פסח תם, ובימים הקרובים צפויים המגעים להקמת הממשלה החדשה לתפוס תאוצה. במשכן הכנסת בירושלים נפתח היום (ראשון) המשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד לבין משלחת ש"ס, ולאחר מכן עם נציגי יהדות התורה. בראש צוות המשא ומתן של הליכוד עומד השר יריב לוין, וחבר בו גם מקורבו של ראש הממשלה נתן אשל. בראש צוות המשא ומתן מטעם ש"ס עומד השר לשעבר אריאל אטיאס, ואיתו חבר הכנסת המיועד, עו"ד משה ארבל, היועץ המשפטי של ש"ס, עו"ד ישראל בך, והיועץ האסטרטגי אבי לרנר. לקראת המשא ומתן אמרו גורמים בש"ס כי המפלגה תדרוש את תיקי הפנים, הדתות והקליטה.



אטיאס אמר לאחר הפגישה כי "הייתה ישיבה טובה, התנהל מו"מ אמיתי, כן ורציני. הדגשנו שאנחנו השותפה הגדולה בקואליציה, עמדנו על ענייני דת למדינה וחיזוק בפריפריה. זה יהיה יותר ארוך ממה שחושבים. אין הסכמות כלליות".


האם דובר על חוק הגיוס?
"דובר על מגוון דברים".


"יהדות התורה תעמוד על עקרונותיה". יעקב ליצמן. צילום: יניר קוזין



לאחר מכן, הגיעו נציגי יהדות התורה לתחילת המו"מ ביניהם לנציגי הליכוד. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס לדרישותיו של יו"ר ישראל ביתנו ואמר כי "אין לי מושג מה ליברמן ביקש, יכול להיות שדרש לסגור חנויות בשבת. אנחנו נעמדו על הדברים שנוגעים לנו". עוד אמר, כי "נתניהו יצטרך לפתור את עניין הגיוס. זו בעיה שלו".



יריב לוין בירך את יהדות התורה על הצלחתה בבחירות, ואמר כי הוא רואה בחבריה שותפים נאמנים. "עבודה יחד גם בממשלה הקודמת וידענו להתגבר על לא מעט מחלוקות. אני סמוך ובטוח שנמצא את הדרך להקים ממשלה חזקה לשנים".
ליצמן אמר כי "יהדות התורה תעמוד על עקרונותיה. מדובר בנושאים שבוערים לנו ואי אפשר להתקדם בלעדיהם. אני בטוח שנצליח, אני לא רוצה להיכנס לכל מיני נושאים שהם בעיה של ראש הממשלה. אני כסגן שר מתכוון לעלות נושאים בוערים בבריאות".
משה גפני הוסיף כי "הממשלה הקודמת לא המשיכה עקב חילוקי דעות, שאם הם ימשיכו זה לא יהיה אותו הדבר. אני אומר את זה בכאב לב, כי כולנו אוהבים את הקואליציה הזו. 50 אחוז מהעם אמר שהוא רוצה יותר מסורת, להוציא את ישראל ביתנו, ואנחנו נעמוד על זה. המו"מ יכול להיות קצר ונחתום, או שיהיה ארוך ולא נחתום".

אריאל אטיאס ביציאה מהמו"מ. צילום: יניר קוזין



גם בפתח השיחות בין ש"ס לליכוד מסרו הצדדים הצהרות לתקשורת. השר לוין אמר כי "אנחנו פותחים את המו"מ הרשמי. מטבע הדברים אנחנו מתחילים עם השותפה הפוטנציאלית שקיבלה את מספר המנדטים הגדול ביותר. היתה לנו שותפות אמיצה עם ש"ס גם בקדנציה הקודמת אני מקווה שיעלה בכוחנו גם בקדנציה הבאה. מקווה שנוכל לעשות זאת בצורה עניינית". 



לוין התייחס למגעים הקואליציוניים באופן כללי, ואמר כי "מו"מ שצריך להתקיים עם מספר צדדים זה מצריך אורך רוח, זה לא ייגמר מהיום למחר ולנסות ללבן את הדברים כמה שיותר מראש. הבטחנו לבוחר להקים ממשלת ימין המבוססת על הממשלה הנוכחית".

במשלחת המשא ומתן של יהדות התורה משתתפים סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני. יהדות התורה דורשת שני סגני שרים, במעמד של שרים האחראים על תיק הבריאות ועל תיק נוסף, ועוד סגן שר "רגיל", ככל הנראה במשרד החינוך. צוות פנימי בראשות עו"ד יהודה גוטמן הכין את מסמך הדרישות של המפלגה.



מאוחר יותר, פורסמה רשימת הדרישות המלאה של יהדות התורה שהוגשו במסגרת המו"מ. בסביבת ליצמן אומרים: "נתעקש על סעיפי הבריאות לא פחות מסעיפי הדת. ליצמן יכול לבחור כמעט כל תיק אחר שירצה אך בחר להמשיך במשרד הבריאות מתוך תחושת שליחות לכלל הציבור. אנו מצפים מכל המפלגות לתמוך בדרישות ליצמן לבריאות. כל אלה שעשו רעש לפני הבחירות על מצב מערכת הבריאות שלא יותירו את ליצמן לבדו אלא שיטו כתף לטובת ציבור החולים. מבחינתנו הבריאות היא מעל הכל ולא מדובר בדרישות מגזריות".

במוקד: הדרישות של ליברמן 



ביהדות התורה מתנגדים לדרישת יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, להשלים את חקיקת חוק הגיוס ללא שינויים. כמו כן, הם דורשים לחוקק בכנסת ה־21 את חוק יסוד "ערך לימוד התורה", בהנחה שבג"ץ יתקשה לפסול אותו, ולהעביר את פסקת ההתגברות שתאפשר להם לעגן את חוק הגיוס, לכשיעבור, בלי חשש מפני התערבות של בג"ץ.



ליברמן, הנחשב ל"האגוז הקשה ביותר לפיצוח" במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, כבר הצהיר כי לא יחתום על הסכם קואליציוני לפני שיראה את ההסכמים שנחתמו בין הליכוד לבין הסיעות החרדיות.



בתוך כך, מלשכת שר האוצר משה כחלון נמסר כי הפגישה הצפויה היום בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו במשרד ראש הממשלה בירושלים לא תעסוק נושא המו"מ הקואליציוני בין הליכוד לכולנו. 



בנוסף, נשלמות בכנסת ההכנות לישיבת הפתיחה החגיגית של הכנסת שתתקיים מחרתיים במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין. בישיבה יצהירו אמונים כל חברי הכנסת. מחר ייערך במשכן הכנסת "קורס לח"כים מתחילים" עבור 49 הח"כים החדשים. היום אמורים להיפגש ח"כים מטעם "הוועדה המסדרת", שבה נציגים לקואליציה ולאופוזיציה, כדי לדון בהרכב הזמני של ועדות הכספים והחוץ והביטחון, בסוגיית חלוקת החדרים ועוד.