כשנה לאחר אסון השיטפון בנחל צפית, שבו נספו תשע נערות ונער נוסף, הושלמו עבודות הקמת מרכז החילוץ וההצלה בערבה התיכונה. המרכז המודרני, שעלותו מוערכת ב־10 מיליון שקל, הוקם ביוזמת המועצה האזורית ערבה תיכונה ובסיוע כספי של ארגון JNF  ארה"ב. המרכז החדש יאגד את כלל הגורמים הרשמיים העוסקים בפעילות הביטחון וחילוץ והצלה. הוא יכלול תחנות של מד"א, כיבוי אש, משטרת ישראל ויחידת חילוץ ערבה, חמ"ל אזורי ומוקד שירות לאזרח, שייתן מענה לכל אירוע במרחבי הערבה התיכונה.
 
במועצה האזורית ערבה תיכונה ציינו כי הוחלט להקים את המרכז עוד לפני אסון נחל צפית. זאת, בעקבות מקרים רבים של תאונות דרכים, כמו המקרה הטרגי שאירע לפני כשנתיים, כאשר עוזי גדיש ז"ל נהרג בהתהפכות רכב בשטח ואשתו, שנפצעה, הייתה כל הלילה מנותקת קשר בשל אי קליטה סלולרית ובעקבות מקרי חילוץ נוספים. 
 
במסגרת העבודה השוטפת יהווה מרכז החילוץ וההצלה מוקד ידע, שליטה, בקרה והפעלה של כלל גופי החירום. במהלך היום יופעל אגף שירות, ואגף חירום נוסף יפעל בכל שעות היממה. "מרכז ההצלה האזורי נועד לתת מענה יעיל יותר בחירום ובשגרה, לתושבי הערבה התיכונה וגם למבקרים ולתיירים המגיעים אלינו לאורך השנה", ציין ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, אייל בלום.
 

"הערבה התיכונה שוכנת לאורך כביש הערבה המסוכן ובסמיכות לגבולה המזרחי של מדינת ישראל, שברובו אינו מוגן על ידי גדר או מכשולים טבעיים אחרים", ציין עוד בלום. קב"ט המועצה האזורית ערבה תיכונה נדב אילון הדגיש כי מרכז החילוץ וההצלה האזורי יאפשר בקרה ושליטה מיטבית ומקצועית של כל אירוע בשגרה ובחירום במרחב הגיאוגרפי הגדול של הערבה התיכונה, המהווה כ־6% משטחה של מדינת ישראל.
 
"במקרה שאירע לא מכבר, שבו נקלעו סטודנטים זרים לשדה מוקשים, אפשר היה לייעל את ניהול הסיטואציה ולהביא לפתרון מהיר יותר, בתמיכת מרכז אזורי המאגד את התקשורת ושיתוף הפעולה בין כלל המתנדבים והכוחות", הוסיף אילון.