היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הבהיר אמש לעורכי דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כי מועד השימוע שנקבע לו לא ישתנה בגלל בעיית שכר הטרחה שעליו לשלם לפרקליטיו. שופט העליון לשעבר אליהו מצא התייחס היום (שני) בתוכניתה של אילה חסון ב-103FM להודעתו של מנדלבליט וציין כי קשה מאוד לקיים שימוע אם לא אוספים את החומרים. "התפקיד של הסנגורים בשימוע הוא לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה שבחומר הראיות שנאסף אין בסיס מספיק להגשת כתב אישום, אז איך הם יטענו נגד החומר אם הם לא ראו את החומר", אמר מצא.
מבחינתו של היועץ המשפטי לממשלה זה צריך להיות שיקול?
"העמדה של היועץ המשפטי לממשלה היא עמדה צודקת. הנושא של שכר הטרחה, אנחש שזה לא בגלל שקשה לראש הממשלה לשלם או שהסנגורים אינם בוטחים בו שיקבלו את שכרם. כל העניין הזה הוא תרגיל בעיני שמטרתו לסחוב את העניין והם משתפים פעולה עם הלקוח שלהם. ראש הממשלה לא מעוניין שהעניין הזה יתקיים כאן ועכשיו".
 

אז מדובר בכיפוף ידיים ומרוץ זמן כלשהו? מה מטרתו לדעתך? 
"בינתיים אפשר יהיה לסדר חסינות כזו או אחרת. חוק צרפתי ופסקת התגברות על החלטות בג"ץ. בינתיים זו סחבת שעוזרת לו לשרוד כשהסנגורים משתפים עמו פעולה בעניין הזה. אני חושב שאפילו היועץ המשפטי לממשלה, שהיה לאורך כל הדרך מאוד גמיש עם המהלכים כלפי ראש הממשלה והסנגורים ונענה לכל הבקשות, יבין בסופו של דבר שמנסים לעבוד עליו. כמה שהוא בן אדם נוח כלפי ראש הממשלה הוא כתב את המכתב הזה והבהיר שיקיים את השימוע בתאריך שקבע".
 
כשאתה אומר על היועץ המשפטי לממשלה שהוא גמיש זה בנימת ביקורת?
"אני לא מבקר את זה. אני מוכן לקבל שמגיע לראש הממשלה שיתייחסו אליו לא כאחרון הפושעים אלא ניסו ללכת לקראתו כמה שאפשר. השימוע הזה היה יכול להתקיים גם לפני הבחירות, הוא לא רצה לקיים השימוע לפני הבחירות ונענו לבקשה שלו, אף על פי שעקרונית לא צריך להיות הבדל בין שימוע שמקיימים לפני הבחירות ולאחריו. לראש הממשלה לא היה נוח לקיים את השימוע לפני מחשש שייחשף בתקשורת".
 
ההמלצה להגיש כתב אישום כנגד ראש הממשלה שבועות לפני הבחירות היא בתזמון ראוי בעיניך?
"אני לא חושב שהייתה ברירה אחרת. כאשר הבדיקה במשרדי הפרקליטות הסתיימה, אחרי שנמשכה כמעט עד אין קץ, והגיעו אחרי דיונים רבים בכמה צוותים למסקנה שאין מנוס אלא להגיש כתב אישום, אי אפשר היה להסתיר את ההחלטה אלא לפרסמה".



יש אומרים שזה מה שהוביל אנשים להצביע עבורו.
"זו זכות הציבור לדעת אם יש החלטה כזו נגד ראש הממשלה. בסופו של דבר ההחלטה הזו לא הפריעה לראש הממשלה להיבחר אך היא הייתה נכונה לגמרי".
 
יש ביקורת על מי שרוצים להיות שרי משפטים במדינת ישראל. להערכתי סמוטריץ' לא יהיה שר המשפטים, אך נשמעו אמירות מאוד נוקבות מכיוון גורמים ברשויות אכיפת החוק על המינוי הצפוי הזה.
"אני ניזון מהתקשורת ואת הרהורי ליבי. כבר שמעתי מהתקשורת שאת סמוטריץ' הוא לא רוצה למנות והמועמד האלטרנטיבי הוא יריב לוין שהעמדות שלו בנוגע למהות התפקיד אינן כה שונות מהעמדות של סמוטריץ'".

היית רוצה שיריב לוין יהיה שר המשפטים?
"אני לא הייתי רוצה מפני שהעמדות שלו כלפי בתי המשפט, ובית המשפט העליון בפרט, מאוד עוינות וביקורתיות שנים לפני ששמה של איילת שקד עלה. עוד כשדניאל פרידמן היה שר המשפטים הוא היה מסייע לבקר את בית המשפט ובג"ץ, היו לו כל מיני רעיונות איך לבחור את השופטים ולמה לבג"ץ אסור להתערב. הוא לא אדם שבא לתפקיד בלב פתוח ונפש חפצה".

זה נכון שמי שלא הולך עם המערכת מסדרים לו כתבי אישום?
"על סמך מה את אומרת את זה?"

על סמך שיח שמתקיים בנושא ומקרים קודמים. רובי ריבלין היה מועמד בזמנו והמועמדות שלו מיד סוכלה.
"גם במקרה יעקב נאמן באמת כנראה שלא היה מקום להעמיד אותו לדין והעמידו אותו לדין, אך אני לא מאמין שיש איזשהו ניסיון לפגוע בכל מי שאיננו נראה למערכת. זה לא מתקבל על הדעת. המערכת הזו מצטיינת בניקיון כפיים שהלוואי והיה בכל הרשויות האחרות במדינת ישראל".

"לא בא לתפקיד בלב פתוח". יריב לוין. צילום: תומר נויברג, פלאש 90


כזכור, במכתב ששוגר מלשכת מנדלבליט אל עורכי דינו של נתניהו נכתב כי אם רצונם בקיום הליך שימוע בגין תיקי החקירה הנוגעים לעניינו, עליהם לתאם עד ל־5 במאי את המועד לעריכת השימוע, שאמור להיערך עד ל־10 ביולי. על פי הודעת משרד המשפטים, לאחרונה מסרו הסנגורים, בעקבות פנייה אליהם, כי אין בכוונתם לאסוף את החומרים, כל עוד לא הוסדר נושא שכר טרחתם.  
 
במכתב ששוגר אמש לסנגורים, באמצעות עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר גיל לימון, הובהר: "סוגיית הסדרת שכר הטרחה אינה עומדת לפתחנו. על כן, אין בה כדי להצדיק כל עיכוב בהעברת ליבת חומרי החקירה לרשות ראש הממשלה או לידי באי כוחו, וממילא אין בדבר כדי להשפיע על מועד קיום השימוע". 
 
עוד הובהר כי אם יבחר ראש הממשלה לא לקיים את הליך השימוע, יקבל היועץ המשפטי לממשלה החלטה סופית בעניינו על סמך חומרי הראיות שבפניו. עורכי הדין ביקשו לפני כחודשיים להימנע ממסירתם של חומרי החקירה בתיקים הקשורים לראש הממשלה לידיהם של החשודים בתיקים אלו - עד לאחר מועד הבחירות, בשל החשש מפני הדלפות של חומרים לאמצעי התקשורת, שישפיעו לטענתם על ציבור הבוחרים. בפנייתם אז הדגישו הסנגורים כי מדובר ב"דחייה קצרה של כ־40 יום בלבד במסירת החומרים".
 
מנדלבליט נעתר לבקשה והשהה את מסירת חומרי החקירה עד ליום שאחרי הבחירות - 10 באפריל. מאותו יום עומדים חומרי החקירה לרשות פרקליטיו של ראש הממשלה, אך שלא כמו פרקליטיהם של חשודים אחרים, עד כה לא הגיעה מצדם של פרקליטי נתניהו כל פנייה לאיסוף החומר. בשבוע שעבר פורסם בחדשות 12 כי אם מנדלבליט לא ידחה את השימוע, מתכוונים פרקליטיו של ראש הממשלה לעתור לבג"ץ או לוותר על השימוע. 
 
על פי הדיווח, ההערכה היא שפרקליטי נתניהו יבקשו ממנדלבליט, לאחר שיוסדר עניין המימון והם יקבלו את חומרי החקירה, לדחות את השימוע בחצי שנה. "לא ייתכן שלנוני מוזס או לאיריס אלוביץ', החשודים בתיק אחד בלבד, העניקו שלושה חודשים להתכונן לשימוע, בעוד פרק זמן דומה ניתן לנתניהו, החשוד בשלושה תיקים שונים", אמרו אותם גורמים.