הרב פנחס מנחם פשווזמן נהרג הערב (ראשון) מרקטה שנפלה באשדוד, זאת במהלך מטח הרקטות הכבד ביותר שנורה לעבר יישובי הדרום עד כה, שבמסגרתו זוהו פגיעות בבתים בשדרות ובאשדוד. בנוסף, שני בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסים ו-10 אחרים הוגדרו נפגעי חרדה באשדוד, כאשר בעוטף עזה, לעומת זאת, נפצעו שני חיילים מירי פצצת מרגמה (פצמ"ר) לעבר שטחי כינוס. השניים פונו לבית החולים סורוקה במסוק ומקבלים שם טיפול רפואי. 
הרב נפצע בכניסה לבניין באשדוד. הוא פונה לבית החולים אסותא בעיר בניידת טיפול נמרץ, כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב מערכתית. חובש רפואת חירום במד"א, יוסי צמח, סיפר כי "מיד לאחר האזעקות קיבלנו במוקד 101 של מד"א קריאה על גבר שנפצע מרסיסים בגזרת אשדוד. כשהגענו למקום האירוע ראינו את הפצוע שוכב בלובי הבניין בסמוך למדרגות כשמסביבו הרס רב. חילצנו אותו במהירות לניידת טיפול נמרץ תוך טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו בדחיפות לבי"ח כשמצבו קריטי".

תופיק אבו נעים, שר הפנים של חמאס שלשכתו הותקפה. צילום: רויטרס


במקביל, נמשכות תקיפות צה"ל ברצועה, שם מדווחים על 25 הרוגים ו-154 פצועים. דובר צה"ל מוסר כי מטוסי קרב של צה"ל השלימו עתה תקיפה של כ-40 יעדי טרור נוספים של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האסלאמי לאורך רצועת עזה. בין היעדים חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. "עד לשעה זו הותקפו כ-320 יעדי טרור", נמסר. "תקיפות צה"ל נמשכות על פי התכנון".

בין יעדי הטרור שתקפו מטוסי הקרב של צה"ל נמצא גם בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של החמאס בעיר נוציראת שברצועה. אבו נעים נכלא בישראל ב-1991 ושוחרר במסגרת עסקת שליט, לאחריה השתלב בהנהגת החמאס. בתפקידו, אחראי אבו נעים על מנגנוני הביטחון של החמאס, בהם נעשה שימוש לצורך פעולות טרור צבאיות. 


 

מטח רקטות מרצועת עזה. צילום: רויטרס


ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הערב בלשכתו עם משלחת שגרירי ארה"ב באירופה, בראשות שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן. רה"מ עדכן את המשלחת על המצב הביטחוני, ואמר כי לישראל יש הזכות להגן על עצמה והיא תנקוט בכל האמצעים הנדרשים כדי להבטיח זאת. עוד אמר נתניהו, כי ארגון החמאס מבצע פשע מלחמה כפול כשהוא יורה ללא הבחנה על אזרחים מתוך ריכוזים אזרחיים.
 
לאור המצב הביטחוני קיים הערב סגן שר הבריאות ח”כ יעקב ליצמן דיון חירום על היערכות של צוותי החירום במשרד הבריאות כדי לוודא את מוכנות מערכת הבריאות בימי הלחימה. בדיון השתתפו כל גורמי המקצוע מכל הגופים הרלוונטים בהם צה״ל, פיקוד העורף, חיל הרפואה, מד״א, קופות החולים ובתי החולים. הדיון התקיים באגף לשעת חירום של משרד הבריאות.
 
בתוך כך, פרסמה הזרוע הצבאית של חמאס סרטון בו נראה טיל קורנט ששוגר מרצועת עזה פוגע בג'יפ צבאי בסמוך לגבול. בסרטון גם נראית רכבת נוסעת. הקבינט המדיני-בטחוני, מנגד, התכנס למשך כארבע וחצי שעות. בסיום הדיונים, פורסמה הודעה לפיה "הקבינט הנחה את צה"ל להמשיך בתקיפות ולהיערך להמשך. השיקול העליון הוא ביטחון המדינה ותושביה".
 
מוקדם יותר, ביצע צה"ל סיכול ממוקד של פעיל חמאס, חאמד אל-חודרי, האחראי על העברות הכספים מאיראן לארגוני הטרור ברצועת עזה. חודרי היה בעליה של חברת החלפנות "חאמד ללצראפה"/"אלופאק", אשר הוכרזה כארגון טרור בישראל ביוני 2018. בשנים האחרונות התבסס מעמדה של חברת החלפנות וכן מעמדו של חודרי כחלפן כספים מרכזי ברצועת עזה. מאוחר יותר הותקף גם בניין מנגנון ביטחון הפנים של חמאס. עד כה הותקפו כ-280 יעדי טרור בהם תשתיות תת-קרקעיות ומחסני אמל״ח המוסלקים בבתי פעילי טרור שהותקפו על ידי צה״ל בשעות האחרונות.

אזרחים בעת מטח רקטות מהרצועה. צילום: רויטרס


בגוש דן נערכים: בר"ג, נתניה ובת-ים פתחו מקלטים

סבב ההסלמה הנוכחי, במהלכו נורו עד כה מאות רקטות, לא הגיע עדיין ליישובי מרכז הארץ - שם מתקיימות הכנות אחרונות בהשתתפות אמנים בינלאומיים לקראת אירוע האירוויזיון שאמור להתקיים בשבוע הבא. ברקע זאת, ולאחר חיסולם של כמה מבכיריו, ארגון הטרור חמאס איים היום כי "לא נשאיר מקום בטוח בישראל". 

ארגוני הטרור הרבו לאיים בימים האחרונים כי במידה וישראל תמשיך את תקיפותיה ברצועה, טווח האש יורחב מעבר ליישובי הדרום גם אל גוש דן. במערכת הביטחון נערכים לאפשרות של ירי טילים למרכז, אולם כרגע אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. 

ברקע זאת, הודיעו עיריות נתניה, כפר סבא וראשון לציון על פתיחת מקלטים, על אף שלא ניתנה לכך הוראה מפורשת מפיקוד העורף. "בעקבות ההסלמה בדרום, נערכת עיריית נתניה לקראת כל התפתחות אפשרית", נמסר בדף הפייסבוק של העירייה. "לידיעתכם, מערך החירום העירוני מוכן לפעול בכל רגע, והמקלטים הציבוריים ייפתחו". בעיריית כפר סבא הדגישו כי אין שינוי בהוראות פיקוד העורף.



הפעם האחרונה בה שוגרו רקטות לגוש דן הייתה בחודש מרץ האחרון, אז הובילו שתי רקטות ששוגרו בהפתעה מרצועת עזה להסלמה רחבה בדרום, במסגרתה נורה מטח כבד לעבר יישובי העוטף. במהלך הסבב, טען חמאס כי ירי הרקטות למרכז היה "טעות", ובסופו של דבר הושגה הסדרה שנשמרה למשך מספר שבועות. שרידי הרקטה ששוגרה לגוש דן נמצאו בסופו של דבר במתחם מקווה ישראל שבעיר חולון.

בתוך כך, ובצל האיומים על הרחבת מעגל הירי לגוש דן, מכחישים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי כי מתקיימים מגעים להפסקת אש. אזרח שמתגורר במרכז רצועת עזה אמר ל"מעריב" כי "לא שמענו על הפסקת אש, הלוואי שהיא תקרה. אנחנו לקראת צום ואנשים חיים בפחד. אין את שמחת הרמדאן. אנשים עושים קניות לרגל הרמדאן, אבל אתה רואה את העצב בעיניים שלהם. אף אחד לא רוצה מלחמה, אבל אף אחד לא רוצה את המשך המצור".

אירועי האירוויזיון צפויים להתחיל ביום ראשון בשעה 19:00 ברחבת כיכר הבימה בתל אביב, ובמידה ואכן ישגרו ארגוני הטרור ברצועה טילים ורקטות לעבר ישראל, לא ברור כיצד יהיה ניתן לקיימו. מחר, עם זאת, צפוי להתקיים אירוע קבלת פנים במרינה בהרצליה בשעה 20:30, ושיגור טילים למרכז יוביל ככל הנראה לביטולו.