על רקע אירוע הירי בבית הכנסת בפאווי נערכה אמש עצרת הזיכרון המרכזית לשואה ולגבורה של מוזיאון המורשת היהודית בניו יורק בהשתתפות אלפי אנשים. בעצרת הוקרא שמה של הנרצחת - לורי גילברט קיי בת ה-60, והוקראו שמות שלושת הפצועים הפצועים באירוע - מייסד בית הכנסת, הרב ישראל גולדשטיין, אלמוג פרץ בן ה-34 ונויה דהן בת ה-8, שנורו על ידי ג'ון ארנסט בן ה-19. בנוסף עסקה העצרת בזיכרון השואה, זיכרון קורבנות האנטישמיות בפיטסבורג ובמלחמה נגד האנטישמיות.



בטקס נטלו חלק הקונסול הכללי בניו יורק דני דיין, ניצולי שואה, נבחרי ציבור, דיפלומטים ותלמידי בתי ספר שונים. הסנטור הדמוקרטי צ'אק שומר ויו"ר מוזיאון המורשת היהודית רוברט מורגנטאו נשאו דברים במהלך הטקס המרגש.



הקונסול הכללי בניו יורק, דני דיין, אמר כי "פוגרומים נגד יהודים, קריקטורות אנטישמיות וטענות של חוסר נאמנות יהודים למדינותיהם – כל אלה קדמו לשואה. חשבנו שהאנטישמית תיגמר לאחר הקטסטרופה שהגיעה לעולם במלחמת העולם השנייה אך התבדינו. כיום אותם ניצנים חוזרים, אך היום אנו למודי ניסיון ויודעים לאן זה עלול להוביל. הגיע הזמן שהעולם כולו יתגייס למאבק נחוש בחיה האנטישמית, "לעולם לא עוד" זה ממש עכשיו. למדינת ישראל אין סמכות מחוץ לגבולותיה אך יש לנו אחריות ואנו נחושים למלא אותה".


 


השנה הונף דגל המלחמה באנטישמיות בטקס, צעד מחייב בעקבות גל האנטישמיות ההולך וגואה ברחבי ארה"ב. בטקס הוצגו מופעים מוזיקליים משוחזרים והתבצעה "הדלקת נרות בין-דורית" של 36 ניצולות שואה בליווי ניניהן.



בתוך כך מסר משרדו של השריף המקומי בסן דייגו, כי החשוד בירי, ג'ון ארנסט בן ה-19, פעל לבדו ולא כחלק מארגון. ארנסט מואשם ברצח של לורי גילברט קיי בת ה-60 ובניסיון לרצוח את מייסד בית הכנסת, הרב ישראל גולדשטיין, אלמוג פרץ בן ה-34 ונויה דהן בת ה-8.