משבר קיזוז הכספים לרשות הפלסטינית נמשך, כאשר היום (שני) אמר יו"ר הרשות, אבו מאזן, כי ברשות לא מוכנים לקבל כספים מישראל בלי הכספים המקוזזים. "אנחנו רוצים לחיות בשלום עם ישראל, אבל לא בכל מחיר", אמר אבו מאזן, "בסופו של דבר ישראל תחזיר לנו את הכספים האלו". הקיזוז המדובר הינו מהתשלומים שמעבירה הרשות הפלסטינית למחבלים הכלואים בישראל ולמשפחותיהם. 



אבו מאזן אמר עוד בישיבה כי "ישראל מנסה בכל דרך לעשות לגיטימציה לקיזוז הכסף שלנו, אנחנו לא נקבל זאת. העמדה שלנו ברורה - אנחנו לא מוכנים לקבל כספים מישראל ללא כספי המשכורות למשפחות המחבלים".



כמו כן, השר לענייני אסירים לשעבר ברשות הפלסטינית, אשרף אל אג'רמי, אמר הבוקר בראיון ב"כאן ב'" כי הרשות הפלסטינית עשויה להכריז כי הסכם אוסלו מת. "אני חושב שבחודש מאי הרשות תלך לצעדים משמעותיים בכל מה שקשור לקשר עם ישראל. אני לא יודע מה בדיוק הצעדים, אבל חלק מהם אולי להכריז חד משמעית שהסכם אוסלו מת, ואין כל קשר והתחייבות פלסטינית לכל מה שבא בהסכמי אוסלו, זה אחד הצעדים. 



לכן אנחנו נהיה במצב של נתק טוטאלי עם ישראל והיא תישא באחריות על מה שיקרה בשטחים הפלסטינים. אני חושב שזו תהיה התפוצצות כוללת ואנרכיה, אני לא רוצה לראות מצב כזה, אבל בהנהגה הפלסטינית חושבים שאם אנחנו מגיעים למצב של מבוי סתום בכל המישורים, לרשות הפלסטינית אין זכות אפילו להתקיים גם בעיני הציבור הפלסטיני. הם לא רוצים רשות שאפילו לא יכולה לספק להם שירותים חיוניים", הוסיף. 



באשר להחלטה על הקיצוץ הכספי אמר אג'רמי כי "אין זכות לישראל לקצץ שום אגורה מהכסף הפלסטיני, חוץ ממה שמשלמת הרשות לישראל כתמורה לשירותים מסוימים שהיא קונה מישראל. כל קיצוץ הוא הפרה של ההסכמים, ולכן הפלסטינים לא מאפשרים לישראל לגעת בכסף שלהם בשום פנים ואופן". 



כוחות המשטרה של הרשות הפלסטינית. צילום: רויטרס



לאחר שהכנסת חוקקה את "חוק קיזוז משכורות מחבלים" מהכספים המועברים לרשות הפלסטינית, בודקת עתה הממשלה בישראל כיצד ניתן לסייע לפלסטינים המצויים במשבר כלכלי חמור.

ביולי 2018 חוקק החוק המאפשר לישראל לקזז מכספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית את הכספים והמשכורות שמעבירה הרשות למחבלים ולמשפחותיהם. לאחר חקיקתו בישראל, התמהמהו עם יישומו בשל התנגדות המערכת הביטחונית. לפני כחודשיים התקבלה החלטה על ידי הממשלה ליישם את החוק, ומכספי המסים שישראל גובה ומעבירה לרשות קוזז החלק היחסי, כך שישראל העבירה כ־600 מיליון שקל לרשות בחודש שעבר. לפי דיווחים ב"כאן 11" וב"החדשות", ברשות הפלסטינית מסרבים לקבל את ה"כסף המקוזז", ולאחר ניסיון של ישראל להעביר בחשאי את הכסף, הוא הוחזר במלואו לישראל. 
אמש דנו בנושא ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, כדי למצוא פתרון. בממשלה חוששים שהמצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית יגרום לתסיסה בקרב הצעירים ובגורמי ממשל פלסטיניים ויוביל למהומות - תרחיש שמפניו הזהירה מערכת הביטחון.
 
על פי גורם המעורה בפרטים, נתניהו וכחלון לא הגיעו לפתרון כיצד בכל זאת להעביר את הכסף לפלסטינים, שאמור, בין היתר, לשלם גם את משכורות הפקידים ברשות. גורם בכיר במפלגת כולנו הוסיף כי העובדה שנתניהו וכחלון פועלים יחד בנושאים המדיניים יכולה לאותת על כך שנתניהו כבר החליט לתת את תיק האוצר לכחלון גם בקדנציה הבאה.
 
בתוך כך שחררה ישראל אתמול שני אסירים סורים המוחזקים בידיה. השניים יצאו דרך מעבר קוניטרה שברמת הגולן לידי הצלב האדום. השחרור נעשה פחות מחודש לאחר שהושבה גופתו של רב־סמל זכריה באומל, נעדר קרב סולטן יעקוב משנת 1982.
 
האסירים ששוחררו הם זידאן טוויל, תושב הכפר חאדר הכלוא בישראל מאז 2008 לאחר שהורשע בהברחת סמים וצפוי היה להשתחרר ביולי הקרוב. השני הוא פעיל הטרור חמיס אחמד, חבר הפת"ח ותושב מחנה הפליטים ירמוכ שבסוריה, שנשפט למאסר עד שנת 2023 בגין ניסיון פיגוע בבסיס צה"ל.