הבחירות כבר מאחורינו. בזמן שבישראל הקרבות הפוליטיים הגיעו לשיאים חדשים, יהודי אירופה והעולם ממשיכים להתמודד בקרבות קיום אל מול האנטישמיות הגואה. בחודשים האחרונים אנו רואים עלייה ניכרת במקרי האנטישמיות בערים מרכזיות על פני הגלובוס, שבאים לידי ביטוי בפיגועים בבתי כנסת, ניסיונות לפגוע בבתי עסק יהודיים, השחתות, איומים גלויים ואווירת פחד. יהודים ברחבי אירופה חיים בתקופה שבה טרור גזעני מרים את ראשו בגאווה. לצד סימני האזהרה האלה, ובניגוד לתקופות אפלות יותר, כיום הקהילות היהודיות יודעות כי יש להן גב בדמותה של מדינת ישראל.



מעבר לפעולות האנטישמיות ברחובות אירופה, אנו עדים גם למעורבות של נבחרי ציבור ברחבי היבשת ביצירת חוקים הפוגעים בחופש הדת ובקיום מצוות היהדות, כמו חוקי שחיטה כשרה וברית מילה, שמקודמים במדינות שונות.



ממשלת ישראל מודעת לאחריותה כלפי היהודים שאינם מתגוררים במדינת ישראל. משרד התפוצות אמור לעסוק רק ביהדות התפוצות. ואכן, מנכ״ל המשרד, דביר כהנא, בנה גשרים ויצר תוכניות חינוכיות בשיתוף עם יהודי התפוצות, אבל דווקא נראה שהשר המופקד על המשרד, נפתלי בנט, לא מילא באופן פעיל את תפקידו. בנט היה גם במקביל שר החינוך, ובמחשבותיו בכלל פילל להיות שר הביטחון. כך נוצר מצב שבראש משרד התפוצות פועל שר במשרה חלקית, דבר שבא לידי ביטוי בתוצאות בשטח.



התוכניות של משרד החינוך לקהילות התפוצות שעליהן היה מופקד שר החינוך הצטמצמו בשנים האחרונות בצורה דרסטית. שר התפוצות היה מנותק דווקא מהקהילות שלהן עליו לדאוג מתוקף תפקידו. באותו הזמן גם הקרע בין יהדות ארצות הברית לבין מדינת ישראל העמיק, ובאירופה יצאו עוררין על קשרים של פוליטיקאים ישראלים עם הימין הקיצוני.



כנסת ישראל חוקקה את חוק הלאום, אשר קובע כי "המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם". כמו כן נקבע כי המדינה תפעל בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובין בני העם היהודי ולשימור המורשת התרבותית, ההיסטורית והדתית של העם היהודי בקרב יהדות התפוצות. חוק זה אינו רק הצהרתי, אלא באופן מפורש מעביר את האחריות על שמירת יהודי הגולה לידי העם היושב בציון.



כדי שחוק יסוד זה יתורגם למעשה, יש צורך בשר חזק למשרד התפוצות, שיראה בנושא משימה ואתגר. כנשיא ארגון ועידת רבני אירופה, המייצג 700 רבנים ראשיים שהתארגנו לשמירת זכויות הקהילות היהודיות ברחבי היבשת, אני סבור כי הגיע הזמן להגדיר את משרד התפוצות כתיק בכיר בממשלה, ואף להרחיב את תחומי האחריות שלו. לשנות את שם התפקיד לשר התפוצות והמלחמה באנטישמיות.



השר יהיה בקיא ומעורב בתהליכים בבתי הפרלמנט ברחבי אירופה שמעוניינים לפגוע בחופש הדת. הוא ייפגש עם ראשי מדינות, שרים וראשי ערים במטרה להגביר אכיפה אל מול פעילים ניאו־נאצים ולסכל חוקים ותקנות הפוגעים בחופש הדת. על השר גם להוביל את התמיכה בחינוך היהודי בתפוצות, בניגוד למצב הקיים היום שבו האחריות לנושא נמצאת רק תחת שר החינוך.



אני מציע להקים ועדת שרים בין־משרדית לנושא התפוצות. ייטלו בה חלק שר התפוצות, שר החוץ, שר החינוך, השר לנושא עלייה וקליטה ושר הביטחון. נקווה שבימים אלה, בעת שראש הממשלה מרכיב את הממשלה החדשה, הוא יתחשב גם בקולה של יהדות התפוצות.



הכותב הוא נשיא ועידת רבני אירופה והרב הראשי של מוסקבה