חשיפה: במערכת הביטחון ממליצים על הקמת אזור תעשייה משותף שבו יועסקו כחמשת אלפים פועלים פלסטינים מרצועת עזה באזור מעבר קרני הנטוש, מול שדות קיבוץ נחל עוז. למעשה מדובר באזור תעשייה דומה לזה שפעל בעבר באזור מעבר ארז (בעקבות ההתנתקות ישראל הפסיקה את פעילותו והעתיקה חלק מהמפעלים הישראליים שהיו בו אל אתרים אחרים).
 
בשל שיקולים ביטחוניים, ההמלצה של מערכת הביטחון – אם יוחלט לפתוח אזור תעשייה מחדש – היא לא להקים אותו שוב במעבר ארז, אלא באזור מעבר קרני. המעבר הזה שימש בעבר כמעבר הסחורות המרכזי לרצועה ונסגר סופית ב־2011 בשל שיקולי ביטחון ובעקבות פיגועים רבים שנעשו בו. מאז מעבר הסחורות מתנהל בכרם שלום.
 
בשנה האחרונה מתאם פעולות הממשלה בשטחים וצה"ל שקדו על עבודת מטה מעמיקה בנושא. קצינים בכירים, גם מהמטה הכללי, היו בסיורי שטח כדי לבחון את ההיבטים הביטחוניים והוצגו תוכניות הנדסיות וביטחוניות מפורטות. בסיום עבודת המטה הוחלט להמליץ על הקמת אזור התעשייה באזור מעבר קרני. האזור המיועד יהיה בשטח ישראל, והכניסה מהרצועה תוגבל לאזור התעשייה בלבד.
 
בעצם מדובר כבר ביותר מתוכנית מגירה בלבד. שכן, היא נמצאת כבר עכשיו על שולחן הדיונים, גם כחלק מסוגיית ההסדרה ביחס לחמאס. אומנם הדרג המדיני עדיין לא אישר את התוכנית לביצוע, אבל היא כבר עולה בדיונים על ההסדרה, בעיקר עם מצרים. במקביל מושקעים בחודשים האחרונים מאמצים להשגת מימון מארגונים בינלאומיים וממדינות זרות להקמת אזור התעשייה.
 
 גורמים הבקיאים בעניין מעריכים שברגע שיינתן אור ירוק מהדרג המדיני לא תהיה בעיה להקים מפעלי תעשייה במקום. צפוי כי יידרשו כחמש שנים להשלמת אזור התעשייה, אולם לעצם הדיון על הפרויקט יש תפקיד חשוב בדיונים על ההסדרה. ככל הנראה, ההתקדמות בנושא אזור התעשייה אינה מותנית בפתרון סוגיית השבויים והנעדרים.

בנושא אזור התעשייה יש קונצנזוס מלא בין גופי מערכת הביטחון השונים. זאת בניגוד למחלוקת בין צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לבין השב"כ והמועצה לביטחון לאומי, שמתנגדים להצעה שמוביל מתאם הפעולות בשטחים לאפשר כניסה של כ־5,000 פועלים מהרצועה לעבודה בישראל. השב"כ טוען כי הדבר יגביר את איומי הטרור, יאפשר איסוף מודיעין ויקל העברת כספים מהרצועה לגדה. נוסף לכך המתנגדים סבורים כי מהלך כזה יהיה דרסטי מדי ויחזק את מעמדו של חמאס, שיוצג כמי שמצליח להגיע להישגים כנגד ישראל וכך יפגע עוד יותר במעמד הרשות הפלסטינית, שמצבה ממילא שברירי מאוד.