האירועים הממלכתיים של יום העצמאות נפתחו היום (חמישי) בטקס במשכן נשיא המדינה ראובן ריבלין, עם 120 החיילים המצטיינים מכל זרועות צה"ל. האירוע נפתח במטס כבוד חגיגי של מטוסי ומסוקי קרב, כהצדעה לחיילים המצטיינים, ומיד בסיומו החלו הנשיא והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי לסקור את שורות החיילים המצטיינים.





התרגשות רבה שררה בקרב המצטיינים ובני משפחותיהם. הנשיא ריבלין עבר בין החיילים ובירך אותם, כאשר הרמטכ"ל לצידו מוסיף "יישר כוח". במהלך סקירת השורות, שאל הנשיא  את המצטיינים היכן הם משרתים והחליף עמם מילים בהומור. לאחר מכן החל בגינת הנשיא האירוע המרכזי "כל ישראל מירושלים". בפתחו, איחלה המנחה רותם אבוהב רפואה שלמה לנחמה ריבלין, בתקווה שבטקס שיתקיים שנה הבאה היא תהיה נוכחת. 


אות מצטייני הנשיא מוענק מדי שנה ביום העצמאות ל-120 חיילים, נגדים וקצינים מצטיינים שנבחרו מכל יחידות צה"ל, בטקס שמתקיים במעמד ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלופי צה"ל ובכירים נוספים. במעמד קבלת האות, החיילים המצטיינים מקבלים מלגת לימודים בסך 1,000 דולר תרומת קרן בלווטניק מבריטניה, באמצעות האגודה למען החייל.

 
 

בתשובה לשאלה מה מייצג את הרוח הישראלית, השיב ריבלין כי "הרוח הישראלית בעיניי היא שאין דבר שהוא בלתי אפשרי. הייתי כאן בימים שלפני קום המדינה, כולל בהכרזת העצמאות כשירושלים הייתה כבר בעיצומה של קרבות. אנחנו, אבותינו, אחינו - פשוט החלטנו שכל אתגר שהוא בבחינת איום צריך להפוך להזדמנות".
 
נתניהו אמר כי הרוח הישראלית בעיניו היא "תחושת הביחד במדשאות ובפארקים. ברגעי מבחן אנחנו מוכיחים שאנחנו ביחד. כשהחזרנו את זכריה באומל ז"ל לקבר ישראל ראינו את הביחד הזה בעוצמה אדירה. דבר נוסף שתמיד צד את עיניי, הוא שכל פעם כשהמטוס נוחת בנתב"ג, פתאום כולם מוחאים כפיים. אין דבר כזה בעולם. זה מראה שיש כאן תחושת אחדות והזדהות, זה דבר עמוק, לא רק כמה טוב ששבת הביתה".

בתשובה לשאלה לאיזו מילה עברית הם הכי מתחברים, השיב הרמטכ"ל כוכבי כי "המילה חייל. הוא נותן שנתיים שלוש הכל למען מדינת ישראל, חיילים כולם שווים". ריבלין ריגש את הנוכחים כאשר אמר כי "בימים האלו, המילה שאני הכי מתחבר אליה בימים אלו היא נחמה". עבור נתניהו, המילה אליה הוא הכי מתחבר היא "כיפה - מילה שקיבלה משמעות כפולה, כיפה וכיפת ברזל. אבל עבורי, המילה שמסמלת את ההתחדשות שלנו ואת עם ישראל היא מגדלור".
 

 
הנשיא ריבלין עלה לשאת דברים, בפתחם הזכיר את כל הנמצאים בטקס מלבד כוכבי ונתניהו - ביניהם גם יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, אלופי צה"ל בעבר ובהווה ורבים נוספים. אני גאה לחגוג היום את יום הולדתה ה-71 של מדינתנו, מדינת כולנו, מדינת ישראל. 71 שנים שאנחנו כאן, עושים את הבלתי ייאומן ומתגברים ביחד על כל הקשיים, בונים בית יהודי ודמוקרטי, דמוקרטי ויהודי, בארץ אבותינו. החגיגה היום כפולה - יום העצמאות חל ב-9 במאי בדיוק, בו אנו מציינים לא רק את הקמתו של בית לעם היהודי בארצו, אלא גם את יום הניצחון על גרמניה הנאצית".

ריבלין בירך בנאומו וטרנים (ותיקי מלחמת העולם השנייה) שהגיעו לטקס, וציין כי היום ילדיהם ונכדיהם משרתים בצה"ל. "בזכותכם, וטרנים יקרים, החיילים שלחמו אז, ובזכותכם החיילים שמגינים עלינו היום - אנחנו פה חוגגים 71 שנים של שגשוג ופריחה". בנאומו, בירך גם את תושבי הדרום וציין כי הם "נתנו דוגמה לכל תושבי הארץ כיצד יש לעמוד נגד מבקשי רעתנו, שלא יוכלו לנו".

הקומיקאית והשחקנית ציפי שביט החלה לדבר אחרי נאומו של הנשיא, ושעשעה את הקהל כשחיבקה כל אחד ממשתפי הטקס. ריבלין ציין כי היום הוא יום הולדתה. לאחר מכן, החלה לשיר את הלהיטים המוכרים שלה, ביניהם "כולם הלו לג'מבו" ו"סופרקאלי פראג'ליסטיק אקספיאלידושי", וגם את "מהפכה של שמחה" של עומר אדם וליאור נרקיס.

 
 
הרמטכ"ל כוכבי עלה לדבר לאחר מכן, ואמר כי "חיילי צה"ל הם סמל התקומה. משמר הכבוד מורכב מלוחמי צה"ל, שביום יום הם עומדים על משמר הגבולות לצד עשרות אלפי חיילים נוספים. מדינת ישראל היא עובדה מוצקה ומוגמרת, וצה"ל ממשיך לפעול למען ביטחונה יומם וליל". כוכבי שיבח את המצטיינים וציין כי "אתם צועדים קדימה, וכולם מיישרים קו. זו הדוגמה האישית במיטבה". 
 
עוד אמר כוכבי, כי "המציאות משתנה בקצב מסחרר, ועלינו להמשיך להשתנות. לכן גזרנו על עצמנו את העיקרון של מוכנות והשתנות. נעשה כל שניתן כדי לשפר את המוכנות ולהתאים את עצמנו לאתגרי שדה הקרב הנוכחי, אתגר העתיד ולחיזוק כושרו ההתקפי של צה"ל". 

בין 120 המצטיינים ישנם 74 חיילים ו-46 חיילות. 11 מהם קצינים, תשע קצינות, 22 מה חיילים בודדים ושמונה מצטיינים נוספים הם מתנדבים.