מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, הלך היום (חמישי) לעולמו בגיל 82. טרם מינוי לתפקיד מבקר המדינה, כיהן לינדנשטראוס כשופט מחוזי בחיפה. 


הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים, בהם השופטת אילונה לינדנשטראוס-אריאלי. הלווייתו תתקיים מחר, בשעה 12:30 בבית העלמין כפר סמיר, חיפה  שער תמר.



אחד התיקים המרכזיים בקריירה השיפוטית הארוכה של שלינדנשטראוס, היה תיק האונס בשמרת. לינדנשטראוס זיכה את הנאשמים מחמת הספק בפסק דין שזכה לביקורת ציבורית, שלאחר מכן נהפך בבית המשפט העליון. בהכרעתו כתב כי גרסתה של הנאנסת לא אמינה: "העדה עשתה עלי רושם של צעירה אינטֶליגנטית, בעלת כושר הבעה טוב, המוכנה נפשית היטב ל'מערכה' עם הסניגורים הנכבדים".



כמו כן קבע כי כיוון שהנאנסת לא הביעה מפורשות סירוב לקיום יחסי מין אין הדבר מהווה אונס. זאת קבע על סמך העובדה כי הנאנסת קיימה בעבר יחסי מין אינטימיים עם נערים בוגרים ממנה. לבסוף, ביקר לינדנשטראוס גם את הגשת התלונה המאוחרת של המתלוננת: ״מכל מקום, ספק בעיני אם בנתונים אלו יש הגיון בטענת המתלוננת כי 'מילאה פיה מים' ונכנעה לנאשמים מחשש ה'פרסום ברבים' ופגיעה בשמה הטוב".

ב-2005 סיים לינדנשטראוס את תפקידו כשופט ושמו עלה כמועמד לתפקיד מבקר המדינה. הוא נבחר ביוני 2005 ברוב של 59 חברי הכנסת לעומת 29 מתנגדים ונכנס לתפקידו ביולי 2005. כמבקר המדינה ראה במאבק בשחיתות השלטונית אחד מתפקידיו העיקריים, וביחד עם יועצו לענייני שחיתות יעקב בורובסקי התייחס בחומרה לשחיתות השלטונית ובניגוד למבקרים קודמים נטה לבצע גם תחקירי ביניים ולפרסמם בתקשורת. מהלכים אילו הובילו להתנגדות מגורמים רבים שטענו כי תפקידו של המבקר אינו ליזום חקירות בדומה למשטרה ולקדם הגשת כתבי אישום, אלא רק להציג אי-סדרים. מנגד טוענים תומכיו כי כל שעשו מבקרי המדינה הקודמים היה לפרסם דוח שנתי שעורר אמנם רעש בתקשורת במשך מספר ימים אולם לאחר מכן התעלמו ממנו, כך שעל המבקר לפרסם את ממצאיו לעתים תכופות.

אחד הדוחות שלו עסק בפרשת מרכז ההשקעות,שהובילה לכתב אישום נגד ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. 

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, לשעבר יו"ר ההסתדרות, אמר כי "מדינת ישראל איבדה היום את אחד ממשרתי הציבור הנאמנים שהיו לה. השופט לינדנשטראוס נאבק ונלחם ללא הפסקה נגד השחיתות השלטונית ולמען שלטון תקין והוגן המשרת את אזרחיו. המורשת שהוא משאיר אחריו בפעילותו הציבורית עוד מהדהדת ותמשיך להיות למודל".

ח"כ עמיר פרץ אמר כי "ביום השואה אנו מתבשרים על מותו של מיכה לינדנשטראוס ז”ל, שניצל מתופת הנאצים כשהוברח יחד עם משפחתו מברלין ב-1939. הוא היה איש קשוב, מקצועי ומעמיק שמחוייבותו הרבה לשלטון החוק היתה עמוקה ושמשה עבורו מצפן להחלטותיו".

מלשכת עורכי הדין נמסר כי היא מרכינה את ראשה עם פטירתו של מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס. "לינדנשטראוס ז"ל עבר כברת דרך ארוכה ומרשימה במסגרות שונות במערכת המשפט, ששיאה כהונה כנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. תרומתו לחברה הישראלית היתה משמעותית גם לאחר פרישתו ממערכת המשפט והוא הטביע את חותמו בעת שכיהן כמבקר המדינה ואף זכה באות אביר איכות השלטון על פועלו בתפקיד זה".

"לשכת עורכי הדין משתתפת בצער המשפחה ושולחת את תנחומיה. ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אבי חימי: "תרומתו לחברה הישראלית בלטה רבות במאבקו למיגור תופעת השחיתות השלטונית. אנו מאמינים שמורשתו החברתית והמשפטית עוד תשמש כמודל ראוי להערכה גם עבור הדורות הבאים".