התרחיש הבא הינו ריאלי לחלוטין, במיוחד בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים: אתם נוסעים ברכבכם בכביש המהיר ולפתע מאבדים שליטה. לא, לא מדובר בתקלה מכנית שהתגלתה לפתע ברכב. זהו האקר שהשתלט לכם על המערכות, ועכשיו אתם נתונים לחסדיו כאשר הוא עלול להכריע את גורלכם.


"הרכב של היום הוא בעצם סוג של מחשב על גלגלים", מסביר יוני היילברון, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בארגוס הישראלית, אחת המובילות בעולם בתחום אבטחת סייבר לרכבים, שהייתה החברה הראשונה לזהות את האיום. "פונקציות רבות ברכב, כמו האצה, בלמים, החלונות ועוד, נשלטות על ידי אותם המחשבים. ברגע שהם מחוברים גם לאינטרנט, יש פתח לפגיעות", מדגיש היילברון.


בניגוד לדעת רבים כי סכנת הסייבר מרחפת רק מעל הרכבים האוטונומיים, בארגוס מדגישים כי העובדה שכמעט כל רכב היום, גם הפשוטים שבהם, מחוברים לאינטרנט, מעמיד אותם בסכנה להשתלטות מהמחשב הביתי שלכם. "בשנים הקרובות יהיו מאות מיליוני כלי רכב עם חיבור לרשת האינטרנט על הכביש. כבר שהן יוצאות מהמפעל הן מגיעות עם מערכת בידור מובנית שמחוברת וגם מטעמים של אחזקה מונעת, ניצול מידע לצרכי החברה וכדומה", מסביר היילברון ומדגיש כי, "ארגוס קמה להתמודד עם האתגר הזה. בגלל הרגולטור באירופה אין היום רכב חדש שעולה על הכביש שאינו מחובר לאינטרנט. בצורה זו, אם הוא נפגע בתאונה הוא יכול לשדר את המיקום שלו ואת מצב הנוסעים בזמן אמת, לכוחות ההצלה. הבעיה היא שרוב הרשתות שנמצאות ברכב מבוססות על פרוטוקולים ישנים שלא מאובטחים בצורה טובה".


על מנת להמחיש עד כמה האיום אמיתי, אנשי "ארגוס" הזמינו אותי לנהוג על רכב בזמן "מתקפת סייבר". התקיפה אירעה בזמן שנהגתי באיטיות ברורה בחניון החברה. לפתע, אנשי החברה תקפו את רכבי באמצעות המחשב הנייד ולא עבר זמן רב עד שנדמה היה לי כי הרכב אחוז דיבוק. בזו אחר זו, המערכות הממוחשבות השתוללו, החלונות עלו וירדו, המזגן יצא משליטה, אבל הדופק שלי החל להעלות באופן קיצוני כאשר מד המהירות הראה לי כי אני נוהג במהירות של 200 קמ"ש. עד מהרה איבדתי שליטה על הבלמים, שננעלו על ידי ההתערבות החיצונית.


לפני כארבע שנים, הציגה ארגוס בכנס ה-CES בלאס וגאס הדגמה חיה של פריצה לרכב. מאז ועד היום, החברה, שמרבית עובדיה הינם יוצאי יחידת 8200 המוערכת, עשתה מהפכה בתחום והפכה למובילה עולמית בנושא. עובדה זו גרמה עד מהרה לרכישתה על ידי "קונטיננטל" הגרמנית, בסכום המוערך ב-450 מיליון דולרים. במקביל, אנשי החברה עמלו על יצירת אקו-סיסטם, פתיחת משרדים אסטרטגיים במדינות כמו יפן, גרמניה וארה"ב ושיתופי פעולה עם חברות ענק, בהן גם יצרניות הרכבים עצמן, ספקיות משנה, כמו "בוש", "מגנה" ועוד, ויצרניות צ'יפים כמו "אינטל".


"החזון שלנו הוא להפוך בשנתיים-שלוש הקרובות לספק המוביל שיגן על רוב כלי הרכב המחוברים בעולם", מדגיש היילברון, "בגלל זה אנו בונים מערך שותפות עם השחקנים המשמעותיים בתעשייה".


לאחרונה הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת T-Systems, חברת הבת של תאגיד התקשורת הגרמני דויטשה טלקום. החברה הגרמנית הודיעה כי בכוונתה להקים Security Operations Center (SOC) שיתמחה באיומי סייבר לרכבים. במסגרת זו היא תעבוד ביחד עם ארגוס הישראלית על פיתוח SOC מתואם לתעשיית הרכב. מנכ"ל T-Systems, עאדל אל-סאלח, הסביר כי הם רואים שיא חדש של 32 מיליון התקפות מדי יום על המערכות שלנו: "אין ספק כי בשלב מסוים התקפות אלו יגיעו גם לכלי הרכב המקושרים. הרכב המקושר זקוק לשומר ראש דיגיטלי ולהגנת סייבר בזמן אמת", סיכם היילברון.