יתומי צה"ל מבקשים לקבל הכרה בהם גם אחרי שבגרו ומלאו להם 21. את המאבק הזה במשרד הביטחון ובחוק המשפחות השכולות מנהלות זה תקופה אלמנות. אותן נשים נאלצו לא רק להתמודד עם אובדן קשה מנשוא של בני זוגן אלא גם עם העובדה שהפכו ברגע אחד ובגיל צעיר לאמהות יחידניות.
 
אחת מהן היא אורלי זוהר. היא הייתה בת 33 כשבעלה רס"ן אמיר זוהר, מ"פ פלוגת הנדסה של חטיבה 5 במילואים, נהרג בפעילות מבצעית באזור יריחו. ילדיו הצטרפו לכ־13 אלף יתומי ויתומות צה"ל: "נשארתי עם אסף בן ה־7, ועם אלון ותמר, תאומים בני 4", מספרת זוהר. "הייתי כרוב אלמנות צה"ל, שבהתחלה עוזבות הכל ונצמדות לטיפול בילדים. מדובר בפגיעה בהכנסת הבית, אבל מן הסתם לא רק בה. היתום נפגע בצורה קשה. אביו לא שב מלשרת את המדינה, ובכל זאת בנו אינו מוכר כישות שכולה בפני עצמה. ברגע שהוא יוצא לעצמאות וכבר לא באחריות אמו, הוא נפלט מהמערכת".
 
עוד אומרת זוהר: "התחלתי במאבק לשינוי החוק אחרי שראיתי, מיתומים שליוויתי, את גודל העיוות". זוהר פנתה בכתב לגורמים רבים בנושא אך טרם קיבלה תשובות.
 

למאבקה של זוהר הצטרפה, בין היתר, יעל יניב, אלמנתו של רס"ן יובל יניב, סמג"ד הנדסה במילואים שנפל חלל בתאונת דרכים בעת שירות מילואים בעזה. בן 34 היה בנופלו. "קריסת מערכות טוטלית", היא מתארת את הימים שלאחר מותו. "הכל נופל עליך בבת אחת. השנים הראשונות קשות מאוד". 
 
בנותיה היו אז בנות 5 וחצי ושנתיים וחצי. רעות, הבוגרת שבהן, בת 22 כיום. חן, בת 19, ממשיכה את דרכו של אביה והיא חיילת בחיל ההנדסה. "ההתייחסות למשפחות השכולות היא חיצונית: אומנם עוטפים אותנו, אבל מתחת לפני השטח יש ירידה של ממש בהכנסה מהרגע הראשון, והיא הולכת וגדלה לאורך השנים, בעיקר כשהילדים מגיעים לגיל 21. יובל היה מנכ"ל מצליח, בעל תואר שני במנהל עסקים - והנפילה גדולה. כל היחס למשפחות צריך להשתנות". 
 
ממשרד הביטחון נמסר: "חוק משפחות חיילים שנספו במערכה מגדיר מערך של תגמולים והטבות לבני המשפחות השכולות: בין היתר, מימון לימודים אקדמיים או הכשרה מקצועית בסך 3,000 ש"ח לחודש ליתומים; מענק נישואין או דיור בסך 136 אלף שקל; טיפול רגשי והשתתפות בקבוצות תמיכה. זכאות האלמנות להטבות אינה קשורה לגיל היתומים ונמשכת לכל חייהן".