העיתונאי היהודי הנריקה צימרמן, התייחס היום (שני) בתכנית "איפה הכסף" ב-103FM להתחזקותה של מפלגת הימין הקיצוני בספרד. "שבעה מיליון ספרדים הצביעו למפלגה הסוציאליסטית", הסביר צימרמן. "זו הפעם הראשונה ב-11 שנים שהסוציאליסטים זוכים בבחירות. עד כה היה שלטון דומיננטי של השמרנים ששלטו כמעט כ-15 שנים לא ברציפות. לפתע הסוציאליסטים זכו, בעוד שאותה מפלגה שולטת ירדה ל-17%".

זה עדיין לא מספיק להם כדי להרכיב ממשלה?
"נכון. הם צריכים לבנות קואליציה. זו מערכת פוליטית דומה לנו, עם הרבה מפלגות לעומת שני מפלגות מובילות, כפי שהיה פעם. היום יש איזשהו ריסוק ולא ברור אם הם ילכו עם המרכז-ימין או עם השמאל".

לדבריו, "מדובר במפלגה חדשה בספרד. היא השיגה הישגים גדולים בדרום ספרד וברמה הלאומית הסקרים באמת הפחידו את הספרדים כי הם מייצגים את רוחות העבר. 40 שנה שלא היה ייצוג למפלגות עם האידאולוגיה הימנית קיצונית בפרלמנט הספרדי. פתאום הם קיבלו עשרה אחוז מהקולות וזכו לברכות ממפלגות תואמות בצרפת, באיטליה, הונגריה ועוד. החזית הזאת מברכת אותם וקוראת להיערך כחזית אחת לבחירות האירופאית כחזית".
 
תומכי מפלגת הימין הקיצוני. צילום: רויטרס
תומכי מפלגת הימין הקיצוני. צילום: רויטרס


כשנשאל על נושא המהגרים, שמאפשר את עלייתן של מפלגות ימניות קיצוניות בכל רחבי אירופה, אמר צימרמן: "אי אפשר להסביר את התופעה הזאת אך ורק עם נושא המהגרים. גל הפופוליזם ששוטף את העולם הוא כתוצאה מכמה גורמים ולא רק בגלל ההגירה. התנועות הדמוגרפיות הכי רציניות מאז מלחמת העולם השנייה קרו בשנים האחרונות וזה משפיע על כולם. בחלק מהמדינות הללו יש אחוז אבטלה צעירים גבוה מאוד".


מצבה הכלכלי של ספרד לא טוב לעומת קטלוניה, ומפלגת הימין הקיצוני תוקפת את הקטלונים.
"נכון. זה היה עוד מניע בספרד. הנושא הזה גייס את הימין הקיצוני הישן הספרדי שיצא להציל את המולדת. הם מציעים לסיים את משטר האוטונומיות, ספרד אחת עם ממשלה במדריד ולא מעבר לכך".
 
בהתייחס למשבר הכלכלי שעדיין מורגש במדינה, אמר איש התקשורת כי "ספרד דווקא מתאוששת יחסית לתקופת 2008-2009, אך אין ספק שהקטר הכלכלי של ספרד הוא עדיין בקטלוניה. למרות שהקטלונים הם 12% מהאוכלוסייה, הם מהווים 22-23% מהתל"ג הלאומי. יש כאן קטר כלכלי שמחזיק אזורים נכשלים כמו בדרום ספרד, ויש לזה חשיבות גדולה. מישהו עשה את הדברים רע מאוד כדי להגיע למצב הנוכחי. הבדלנים ב-2005 היו רק 12% והיום הם קרוב למחצית מהאוכלוסייה. הגידול המהיר הזה של הבדלנים נובע מהרבה דברים שלא בהכרח קשורים לפוליטיקה וכלכלה, אלא לשדה הרגשות ולתחושה שמדריד אמרה להם לא".
 
שקט לא יהיה שם?
"כנראה שלא, וכנראה גם לא בשאר אירופה. אני מציע לכולנו להיות מאוד קשובים למה שיקרה ב-26 במאי. אנחנו עלולים לראות את הימין הקיצוני באירופה זוכה ב-20% מהקולות של הפרלמנט האירופי, 70 שנה אחרי מלחמת העולם השנייה".