מפלס החרדה עולה: בפעם הראשונה במהלך סבב לחימה בגבול רצועת עזה, משרדי הבריאות והרווחה החלו להפעיל מרכז חוסן לאוכלוסייה בדרום מחוץ לעוטף עזה. אתמול הודיע משרד הבריאות על פתיחתו מרכז חוסן במתכונת חירום בתוך מרפאת בריאות הנפש לאומית בעיר אשדוד שתעמוד לרשות הפונים מהשעה 8:00 בבוקר ועד 20:00 בערב ותתן מענה לכלל המטופלים מכל קופות החולים.

המרכז שוכן בסניף קופ"ח לאומית "ציפור הנפש רסקו" ברח' אחד העם 22 באשדוד. הוא פועל במקביל לחמשת "מרכזי החוסן" הוותיקים בעוטף עזה שפועלים בשגרה ובחירום כדי לתת מענים של פסיכולוגים ועובדים סוציאליים ושל אנשי טיפול אחרים לאוכלוסיית המבוגרים והילדים באזור, בשיתוף הרשויות המקומיות וקופות החולים, ונמצאים בעיר שדרות ובמועצות האזוריות אשכול, שער הנגב, שדות נגב וחוף אשקלון. 
גם קו הסיוע של עמותת נט"ל, (סיוע לנפגעי טראומה על רקע לאומי) פועל ומאויש מאז אחר הצהרים של שבת. מדי שנה לפני יום הזיכרון עולה מספר הפונים לקו הסיוע אבל המצב הביטחוני בדרום הצריך את העמותה להיערכות מתוגברת מהרגיל של עשרות מתנדבים ואנשי טיפול במוקד הסיוע ובשטח. מאז שבת מדוות העמותה על עלייה של 300% בפניות מאז החל ירי הטילים לעורף האזרחי מרצועת עזה בסוף השבוע בהשוואה ליום רגיל.

רבות מהפניות הן מצד הורים לילדים תושבי הדרום שלקו בחרדה המבקשים סיוע וכלים להתמודדות, וכן קשישים ומבוגרים הנמצאים לבד. במהלך היום תוגברו גם הערים בדרום שלא פועל בהן מרכז חוסן ממשלתי עם ניידות סיוע של נט"ל המאוישות באנשי טיפול מקצועיים. קו הסיוע של נט"ל תמיכה וסיוע נפשי לנפגעי חרדה זמין במספר 1800-363-363 החל מהשעה 7:00 עד 00:00. שעות הפעילות יורחבו בהתאם להתפתחויות במצב ובמידת הצורך. 
אורלי גל, מנכ"לית נט"ל, מסרה: "אנחנו רואים גל של פניות מתושבי הדרום ואני קוראת לכל מי שסובל מהתקפי חרדה, טראומה, פחדים או מצוקה נפשית/רגשית לפנות אלינו. אנשי המקצוע של נט"ל זמינים עבור תושבי הדרום ובכלל. בזמנים אלו, שמרבית תושבי הדרום ספונים בבתיהם מבלי יכולת לצאת, המוקד הטלפוני מהווה קו סיוע ותמיכה ראשון ומיידי ויכול להקל ולהפחית מצוקה גם מרחוק".

יעלה כהן, מנכ"לית משותפת בעמותת "מרכז אלה" להתמודדות נפשית עם אבדן, מוסיפה: "ניתן לחשוב כי כאשר אין הרוגים או פצועים בגוף האירוע הסתיים בשלום. אך לכל סבב לחימה מתווספים נפגעי חרדה רבים, אשר לא זוכים להכרה מצד הממשלה בדמות סיוע ראוי, רק כיוון שפגיעתם שקופה ואינה נגלת לעין. במקום לטפל בעצמם, הפגיעה שלהם 'תזכה' לאיפור כבד בניסיון לשוב לשגרה ולחברה. נפגעי החרדה נדחקו לחצר האחורית של החברה הישראלית. על הממשלה המתגבשת לייעד תקציבים ולסייע להם באופן מידי".

יובל וגנר, מייסד עמותת "נגישות ישראל", התייחס למצב מוכנות העורף לאנשים עם מוגבלות והוא מתריע: "אנשים עם מוגבלות נמצאים במצב קשה שבעתיים, ללא אפשרות להגיע למקלטים וממ"דים וללא אפשרות לצאת מהבית, אבל משרד הביטחון והכנסת לא העבירו מאז 2006 תקנות המטפלות באנשים עם מוגבלות במצבי חירום וזאת למרות מחויבותם לעשות כך בהתאם לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות והוראת בג"צ שהגשנו כנגד ועדת הרווחה של הכנסת ומשרד הביטחון". "נגישות ישראל" קוראת לרה"מ ושר הביטחון נתניהו ולכנסת ה-21 לפעול לאלתר הגדרת נהלים, הנחיות ותקנות לשמירה על ביטחון אנשים עם מוגבלות במצבי חירום.