ביטוח הרכב שרכשתם שנה שעברה עומד להסתיים וזה הזמן המושלם לערוך השוואות בין חברות הביטוח השונות ולנסות לשפר את הפוליסה הקיימת. ייתכן ויש סעיפים עליהם אתם משקיעים סכום מיותר ואינכם משתמשים בהם, ואולי קיימת אפילו דרך להשיג הנחה בזכות העובדה כי נהגתם בזהירות בשנים האחרונות. המדריך המקיף לרכישת ביטוח רכב לפניכם.


אילו ביטוחים אתם צריכים?

ראשית, חשוב לרכוש את הביטוח הבסיסי ביותר המגן עליכם מפני פגיעה פיזית במקרה של תאונה ומגן גם על הנוסעים שלכם, הולכי הרגל ונהגים ברכבים שנפגעו, חלילה, בגללכם. ביטוח זה נקרא "ביטוח חובה" משום שאסור לנהוג בלעדיו. אם אתם רוכשים רכב חדש – עוד לפני שהתחלתם לנסוע בו לראשונה אתם חייבים שיהיה לכם ביטוח חובה.
 
ביטוח נוסף שמאד כדאי לעשות הוא ביטוח מקיף. הביטוח הזה מכסה מגוון עצום של מצבים שעלולים לקרות לכם – החל מתאונה שבה נפגעו רכבים אחרים או הרכב שלכם (ביטוח החובה מכסה אך ורק את הנזקים הפיזיים ולא נזקים לרכוש). הוא גם מגן עליכם במקרה שהרכב נגנב או נפגע גם מפגעי הטבע. אם תרצו כיסוי כנגד רעידות אדמה, למשל, תוכלו להוסיף גם את הסעיף הזה לפוליסת הביטוח המקיף. ביטוח מקיף כולל גם כל מיני תוספות כמו גרירה של הרכב במקרה של תאונה, קבלת רכב שכור חלופי ואפשרויות נוספות בתשלום.
 
כמה עולה ביטוח רכב?

לביטוח הרכב אין מחיר קבוע. הוא תלוי מאד באיזה שנה הרכב שלכם יוצר, מה מודל הרכב, מה המאפיינים של הנהגים העומדים לנהוג בו ועוד מאפיינים נוספים. לכן, חשוב מאד להתקשר לכל חברת ביטוח או לנסות לקבל הצעת מחיר באינטרנט בהתאם למאפיינים הייחודיים של הרכב והצרכים שלכם. 
 
ביטוח הרכב תלוי בשנה שבה יוצר הרכב שלכם, במודל שלו ובמאפייני הנהגים שינהגו בו. צילום: PEXELS
ביטוח הרכב תלוי בשנה שבה יוצר הרכב שלכם, במודל שלו ובמאפייני הנהגים שינהגו בו. צילום: PEXELS


לאחר שקבלתם מחיר לכיסוי בסיסי תוכלו לנסות ולהוסיף מגוון סעיפי בחירה לפוליסה על מנת ליהנות מכיסויים הנוספים בעלות נמוכה יחסית. כל אחד מהסעיפים האלה יוכל להיות חבל ההצלה שלכם במקרה שאתם נתקעים עם תקר שאינכם יכולים לתקן באמצע טיול משפחתי או כאשר מישהו פרץ לרכב וגנב את הארנק שהיה בתוכו.

איך כדאי להשוות את ביטוחי הרכב זה לזה?

בדומה לכל פוליסת ביטוח כל אחת מחברות הביטוח מציעה תמהיל שונה של כיסויים כאשר לכל אחד מהם תקרת כיסוי. תקרה זו היא הסכום המקסימלי שאתם יכולים לקבל כאשר מתרחש "מקרה ביטוח" שרכשתם כיסוי בגינו. מקרה כזה, לדוגמה, יכול להיות תאונת דרכים או אפילו פגיעה של הרכב בעמוד.
לכן, כאשר אתם משווים את הביטוחים השונים בין מספר חברות ביטוח חשוב לעשות רשימה מסודרת של הסיטואציות שבגינן תרצו להיות מכוסים. למשל – אתם רוצים כיסוי הכולל ביטוח לשמשות, למראות וכן שירותי גרירה ורכב חלופי. הרחבות אלו לפוליסת הביטוח שלכם תוכלו לקבל הן במסגרת הביטוח המקיף והן בביטוח צד ג' בתוספת תשלום. 
 
לאחר מכן התקשרו ובקשו לקבל  הצעות מחיר מפורטות המתאימות לכיסויים שאתם צריכים. תוכלו לשאול את נציגי המכירות אילו עוד כיסויים מוצעים – אך שימו לב שלא להתפתות להוסיף כיסויים שאתם לא צריכים. שאלו, בנוסף, מה הדרך בה אתם יכולים ליצור קשר עם החברה במקרה של תאונה חלילה ואיך עובד תהליך הגשת התביעה. לצד המחיר האטרקטיבי חשוב מאד למצוא חברה שתוכל להעניק לכם מענה מהיר ומקצועי לאורך כל היום.
 
השתתפות עצמית – הסעיף שאנו לפעמים נוטים לשכוח

סעיף חשוב נוסף שכדאי לברר כאשר אתם מקבלים הצעות לביטוח הוא סעיף ההשתתפות העצמית. בכל פעם שאתם מפעילים תביעת ביטוח חברות הביטוח מקזזות סכום מסוים מהפיצוי אותו עליכם לשלם למוסך. קיימת אפשרות לשלם על הרחבה המכונה "ביטול השתתפות עצמית" ההופכת את הפוליסה למעט יקרה יותר אך מונעת מכם הוצאה גדולה יותר (שיכולה להגיע לאלפיים שקלים) בעתיד.
 
לסיכום, אם אתם רוכשים רכב חדש או מתכוונים לחדש את הפוליסה שהייתה לכם בשנה הקודמת – זה הזמן להתחיל לבדוק אילו אפשרויות מוצעות לכם בשוק הביטוח. תופתעו לגלות אבל חלק מהחברות מאפשרות היום לקבל הצעת מחיר ואפילו לחתום על הפוליסה שלכם ברשת האינטרנט ולשלם עליה בכרטיס אשראי. זכרו, שלא משנה עם איזו חברת ביטוח החלטתם לחתום פוליסת ביטוח רכב – הדרך הכי טובה לחסוך היא באמצעות נסיעה זהירה ובטוחה, שמירה על המהירות המותרת בכביש וריכוז בכביש בזמן הנסיעה.