הכנסת ה-21 תתכנס היום (שלישי) לראשונה וחברי הכנסת יושבעו ויתחילו לעבוד. בינתיים, המשא ומתן הקואליציוני להרכבת הממשלה נמשך, כשבמוקד נמצא הוויכוח בין המפלגות החרדיות לישראל ביתנו על קווי היסוד של הממשלה, וחוק הגיוס. בתווך עומדת מפלגת הליכוד, שבכיריה ממתינים לקראות אלו תיקים יישארו לחלק להם. אחד מהם הוא השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שבעבר היה חבר בצוות המו"מ. "אני לא חבר צוות משא ומתן הפעם, אני לא יו"ר קואליציה יוצא כפי שהייתי בעבר", אמר הבוקר בראיון לאילה חסון ב-103FM.



תהיה שר?
"אני מקווה שאני אמשיך כשר בממשלה".



יש משהו מתסכל במצב של הליכודניקים שהיא המפלגה הגדולה שמרכיבה את הממשלה ומצד שני בלי המפלגות הקטנות אין קואליציה וחייבים להתחשב ברצונות שלהם. אתה בעד ההצטרפות של כחלון לליכוד?
"אני לא יודע אם זה אקטואלי אך אני בעד שכל מי שרוצה יצטרף לליכוד, אם הוא שותף להשקפות הליכוד. הליכוד צריך לחזור להיות מה שהוא היה פעם -מפלגה שמכנסת את כל המצביעים של המחנה הלאומי על גווניו השונים. כל תהליך כזה שיביא אנשים טובים ומצביעים הוא תהליך מבורך".



ליברמן הוא פוטנציאל להצטרפות?
"אם הוא מעוניין בהחלט. סך הכל כולם יצאו מהליכוד. גם ליברמן וגם כחלון. זה יהפוך את המערכת הפוליטית לבריאה יותר שתקל לנהל משא ומתן קואליציוני".



מה דעתך על חלוקת השלל בליכוד?
"יש לי חידוש למפלגות הקטנות. גם בלי הליכוד אין קואליציה. מדובר במפלגה של 35 מנדטים שהבוחר רצה שתהיה הבריח התיכון של הממשלה העתידית. לא משנה איך יסתיים המשא ומתן, בסופו של דבר הרבה אנשי ליכוד יהיו בעמדות משפיעות בממשלה הבאה".



כמה שרים יהיו מהליכוד?
"אני מעריך בין 14 ל-17. צריך לחכות לסיום המשא ומתן".



כמה שרים יהיו סך הכל?
"על פי מה שמדברים אני מניח שסביב 26 שרים. משהו כזה".





השופט העליון בדימוס אליהו מצא אמר אתמול שהוא מתנגד להצבתו של יריב לוין כשר המשפטים. מה דעתך על כך?
"זכותו בתור מצביע להתנגד ליריב לוין אך הבוחר אמר את דברו, יריב לוין הוא אחד מהשרים המצטיינים של הליכוד והיה סגן ראש לשכת עורכי הדין ומבין לא מעט בנושא המשפטי. זכותו לא להסכים עם תפיסות העולם שלו אך זה מה שבוחר רצה".



אתה מבין את הדאגה ואת הכיפוף ידיים שמתנהל בין המערכת הפוליטית למערכת המשפטית?
"כיפוף הידיים מתנהל כבר תקופה ארוכה והמערכת המשפטית הביאה את זה על עצמה. אמרו לאהרון ברק שהוא עושה טעות וברגע שהוא מכניס את בג"ץ לפוליטיקה הפוליטיקה תכנס לבג"ץ ולמינוי השופטים".



אהרון ברק הוא עדיין הסמכות העליונה?
"מבחינת שיטת עבודה והסמכויות של בית המשפט העליון, בהחלט כן. היום בג"ץ הלך הרבה מעבר למה שעשה אהרון ברק ולכן לגיטימי לחלוטין לקדם רפורמות כדי להחזיר את הכוח לכנסת כרשות מחוקקת, ולממשלה כרשות המבצעת".



אתה תומך ביריב לוין לשר המשפטים?
"בשני ידיים. הוא יהיה שר משפטים מצוין וידע ליישם את האג'נדה. אשמח שחברי יריב לוין יהיה שר המשפטים".



מה מעניין אותך?
"אני עקבי, תמיד רציתי את משרד החינוך. אני ריאלי וחושב שבמבנה הפוליטי הנוכחי של הקואליציה לא נראה לי שיש לי סיכוי להגיע לזה".



איזה חוקים אתה חושב שיחוקקו בעניינים פרסונליים בנוגע לחסינות ראש הממשלה? חוק נורבגי? צרפתי?
"אני מסרב בתוקף לראות זאת כחקיקה פרסונלית. בנוגע לתיקון מחדש של חוק החסינות למצב שהיה עד 2005, עשרות שנים כנסת ישראל התנהלה עם המודל שעכשיו רוצים להחזיר. זה היה אז פרסונלי? לא. בצלאל סמוטריץ' הציע להחזיר את המצב לקדמותו עוד הרבה לפני שהגיע כתב האישום של ראש הממשלה חקירות אחרות. ב-2005 עשו כאן שינוי שחשבו שיהיה לטובה. ברור לחלוטין שזה נכשל. מאז 2005, מתי הממשלה הפעילה חסינות על חברי הכנסת? זה לא קרה. מסתבר שהרפורמה של 2005 הפכה את החסינות של חברי הכנסת לאות מתה. זה פשוט לא קורה. ברור לזה לא התכוון המחוקק ולכן אני חושב שיש לחזור לרעיון הישן והטוב כשכולם חיו בשלום עם חוק החסינות הישן".



אתה עוד נרגש לקראת ההשבעה?
"האמת? כן. למרות שזו הכנסת החמישית שאני מכהן בה. כל פעם במפלגת שלטון. זה מצב משעשע כי זה שיא ישראלי שנשבר. זו זכות גדולה לכהן בכנסת ואני מתרגש כמעט כמו בפעם הראשונה".