ראיון מיוחד לקראת יום השואה: "הנשיא טראמפ לא אחראי לפעולות השנאה או לדעותיהם של אי אילו מהאנשים הטוענים כי הם תומכים בו", אמר ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד לענייני המזרח התיכון בראיון לג'רוזלם פוסט. בראיון מיוחד לפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שחל הערב (רביעי), הדגיש גרינבלט  כי הנשיא האמריקאי "יצא באופן ברור וחזרתי נגד אנטישמיות ושנאה על כל צורותיה".

את דעותיו על הרדיפה וההסתה נגד היהודים באמריקה לאחר הפיגוע בבית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג לפני כחצי שנה, השליח המיוחד כבר הביע: "הנשיא טראמפ אמר כי 'אנחנו חייבים לעמוד לצידם של אחיותינו ואחינו היהודים' כדי להביס את האנטישמיות ולהעלים את כוחות השנאה, אלו המחפשים את השמדת היהודים, אנו נשמיד אותם". 

דוח שהתפרסם על ידי הליגה נגד השמצה מראה כי כמות המקרים של יהודים שהותקפו באופן פיזי בארצות הברית הוכפל בשנת 2018 מכמות המקרים שנספרו בשנה שלפני כן. באופן ברור, הדוח הראה כי מספר המקרים האנטישמיים ב-2018 שבוצעו על ידי פעילי ימין קיצוני וגזענים לבנים השפיע על בני אדם נוספים לטפח את האידאולוגיה הזו, שנמצאת בשיא מאז 2004.

"לצערנו, מוסדות יהודיים ואזרחים יהודיים הם תחת מתקפה בלי קשר למנהיגותינו הפוליטית", המשיך גרינבלט. "אז, עלינו להיות על המשמר בגינוי המקרים כשאנו מבחינים בהם, וממשיכים ללמד את ילדינו את החשיבות שבסובלנות וכבוד". גרינבלט נזכר כיצד הוא, כאדם צעיר המטייל באירופה בפעם הראשונה בחייו היה "המום ועצוב", כשחזה בכמות האבטחה הנדרשת סביב בתי כנסת ברחבי היבשת.

"כעת, כשהאנטישמיות והשנאה הזו עשתה את דרכה לפה, לאמריקה, לאחרונה גם לעיירה פאווי מחוץ לסן דייגו, וקצת לפני זה בבית הכנסת בפיטסבורג, אנו מוטרדים ביותר מהבעיה העמוקה הזו", אמר גרינבלט. "יהודים ברחבי העולם ממשיכים להיות בסיכון על ידי אנטישמיות. לדאבוני, זו בעיה אמיתית ושרירה בעולמנו".

"אנטישמיות היא בעיה שאנחנו מחויבים להלחם בה", גרינבלט. צילום: רויטרס


גרינבלט היה אחד מהבכירים הראשונים בממשל האמריקאי שהגיב בשבוע שעבר על ההחלטה של עיתון הניו-יורק טיימס לפרסם קריקטורה, שלימים הודו במערכתו כי הייתה אנטישמית. "הקריקטורה לא רק הייתה מסוכנת - היא הייתה מתועבת", צייץ השליח המיוחד בחשבון הטוויטר שלו. "עיתון הניו יורק טיימס חייב להבטיח שדבר כזה לא יקרה שוב לעולם, לתחקר את עצמו כדי להבין איך נמנעים מהמצב הזה ולחלוק עם העולם את תוצאות התחקיר".

כשהתגלה כי העיתון פרסם קריקטורה שנייה במהלך סוף השבוע שהראתה את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבוש כמשה רבנו היורד מהר סיני אוחז מקל סלפי וטאבלט עליו תבוע מגן דוד, גרינבלט הגיע שוב, באותו אופן. הוא צייץ כי היה "מזועזע לחלוטין מהחלטה נוראה נוספת של הניו יורק טיימס, בזמן שהאומה שלנו מתאבלת על ההתקפות הקטלניות בפאווי", בהתייחסות כמובן לאירוע הירי בבית הכנסת של חב"ד בקליפורניה שגבה את חייה של לורי קיי-גילברט ובמהלכו נפצעו עוד שלושה בני אדם ביניהם ילדים.

גרינבלט משמש כנציג המיוחד של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לניהול משא ומתן בינלאומי ומוביל את המאמצים של הממשל האמריקאי על מנת לתכנן, להשיג וליישם את "עסקת המאה", שהוא המתווה של ממשל טראמפ להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, יחד עם חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ, ג'ארד קושנר. גרינבלט אמר כי הוא מודע לקשר בין שנאת ישראל לאנטישמיות: "ההתכחשות לקיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מעוגנת עמוק בשורשי האנטישמיות".

"אסור לנו לקבל לעולם נרטיבים שטוענים כי לישראל אין זכות קיום", המשיך גרינבלט. "אנטי-ציונות - ההתכחשות ללגיטימיות של מדינת ישראל כמדינת היהודים - היא אנטישמיות ברורה, וממשל טראמפ ימשיך להילחם ברעיון הזה ללא הרף". עוד ציין כי טראמפ וממשלתו "מחוייבים למלחמה באנטישמיות על כל סוגיה".

גרינבלט התייחס גם למצעד החיים, ואמר כי מיזמים כאלה הם "הזדמנות נהדרת שאנשים ילמדו על הרשע הגדול שבני האנוש מסוגלים לו". לדבריו, זו גם הזדמנות לזכור את ששת המיליונים שנשחטו בשיטתיות בגלל היותם יהודים. אנחנו חייבים ללמד את ילדינו לאהוב ולכבד את אחד את השני, ולהילחם בכל הצורות של שנאה".