נהגי המכוניות ממשיכים להיות הפרה החולבת בתקציב המדינה והמשאבה ממשיך לתקתק. למעריב נודע שמחירי הבנזין צפויים להתייקר בלילה בין שלישי לרביעי בחצות ב-19 אגורות לליטר. מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן בשירות עצמי ימריא ל-6.51 שקלים 6.72 שקלים בתוספת שירות עצמי. המדובר בהתייקרות הרביעית ברציפות שנרשמה מתחילת 2019. מחירו של ליטר בנזין עמד בתחילת ינואר 2019 על 5.83 שקלים ונסיקתו לא נעצרה מאז. ב-1 לפברואר יתייקר הבנזין ל-5.91 שקלים.



ב-1 למרס חודש מאוחר יותר הגיע ל-6.12 שקלים לליטר, וב-1 לאפריל נסק ל-6.32 שקלים לליטר. כאמור ב-1 למאי יגיע המחיר ל-6.51 שקלים. ההתייקרות מתחילת 2019 כבר מסתכמת ב-11.7%. עליית הבנזין למכוניות אינו הכול. עליית מחירי הדלק תביא גם לייקור של 14 אגורות במחירי הסולר למוניות ולאוטובוסים. בעקבות כך צפויה עליה במחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית. התייקרות הדלק הסלוני עלולה להוביל לעליית מחירי הטיסה לאחר תקופה ארוכה של מחירי נוחים.



מחירי הבנזין בישראל מוצמדים אוטומטית מידי סוף חודש לנוסחת מחירים המשקללת את מחירי הדלק הממוצעים בנמל לוורה באיטליה בשבוע האחרון שלפני עדכון המחיר. משתנה נוסף בנוסחת המחיר הוא שער הדולר. כאמור מחירי הדלק זינקו במהלך אפריל, והדולר שנחלש לפני כשבועיים שב והתחזק במהלך השבוע האחרון וחצה את ה-3.6 שקלים לדולר. לפי נוסחת המחיר הבנזין אמור היה להתייקר ב-17 אגורות.



אבל בשל ההצמדה הרבעונית של מחיר הבלו למדד, נוספו להתייקרות 2 אגורות כך שבסך הכול נשלם יותר 19 אגורות לליטר. הסיבה לייקור המחירים היא הזינוק במחירי הנפט בעולם שהגיע בשבוע שעבר ל-65 דולר לחבית. אלא שמחיר הבנזין בישראל גבוה במיוחד בשל שיעורי המיסוי הגבוהים עליו. המדובר במס הבלו קבוע (צמוד למדד) ובמע"מ של 17% על המחיר שלאחר מיסוי הבלו. לפי הערכות מכון האנרגיה, שיעור המיסוי על הבנזין יהיה החל ממחר בחצות גבוה מ-65% ממחירו הבסיסי.



במילים אחרות כ-4 שקלים ממחירו של ליטר בנזין הם מיסים. במשרד אוצר רואים במיסוי הבנזין אחד ממקורות ההכנסה החשובים בתקציב המדינה. המדובר במס עקיף שקל מאוד לגבייה. אומדן ההכנסות ממיסוי הדלק בתקציב 2019 מסתכם ב-21.1 מיליארד שקל והוא מהווה 6% מהכנסות המדינה. המדובר אך ורק במיסוי הבנזין שאינו כולל את ההכנסות ממיסוי המכוניות עצמן. ההדק באוצר על מיסוי הרכב קלה יחסית בגלל הטענה האנכרוניסטית שאין מה לרחם על מי שמחזיק במכונית פרטית. בהמשך טענו שהמיסוי הגבוה נועד לעודד לוותר על שימוש בכלי רכב פרטיים מזהמים, להקל על הצפיפות בכבישים ולעבור לתחבורה ציבורית.



בפועל התחבורה הציבורית מקרטעת, צעירים באזור המרכז עוברים לשימוש באופניים חשמליים ולבעלי המכוניות אין חלופות אחרות אלא את השימוש בהם. אגב בגרמניה שגם שם המיסוי על הרכב גבוה, נאלצה הממשלה הגרמנית לחזור בה ולוותר על כוונתה להעלות מחירים לאחר שאלפי בעלי הרכב נטשו לאות מחאה את מכוניותיהם והותירו אותם באחד הכבישים הסואנים. בישראל ניסו בתחילת המחאה החברתית ב-2011 להתקומם כנגד מחירי הבנזין הגבוהים ואף הוקמה באמצעות הרשתות החברתיות תנועת מחאה שאחד ממוביליה היה זאב גרוואר ממגדל העמק.



בשלב מסוים נתניהו נבהל והפחית ב-20 אגורות לליטר את המס על הבלו אך מאוחר יותר הוא שב והעלה אותו. מחאת יוקר המחייה בבנזין התפוגגה בסוף 2011. בסוף השבוע צייץ הנשיא טרמפ בטוויטר כי פנה למדינות אופ"ק בדרישה למנוע את ייקור המחירים בעקבות החמרה הסנקציות על ייצוא הנפט מאירן. בעקבות כך מחירים ירדו עד שהגיע נשיא רוסיה פוטין שטען שיש לו הסכם עם ערב הסעודית לשמירת מכסות התפוקה.