הפסקת האש בדרום נכנסת לתוקף והחיים ביישובים מתחילים לחזור לשגרה לאחר יומיים של ירי בלתי פוסק ובמערכת הפוליטית ממהרים להגיב. יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את הממשלה ואמר כי "כמעט 700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים ו-4 הרוגים - כולם תוצר של אובדן ההרתעה - מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות חמאס וארגוני הטרור. כל מה שעשתה הממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה".



"יש לצפות שאם תתחדש האש התגובה תהיה חמורה ושאם יישמר השקט הוא ינוצל לקידום אמיתי של מהלך מדיני שיוביל להשבת גופות חללינו ונעדרינו ולהבטחת שקט ויציבות ארוכי טווח. אני מבקש לחזק את צה״ל, כלל גורמי הביטחון ותושבי הדרום על איתנותם ושולח  תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה מלאה לפצועים".

ח"כ יאיר לפיד מכחול לבן אמר כי "נתניהו השתמש בתושבי הדרום כשכפ"ץ בדרך לכניעה מוחלטת מול החמאס. נתניהו לא יפתור את הבעיה בעזה. אין לו את האומץ המבצעי והפוליטי כדי לעשות זאת. המינימום שהוא צריך לעשות זה להסביר לאזרחי ישראל את המצב אבל אפילו את זה אין לו אומץ לעשות".

גם גדעון סער מהליכוד העביר ביקורת על המהלך. "הפסקת-האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל", אמר, "טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה".

ירי רקטות מרצועת עזה לעבר שטח ישראל. קרדיט: רויטרס

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מאיחוד מפלגות הימין אמר כי "ברמה הטקטית המערכה בעזה היתה חייבת להסתיים בשבע מאות מחבלים הרוגים (אחד על כל טיל) ובנזק פיזי אדיר לחמאס - שייקח להם שנים להתאושש ממנו ולהעלות על דעתם לתקוף שוב. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מיליון וחצי אזרחי הדרום במקלטים כל כמה שבועות. את הפתרון האסטרטגי שלי אתם כבר מכירים".

יו"ר העבודה, ח"כ אבי גבאי הגיב ואמר כי "מברך על הפסקת האש ושולח תנחומים למשפחות ההרוגים ואיחולי החלמה לפצועים. אחרי עשרים שנים שנתניהו מחזק את החמאס - שחרור יאסין, עיסקת שליט, כסף קטארי ועוד. השנה התחיל לחזק גם את הג׳יהאד האיסלאמי שהתיישב למו"מ בקהיר כשותף שווה. בלי פתרון מדיני ארוך טווח, הסבב הבא הוא רק עניין של זמן".

משה יעלון מכחול לבן אמר כי ״אכן, ההרתעה (של החמאס והג׳יהאד האיסלאמי) שוקמה. הרוצחים מעזה קובעים אם ואיך יחיו אזרחי מדינת ישראל, פועלים כרצונם וגובים דמי חסות. נתניהו נכנע שוב לסחטנות הטרוריסטים וקונה שקט זמני, רק בעבור הישרדותו הפוליטית. נתניהו מגן רק על נתניהו ומפקיר שוב את ביטחון אזרחי ישראל בידי מרצחים צמאי דם. נתכונן לסבב הבא. שולח תנחומים למשפחות ארבעת ההרוגים, איחולי החלמה לפצועים הרבים, מחזק את תושבי הישובים המותקפים, ואת כוחות הביטחון וההצלה שעשו שוב מלאכת קודש בהצלת חיים במסירות ובחירוף נפש".
 
חבר הכנסת צבי האוזר מכחול לבן אמר כי "עכשיו יפורסמו תנאי "הפסקת האש". וכמו בעבר, בעוד מספר ימים או מספר שבועות, נגלה את אותם התנאים עליה התחייבה ישראל ושלא יפורסמו היום. אל תעשו עצמכם מופתעים".

ח"כ איציק שמולי מהעבודה אמר כי "שאפו לנתניהו על הצלת האירוויזיון במחיר המשך הכניעה לטרור ואובדן הביטחון וההרתעה בדרום. מזוודות הדולרים הבאות לחמאס כבר בדרך. גם הסבב הבא, שגם הפעם חמאס כבעל הבית יחליט מתי יתחיל ואיך יסתיים. רק שילוב של עוצמה צבאית קשה נגד חמאס בצד יוזמה מדינית לבידודו תשנה את המשוואה".


ח"כ תמר זנדברג ממרצ הגיבה גם היא ואמרה כי "הלוואי שכל הנציגים שהשמאל הצביע להם היו דורשים פיתרון מדיני בדרך של הידברות באותו שצף קצף שבו הם דורשים 'עוצמה צבאית' ו'לא להיכנע'".



ח״כ עפר שלח, כחול לבן אמר כי ״מי שאין לו מדיניות, ארגון טרור מכתיב לו מתי יורים ומתי לא. ‬‫מי שמסרב לעשות את הדבר הנכון, המציאות מכתיבה לו כשלון ובזיון. ‬מי שעושה את כל אלה ומשקר לתושבי הדרום ואזרחי ישראל, קוראים לו בנימין נתניהו‬".

חברת הכנסת שלי יחימוביץ כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי היא "מברכת על הפסקת האש ועל כל טיפת דם שנחסכה, אבל בלי חזון מדיני ובלי אסטרטגיה, השעון כבר מתקתק אל הסבב הבא. תנחומי למשפחות שאבדו את יקיריהן, החלמה לפצועים, כה טראגי ומקומם שאין מי שידאג לכך שהם יהיו האחרונים".

ח"כ עופר כסיף מחד"ש אמר כי "23 אנשים איבדו אתמול את חייהם בשפיכות דמים חסרת כל תוחלת. הפסקת האש היא אחיזת עיניים: נתניהו מסרב להסיר את המצור על עזה, ויודע כי בכך הוא מבטיח עוד הרג מיותר, עוד שנים של חיי פחד ואימה לתושבי עזה ועוטף עזה, לילדי עזה ועוטף עזה. הימין כמנהגו נוהג - עבורם האדמה יקרה מדמם של אזרחים".

ח"כ אורנה ברביבאי מכחול לבן אמרה כי "לא הרתעה ולא פגיעה ממשית במוטיבציה של החמאס לפגוע בנו שוב מחר בבוקר. רק הפסקה עד הסבב הבא. ההנחיות לחזור לשגרה לא באמת החזירה לתושבי הדרום את הביטחון. אפשר היה אחרת. ההחלטה לא להחליט, לא יכולה להיות אסטרטגיה של מי שנבחר להנהיג את המדינה. מגיע לנו יותר".