום במערכת החינוך הנושא כבר לא כל כך חשוב או אפילו מעניין.

כך למשל 28% מבני הנוער שכן נחשפו לתכנים על השואה במסגרת מפגש עם ניצול שואה חושבים שהנושא משעמם. רק 19% ממי שהשתתפו במפגשים הללו השתתפו בהם באופן פעיל מתוך הזדהות וסקרנות לסיפור האישי של איש העדות, בעוד 72% מהם העידו שהיו פסיביים. 38% מהמשתתפים ציינו שהתוכן שעמם או לא עניין אותם, לעומת 42% שמצאו את המפגשים עם ניצולי השואה מעניינים.
 

זאת ועוד, לא פחות מ־19% מבני הנוער טוענים כי השואה אינה חשובה מספיק כדי להיות חלק חובה מתוכנית הלימודים, לעומת 22% בלבד שציינו כי מדובר באחד הנושאים החשובים ביותר. השאר פשוט אדישים לנושא.

"הדור הצעיר הוא המשענת הערכית שלאורה עלינו להבטיח ששורדי השואה שנותרו בישראל לא יחיו בעוני בשארית ימיהם, אבל סיפורי ניצולי השואה נכחדים עם דעיכתם וזאת סכנה אסטרטגית של ממש", אומרים בחסדי נעמי על תוצאות הסקר שערכו במסגרת מבצע גיוס ההמונים של העמותה שמוביל ד"ר אורי אדלמן, ניצול שואה שנקלע לחובות ונזקק לתרומות הציבור. בסקר השתתפו 400 בני נוער בגילאי 15־18 כמדגם ארצי מייצג של תלמידים במערכת החינוך בקרב כלל האוכלוסייה היהודית והוא בוצע כסקר אינטרנטי באמצעות שאלון ממוחשב כשטעות הדגימה היא 4.25%. 
 
מנכ"ל עמותת "חסדי נעמי", משה כהן, אמר ל"מעריב": "התוצאות העגומות מעוררות חשש דרמטי ואמיתי לזיכרון השואה. המונח 'לא נשכח, לא נסלח' מקבל משמעות חדשה, שרק מוכיח כמה חשוב להעלות את הסוגיה וודאי להזכיר  שבישראל 2019 עדיין קיימים ניצולי שואה החיים בעוני רב וסובלים מבדידות רבה. רק בחורף האחרון גייסה והשקיעה חסדי נעמי מעל מיליון שקל לרכישת מוצרי חימום לניצולי שואה וקשישים: כפפות, רדיאטורים, כובעי צמר ושמיכות. מי שחושב שאין מציאות כזו, מוזמן להיכנס לאתר 'גיוסים לקהילה', שם העלינו את הקמפיין, ולהיחשף לזה בעצמו".