על פי הערכות שב”כ, עשרה ימים בלבד הפרידו בין סיכול תשתית הטרור ומעצר החשוד המרכזי, יחיא אבו דיה מהכפר א־זעיים, לבין הוצאה אל הפועל של פיגוע התאבדות ערב הבחירות בישראל. פיגוע שאם אכן היה מתממש על פי התוכניות - מן הסתם גם היה עשוי להשפיע על סדר היום הפוליטי.



לעומת המאפיינים של המחבלים המתאבדים באמצע שנות התשעים של המאה הקודמת ובתחילת שנות האלפיים, שהופעלו על ידי ארגוני הטרור, בשנים האחרונות את פיגועי ההתאבדות מתכננים ומבצעים מחבלים בעיקר ביוזמה אישית ולא כחלק מתשתית טרור.



לכן התארגנות הטרור שנחשפה אתמול ושהופעלה על ידי בכירים בחמאס ברצועת עזה, שונה במאפיינים שלה מרוב התארגנויות הטרור שנחשפו בשנים האחרונות.



בחמאס למדו בשנים האחרונות כי הסיכוי לחשיפה מודיעינית של הכנות ובניית תשתית טרור הנדרשת להוצאת פיגוע מהסוג הזה, הוא גבוה מאוד. לכן לצד היתרונות שהוא עשוי לספק לארגון הטרור בפוטנציאל הנזק שלו, הוא גם הרבה יותר מורכב לביצוע וברוב המקרים ישראל מצליחה לחשוף התארגנויות כאלה ולסכל את הפיגועים.



פיגוע התאבדות באמצעות מכונית תופת היה עלול להוביל לתוצאות קשות מאוד עם נפגעים רבים. בחירה באזור כמו מעלה אדומים אינה מקרית. מדובר בעיר סמוכה מאוד לכפר של המחבל. כלומר, ציר התנועה לעבר מעלה אדומים קצר במיוחד, והמחבל עצמו מכיר את האזור היטב. ועדיין, צריך לומר שהיה עדיין פער משמעותי בין הנכונות הגבוהה של יחיא אבו דיה לבצע את פיגוע ההתאבדות, לבין רמת הבשלות הנדרשת כדי להוציאו לפועל. משמע, עוד היה עליו לקנות רכב, לשכור מחסן ולהשיג אמצעי לחימה להכנת המטען. כך שהפיגוע הזה נעצר בשלבים מאוד מוקדמים, וספק רב אם תשתית הטרור הזו אכן הייתה יכולה לבצע את הפיגוע הזה ערב הבחירות.



הבשורה החיובית מבחינת ישראל היא שהשליטה המודיעינית בשטח ממשיכה להיות גבוהה. שכן, עוד לפני שנרכשו אמצעי החבלה ובוצעו פעולות הכנה נוספות, שבדרך כלל משאירות חתימה מודיעינית גבוהה, השב”כ הצליח לחדור מודיעינית ולשבש את התארגנות התשתית. כמו במקרים קודמים בעבר, שוב נחשף הפער בין תוכנית יומרנית לביצוע פיגוע טרור לבין רמת הביצוע והמקצועיות הנמוכה של אותן תשתיות הפועלות בחסות חמאס.



עם זאת, הסיכול הזה הוא גם בבחינת תזכורת לכך שחמאס ימשיך להשקיע מאמצים רבים בניסיון לערער את היציבות ביהודה ושומרון. רק החודשים הקרובים יגידו אם לפנינו מגמה של ניסיון לחזור לבצע פיגועי התאבדות גדולים, או שמדובר באירוע יוצא דופן.