לאחר שאתמול נהרגו ארבעה בני אדם כתוצאה ממטחי הרקטות הכבדים ששוגרו לעבר יישובי הדרום ואחרי ירי רקטות לעבר המועצה האזורית אשכול, אשקלון ויישובי העוטף במהלך הלילה (שני), הושגה הפסקת אש בין ישראל לפלגים הפלסטינים. בתוך כך פיקוד העורף הודיע כי הוסרו כל המגבלות באזורים עוטף עזה, מרכז הנגב, לכיש ודרום השפלה.



בעקבות הודעת פיקוד העורף על חזרה לשגרה בדרום, במשרד החינוך נערכים לחזרה ללימודים. המנכ"ל, שמואל אבוהב, אמר בגלי צה"ל כי "מה שאנחנו עושים זה להיערך לשגרה לימודית בהדרגתיות, בתיאום עם הרשויות צריך להחזיר 210,000 תלמידים ומורים. במהלך הבוקר תהיה חזרה ללימודים בכל מקום שיתאפשר". עם זאת, במועצה האזורית שער הנגב, במועצה האזורית חוף אשקלון ובמועצה האזורית אשכול לא יתקיימו לימודים, מתוך רצון לתת לסגל ולמשפחות התלמידים זמן להתארגנות.



מתחילת הירי לעבר ישראל שהחל בשבת בבוקר, זוהו כ-690 שיגורים לשטח ישראל. לוחמי כיפת ברזל יירטו למעלה מ-240 שיגורים. צה"ל תקף מעל 350 יעדים בשטח רצועת עזה.



בעקבות הפסקת האש, לאחר הערכת מצב, הנחה שר האנרגיה יובל שטייניץ את חברת נובל להיערך לחידוש הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר. כזכור, אתמול לאור המצב הביטחוני, החליט שטייניץ על הפסקה זמנית בהזרמת הגז הטבעי מהאסדה. 



המאמצים להגיע להפסקת אש נעשו בתיווך המצרים והקטארים, כשאת הצד הישראלי הוביל ראש המל"ל - מאיר בן שבת. נקודת המחלוקת במשא ומתן בין הצדדים נסובה סביב דרישתה של ישראל להפסיק את צעדות הפלסטינים ליד גדר המערכת, וכמו כן את הפסקתם של הפרות הסדר ושיגור בלוני התבערה מהרצועה אל שטחי ישראל. על פי התקשורת הפלסטינית, הג'יהאד האסלאמי התנגד לכך, ולכן נוצר קושי להגיע להסכמה.  נכון לעכשיו לא ידוע האם דרישותיה של ישראל התקבלו באופן מלא, וסביר להניח כי הפרטים יתבהרו בימים הקרובים.

אם לא יהיו שינויים או התפתחויות נוספות, הכסף הקטארי צפוי לעבור לרצועה כבר בימים הקרובים , ובהדרגה יבוצעו הקלות נוספות, כמו פתיחת המעברים והחזרת מרחב הדיג. מעבר לכך, יימשכו שיחות המנוהלות על ידי המצרים, זאת כדי לשפר את המצב ההומניטרי ברחבי הרצועה.

מוקדם יותר הלילה מסרו הפלגים המשותפים של חמאס והג'יהאד האסלאמי הצהרה ברשת אל ג'זירה וטענו כי "לא תהיה רגיעה כל עוד האויב לא ייענה לדרישותינו". עוד מסרו הפלגים, כי "ישראל רוצה שקט תמורת שקט", וציינו כי "נמשיך את הלחימה עד שהכיבוש ייענה לנו".

בתוך כך חשף הג'יהאד האסלאמי כי במהלך ההסלמה האחרונה ירה  הארגון רקטה חדשה שייצר, מסוג "בדר 3", לעבר העיר אשקלון. במקביל דווח ברשת אל-ג'זירה כי מתקיימים מאמצים קטארים-מצריים בניסיון לגשר על המכשולים הנותרים בדרך להשגת הפסקת אש בעזה.



במהלך הלילה תקפו מטוסי קרב של צה״ל כ-30 יעדי טרור של ארגוני הטרור חמאס וג'יהאד אסלאמי פלסטיני, בהם מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית, חדר מלחמה ועוד. עד כה הותקפו כ- 350 יעדי טרור. בין היעדים שהותקפו גם משרד מפקד-גדוד מרכז חאן יונס, ומתחמי אימונים של ארגוני הטרור חמאס וגא"פ ברחבי רצועת עזה. 
בנוסף, הותקף מתקן אימונים המשמש את הכוחות הימיים של ארגון  הטרור חמאס בג'באליה. מתקן האימונים משמש לאימונים צבאיים ולאחסון אמצעי לחימה. כמו כן, הותקפו מספר כלי שיט מבצעיים השייכים לכוח הימי של ארגון הטרור חמאס וכלי טיס תקף של צה"ל פעיל טרור בצפון רצועת עזה. 

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, התייחס הלילה להסלמה בדרום וכתב בחשבונו בטוויטר: ‏"ושוב, ישראל מתמודדת עם מטח של התקפות טילים קטלניות על ידי ארגוני הטרור חמאס והג'יאהד האיסלמי. אנחנו תומכים 100% בישראל שמגנה על אזרחיה. אנשי עזה, מעשי הטרור האלו נגד ישראל יביאו לכם רק עוד אומללות. תפסיקו את האלימות ותעבדו יחדיו כדי להשיג שלום - זה יכול לקרות", כתב טראמפ.



גם סגנו, מייק פנס, התייחס ירי הרקטות וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "אנו מגנים בחריפות את הפיגועים שבוצעו על ידי טרוריסטים של חמאס. לישראל יש את הזכות המוחלטת להגן על עצמה וארה"ב עומדת לצד בת בריתנו הגדולה ישראל".



לעומתם, ארגון חיזבאללה גינה בחריפות את תקיפות צה"ל בעזה: "אנו מגנים את התוקפנות הישראלית הברברית על אחינו בעזה, שגרמה לעשרות שהידים ופצועים".






דובר הג'יהאד האיסלאמי, דאוד שיהאב, אמר אתמול כי "מצרים עושה מאמצים להפסקת התוקפנות והסרת המצור. השקט אפשרי אך על ישראל לשלם על כך במילוי התחייבויותיה. ההצהרות של הנהגת הכיבוש מצביעות על פשיטת רגל".‬ בתוך כך, ספינות קרב ישראליות שיגרו מספר פגזים לעבר מטרות בצפון רצועת עזה, כך על פי מקורות פלסטינים.



קודם לכן מנהיג החמאס, איסמעיל הנייה, טען בהתבטאות ראשונה מאז תחילת סבב הלחימה כי מטרתו אינה להיגרר למלחמה כוללת. "המטרה של הרחבת מעגל התגובה על ידי ההתנגדות אינה ללכת למלחמה", אמר הנייה, "אלא כדי להפסיק את התוקפנות, להגן על בני העם שלנו ולחייב את הכיבוש לקיים את ההבנות שהושגו".



לדבריו, "ההתנגדות על כל פלגיה וזרועותיה קמה כדי להגן על העם שלנו והיכולות שלו. האויב תכנן את ההסלמה ורצה לדרדר את המצב על ידי הפגזת בתים ומוסדות הממשלתיים ולטבוח במשפחות, מה שהביא להרחבת מעגל התגובה על ידי ההתנגדות". זאת, על אף שההסלמה החלה כאשר ירי צלפים מרצועת עזה פגע בשני חיילים ופצע אותם באורח בינוני וקל.



הנייה הוסיף כי "תגובת ההתנגדות קשורה ברמת התוקפנות הישראלית ומטרותיה, ההאטה בביצוע ההבנות ומשיכת הזמן שהביאה למצב של תסכול בקרב האזרחים בעזה. ההתנגדות המבורכת, ובראשה עז א-דין אל-קסאם, עמדה בגבורה ובכל הכוח אל מול התוקפנות".



"החזרה לרגיעה אפשרית", הוסיף הנייה, "אך שמירה עליה תלויה במחויבות ישראל להפסקה מלאה של האש, כולל נגד המשתתפים בצעדות השיבה שהן הפגנות בדרכי שלום. על ישראל להתחיל מיד ביישום ההבנות הקשורות בחיים בכבוד לבני עמינו ולסיים את המצור על עזה". לסיכום, אמר הנייה כי "בלי הפסקת האש מלאה, ותחילת יישום ההבנות וסיום המצור - אנחנו צופים סבבי עימות נוספים בעתיד".



משרד הבריאות הפלסטיני דווח כי עד כה נהרגו 26 פלסטינים בסבב ההסלמה הנוכחי כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועת עזה. לטענתם, בין ההרוגים שלוש נשים, שני פעוטות וילד, כאשר בנוסף אליהם נפצעו 154 בני אדם נוספים.