ההתנצלות שאחרי הסערה: שגריר צרפת בארצות הברית לשעבר, שהאשים את מדינת ישראל בכך שהפכה למדינת אפרטהייד בראיון פרידה, הביע התנצלות על הדברים, והבהיר כי הוא לא התכוון שישראל היא אכן מדינת אפרטהייד, אלא רק הזהיר מתוצאות המשך השליטה הישראלית ביהודה ושומרון. בהודעה שפרסם הבוקר (שישי) ארו, דרך שגרירות צרפת בישראל, אמר הדיפלומט הבכיר, "מעולם לא אמרתי, מעולם לא חשבתי, שישראל, בה ביליתי יותר משש שנות חיי ואני ממשיך לקיים בה קשרים הדוקים, היא מדינת אפרטהייד".



ארו, שלפני כהונתו בארה"ב היה גם שגריר צרפת בישראל ובאו"ם, הוסיף והבהיר כי בראיון הוא הביע את דאגתו, אשר לטענתו משותפת לידידים רבים של ישראל כי "המצב בגדה יכול להוביל לשני עמים החיים באותה ארץ, עם זכויות שונות". כזכור, תחילת הפרשה בראיון פרישה שהעניק לעיתון ה"אטלנטיק" האמריקאי בו הוא התייחס ל"עסקת המאה", ולשליטה הישראלית ביו"ש. 



התקררות ביחסי צרפת ישראל. בנימין נתניהו ועמנואל מקרון, צילום: רויטרס
התקררות ביחסי צרפת ישראל. בנימין נתניהו ועמנואל מקרון, צילום: רויטרס


"הסטטוס קוו נוח לישראלים כי הם יכולים לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה", אמר ארו בראיון. "יש להם את הגדה המערבית אבל באותו זמן הם לא צריכים לקבל החלטה כואבת לגבי הפלסטינים, להפוך אותם לחסרי מדינה או לאזרחי ישראל. הם יהפכו רשמית למדינת אפרטהייד. הם כבר למעשה מדינת אפרטהייד". בנוסף לכך, חזה ארו כי עסקת המאה תיכשל, תוך שהוא מטיל את האשם בחוסר הבנתו של יועצו המיוחד של נשיא ארצות הברית ג'ארד קושנר את המצב במזרח התיכון. 

"הוא יבש לחלוטין", אמר ארו על קושנר והוסיף, "הוא חכם מאוד אבל אין לו אומץ. הוא לא יודע היסטוריה. במובן מסוים זה טוב, אנחנו לא צריכים לומר מי צודק ומי טועה, אנחנו מנסים למצוא דרך. מצד שני הוא כה רציונלי וכה פרו-ישראלי שהוא לא מבין שאם תציע פלסטינים כניעה או התאבדות הם יבחרו באפשרות השנייה", גרס. השגריר הצרפתי הוסיף כי קושנר אמר לו כי "הישראלים יתמכו בתוכנית המאה מפני שטראמפ פופולרי שם יותר מנתניהו". הוא הוסיף כי יועצו של טראמפ טען שהפלסטינים יקבלו את התוכנית כי זו "ההזדמנות האחרונה שלהם לקבל ריבונות ומפני שהוא ירעיף עליהם כספים". 

לאחר הראיון זומנה שגרירת צרפת בישראל, הלן לה-גאל לשיחת נזיפה אצל סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, ד"ר רודיקה רדיאן-גורדון, ובנוסף לכך הוכרז ארו כ"פרסונה נון גרטה". היחסים בין צרפת לישראל התדרדרו בשנים האחרונות, לאור מה שהצרפתים רואים כסרבנותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להתקדם בתהליך השלום עם הפלסטינים. לאחרונה התקיים קרב האשמות בין ישראל לצרפת בנוגע לקיזוז כספי הרשות הפלסטינית.