אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה ננעלו הערב (חמישי) בעצרות בקיבוצים לוחמי הגטאות בצפון ויד מרדכי בדרום. הטקס ביד מרדכי, שהתקיים לרגלי האנדרטה של מרדכי אנילביץ', נערך בהשתתפות ניצולי שואה ובמעמד נשיא מדינת ישראל, ראובן (רובי) ריבלין, יו"ר סיעת "כחול לבן", רא"ל (מיל') ח"כ בני גנץ, כלת פרס ישראל לתיאטרון, הגב' ליא קניג, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, מר אברהם דובדבני, ונציגת קבוצת חבצלת המארגנת את האירוע, יונת רוטביין. 
"עוצמת ההתנגדות היהודית למען החירות, ובשם החיים, רוממה את רוחם של יהודים מדוכאים למודי יגון וסבל, מוות ושמד", אמר הנשיא ריבלין בדבריו ביד מרדכי. "שאיפת הנקם והתעוזה למרוד בליבה של אימפריית הכיבוש הנאצית, הכוח לומר "עד כאן" השאירו על העם כולו רושם עז לדורות. לא רק העם היהודי עמד משתאה נוכח אלה שמרדו בחיה הנאצית בשיא כוחה ללא סיכוי של ממש; מרידתם שיבשה את התוכניות הגרמניות וחיילי האס.אס. צעדו לראשונה, בזהירות, ברחובות ורשה". 

"לא עוד ימין ושמאל, עלינו למצוא את הדרכים לזכור יחד"
 
"מרד גטו ורשה הפך לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית", הוסיף הנשיא, "אולם מרד גטו ורשה לא היה המרד היחידי או צורת ההתנגדות היחידה. מחתרת פעלה בסוביבור, ומרד אסירים הוציא מכלל שימוש את מחנה טרבלינקה, הזונדרקומנדו באושוויץ-בירקנאו התקוממו, ויהודים בגטאות רבים לחמו ונקמו. דווקא כאן, כָּאן, בְּ'יַד מָרְדְּכַי', בַּמָּקוֹם שֶׁהוּקַם עַל חָוּרְבוֹתָיו הַהֶרוֹאִיּוֹת שֶׁל הַבּוּנְקֶר בִּרְחוֹב מיל"א 18, זה המקום לשוב ולהשלים את הזיכרון שלנו. לזכור ולא לשכוח".

עוד אמר הנשיא: "במשך שנים ארוכות נאבקו השמאל והימין על הזיכרון, אך עלינו למצוא את הדרכים לזכור יחד. לא עוד ימין ושמאל, לא עוד חרדים וחילונים, לא עוד מזרחים ויוצאי אירופה, אלא עם אחד שזוכר יחד וכואב את בניו ובנותיו". 

יו"ר האופוזיציה, ח"כ בני גנץ, אמר בנאומו: "איך אנחנו - שחיים בסביבה כה מאתגרת מבחינה פנימית וחיצונית ואין כמו קיבוץ יד מרדכי היושב בחזית האתגר המדיני ביטחוני מול עזה להבין ולחוש זאת- נדע שאנחנו עושים ופועלים נכון? עבורי, המימד ההיסטורי לאומי, אישי ואנושי של השואה מחייב למידה, מחייב קביעת דרך. אנחנו מחויבים לעוצמה וליכולת ביטחונית שתבטיח את קיומנו ואנו מחויבים למוסר יהודי, ואנושי, המכבד את רוח האדם ומכבד כל אדם באשר הוא אדם. אנחנו לא יכולים שלא לשלב את השניים. כן מכובדי, אין לנו את הפריווילגיה ההיסטורית או האנושית לוותר על שניהם כאחד. זה לא תואם את עברנו וזה לא יאה לצרכינו". 
 
עוד הוסיף: "עוד נכונה לנו מערכה מתמשכת כנגד אותה שנאה קיצונית, כנגד אותה החשיכה שממאנת לעזוב את העולם, עוד נמשיך ונידרש להיאבק כנגד האנטישמיות. מערכה עיקשת באירופה מול כוחות קיצוניים, בהנהגה וברחובות. מערכה עיקשת בארה"ב, מעל שערי עיתונים יוקרתיים או בתוך כותלי בתי כנסת. מערכה עיקשת בכל רחבי העולם. בכל מקום בו הגזענות באשר היא גובה מחיר בלתי נסבל...כבני העם היהודי, למוד הגלות והאפליה, שחש על בשרו את מחירה הנורא של גזענות באשר היא, עלינו להמשיך להילחם בהקצנה ובקיצונים, בשנאה ובשונאים, בכל מקום בו ישכנו. לא נשכח את עוולות העבר, לא נזנח את דרכינו בעתיד. נקפיד להפגין מוסר וערכים כדוגמא אישית ולאומית. זהו צו המוסר שלנו. זוהי צדקת הדרך שלא תאבד לנו".
 
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, אמר כי, "על רקע המציאות היום יומית של פעולות אנטישמיות באירופה וארה"ב, הרי שיום הזיכרון לשואה שב ומבליט לנו כי השואה לא הייתה טירוף חולף או אידיאולוגיה שכבר עברה מן העולם. השנאה לישראל היא נצחית. נלמד מן העבר לגבי העתיד".
ליא קניג הקריאה מתוך קטע שכתב איציק מאנגר, "גורלו של שיר", המספר על רגעיה האחרונים של נערה יהודייה שנספתה בגטו ורשה: "הכל שמעו (את השיר שמלמלה). כולם הרגישו כי הציפורים שעפו מעל העץ הן אינן סתם ציפורים, אלא אבות, אימהות, אחים ואחיות, חברים וידידים - הציפורים היפות ביותר של יהדות פולין". 
 
עצרת יד מרדכי היא העצרת המרכזית הנועלת את אירועי יום השואה בישראל. בשנים האחרונות, בשל המצב הביטחוני, מקבלת העצרת צביון מיוחד, של הזדהות עם תושבי עוטף עזה והדרום. קיבוץ יד מרדכי, שמצוי כ-3 ק"מ מגדר רצועת עזה, משמש לא אחת, כמטרה לירי טילים מהרצועה. למרות המצב הביטחוני, נושאים בגאון חברי הקיבוץ, תושבי עוטף עזה והנגב כולו, את המורשת שהנחילו לכולנו מרדכי אנילביץ' וחבריו.
 
במשכן הכנסת נערך היום, כמדי שנה, טקס "לכל איש יש שם", שבמהלכו הקריאו נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, שרים וחברי כנסת - את שמותיהם של יהודים שנספו בשואה.
 
בטקס הודלקו שישה נרות זיכרון על ידי יו"ר האופוזיציה המיועד ח"כ בני גנץ, ח"כ בצלאל סמוטריץ' (איחוד מפלגות הימין) ואביו, ח"כ קרן ברק (ליכוד) ואמה, ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) וניצולי השואה הרב חיים דרוקמן ואסתר לוי. הרבנים הראשיים יקראו מזמורי תהילים ויאמרו קדיש, ומ"מ החזן הראשי לצה"ל נשא תפילת "אל מלא רחמים". 
את הטקס המתקיים זו הפעם ה־30 בכנסת, יזם בשעתו יו"ר הכנסת ה־12 דב שילנסקי ז"ל, ניצול גטו שאוולי בליטא ומחנות שטוטהוף ודכאו. השנה יעמוד הטקס בסימן "המלחמה שבתוך המלחמה – מאבק ההישרדות של היהודים בשואה". לראשונה, לפני תחילת הטקס יוזמנו האורחים להדליק מאות נרות זיכרון שעליהם שמות נספי שואה. שולחן הנרות יונח בכניסת חברי הכנסת. בטרקלין הכנסת תוצג תערוכת "בונים זיכרון", מיצירותיהם של האומנים ניצולי השואה ברוך וינד ושרה מלצר.