הצטרפותו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, למאבק על הבית הלבן שיוכרע בבחירות 2020, מסמנת את התחלתו של המירוץ האמתי והרציני למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. החלטתו לזנק למירוץ הצפוף היא חגורת הצלה לדמוקרטים, ואם יצליח להביס את דונלד טראמפ, אז הצלחתו תהיה חגורת בטחון לארצות הברית.
עזבו לרגע את הדיונים על מעלותיות וכישוריו של המועמד. החסרונות, השגיאות והמעידות המיוחסים לביידן נעשו במשך 36 שנות חברותו בסנאט, במהלך שני נסיונותיו הקודמים להשגת מועמדות לנשיאות וכן בזמן שתי כהונותיו כסגן הנשיא. "אין צדיק בארץ אשר לא יחטא", אומר פסוק מפורסם ואכן אף אחד מ-20 המתמודדים על המועמדות הדמוקרטית לא מתקרב לקריירה ציבורית כמו שצבר ביידן. לרובם אין מידה והיקף כאלו של שירות ציבורי, נסיון פוליטי עשיר וידע והם גם לא נתפסים בשכלם. 
ג'ו ביידן הוא המתמודד הראשון במתחם הדמוקרטי שהוא מועמד טבעי לנשיאות, והצטרפותו למירוץ מעניקה להתמודדות נופך אנושי איכותי מוכח. נוכחותו במסלול הדמוקרטי, מזכירה לאמריקאים את מעמדה ההיסטורי של המפלגה הדמוקרטית כגורם מרכזי ומוביל בזירה הפנימית. השתתפותו של ביידן במאבק להבסתו של דונלד טראמפ משקמת את כבודה של הפוליטיקה האמריקאית ואת עוצמתה שנפגעו אנושות בשנתיים האחרונות.


ברני סנדרס. צילום: רויטרס
ברני סנדרס. צילום: רויטרס

 
מי שאיבחן את התמורה שעשה ביידן בהחלטתו להצטרף למירוץ לנשיאות היה, לא להאמין, הנשיא דונלד טראמפ. "אתה תתמודד עם כמה אנשים בעלי דעות חולות והזויות", צייץ טראמפ. כל כך נכון. היתה זו הגדרה קולעת של טראמפ על מתמודד כמו ברני סנדרס, שלא 'רץ' אלא משתולל במירוץ כטרמפיסטי יותר מטראמפ. הנשיא עקץ את ביידן כ"ישנוני", ויופתע מאוד לגלות בוויכוח טלוויזיוני מול ביידן, שמדובר ביריב בן 76, עירני, חד לשון, משכיל וידען, שמבין פוליטיקה ומודע למחויבויות ולזכויות של כהונת הנשיא במידה והיקף שטראמפ  בכלל לא מודע להן.

הבעיה המיידית של ג'ו ביידן היא בחזית הביתית - לגבור על חבורת המתמודדים במירוץ הדמוקרטי. זו קבוצה שרובה הגדול נשים וגברים, טירונים בזירה האמריקאית הפנימית. למעשה, חלקם הגדול בכלל לא ידוע מחוץ למחוזות פעילותם. בין הידועים נמצא הסנטור ברני סנדרס, שכבר הוכיח את כוחו השלילי וההרסני בבחירות לנשיאות 2016. העובדה הלא מעודדת, שישראל תהיה נושא בקמפיינים של הדמוקרטים, מוסיפה חשיבות למועמדותו של ג'ו ביידן שכן הוא אוהד ותומך ישראל אמתי, ותיק ואיתן.