"המשחוק הופך לטרנד החדש של עולם העסקים ומשאבי האנוש בארגונים". כך אומר ערן גלמור, יועץ ארגוני ומשחקולוג, שפיתח בשנים האחרונות כמה וכמה משחקים למגזר העסקי ולארגונים גדולים. "המשחוק מסייע לעסקים ליצור חוויית לקוח מיוחדת, ובכך נוצר ערך מוסף עסקי ושיווקי", הוא מוסיף.



ישראל עדיין לא עומדת בקדמת הבמה בשילוב המשחוק בעולם העסקי והארגוני, והיא ניצבת הרחק מאחורי ארה"ב. "יותר מ־70% מהחברות המובילות בעולם מאמצות פתרונות משחוק, והטרנד הזה יכבוש גם עסקים וארגונים בישראל", מעריך גלמור. "גם עסקים קטנים ובינוניים יבינו שהמשחוק הוא כלי חשוב בפיתוח".



גלמור (56), תושב בת חפר ובעל תואר שני בייעוץ ארגוני, הגיע לתחום שילוב המשחוק בעולם העסקי ובארגונים לפני תשע שנים, לאחר קריירה עשירה בתחום משאבי האנוש, בייעוץ ובפיתוח ארגוני. נוסף על כך שימש גלמור מרצה לתואר ראשון ושני במוסדות אקדמאיים, בתחומי ניהול, הדרכה וייעוץ ופיתוח ארגוני.



גלמור פעל במשך שנים ארוכות בתחום משאבי האנוש בחברות הייטק. בין היתר, הוא היה יועץ ארגוני בקומברס ומנהל פיתוח ארגוני גלובלי ב"נס טכנולוגיות".



"אחרי שנים ארוכות כיועץ ארגוני, רציתי לעסוק בתחום יצירתי ומאתגר וראיתי שבאמצעות המשחוק ניתן ליצור חוויית לקוח מיוחדת", הוא אומר. "כשאנחנו משחקים - אנחנו נהנים". לדבריו, המשחוק יוצר שלושה יתרונות חשובים בקדמה הטכנולוגית: בידול העסק, שימורו והרחבת מעגל הלקוחות.



ערן גלמור. צילום: אורית מרקוביץ'
ערן גלמור. צילום: אורית מרקוביץ'



לא רק בתחום העסקי והארגוני מתמקד גלמור. "40 שנים עובדים באותה שיטה במכוני איבחון", הוא אומר. "באמצעות משחוק שפיתחתי ניתן לאבחן בנושאים חשובים, כמו יצירתיות, התמודדות עם חוסר ודאות ומציאת פתרונות".



את ההשראה לפיתוח משחקים מאתגרים וחווייתיים כמנוף עסקי וארגוני, הביא גלמור מהבית שגדל בו בצפון תל אביב. "אמא שלי, חניתא גלמור, הייתה מורה להכשרת סטודנטים לחינוך גופני במכללת וינגייט, עם התמחות בגיל הרך", הוא מספר. "היא האמינה שיש ללמד ילדים גם דרך המשחוק והתריעה על כך שלא משחקים מספיק בבתי הספר. כילד הייתי שפן הניסיונות שלה לכל המשחקים שהיא פיתחה, והיו רבים כאלה".



גלמור החל ליישם את מה שראה בבית במהלך לימודיו, כשעבד כמדריך טיולים בארץ. "שילבתי משחקים בעת הטיולים, ובהמשך שילבתי משחקים שפיתחתי כשלימדתי באוניברסיטה ייעוץ ופיתוח ארגוני", הוא אומר. "ראיתי שהחוויה של המשחוק יוצרת עניין רב".



גלמור רואה במשחוק עולם ומלואו. "פתרונות המשחוק יוצרים חוויית לקוח מיוחדת, המשלבת פעילויות משחקיות אינטראקטיביות בעולמות תוכן רגילים", הוא מסביר. "הם מסייעים לבדל את השירות או המוצר, מסייעים בהגדלת המחויבות ללקוחות ומאפשרים שימור לקוחות במקרים מסוימים.



כמו כן, הוספת תוכן משחקי מסייעת לעסקים להגדיל הכנסות לעסקים ויכולה לתרום לתהליכי ייעול בארגונים". חלק מהפרויקטים הייחודיים שגלמור פיתח הפכו מנוף לעסקים וארגונים ולכוחות חלוץ בתחום שעדיין עושה את צעדיו הראשונים בארץ, ושעוסקים בו על פי ההערכות כחמישה משחקולוגים בלבד.


דוגמה למשחוק ייחודי שפיתח גלמור היא אפליקציית "תעלומה בקרקס הירוק". המשחוק מיושם במרכז כנסים במרכז הארץ שרצה לבדל את עצמו ממרכזים אחרים.



"אחרי הרצאת פתיחה, שפעמים רבות היא מייגעת ומשעממת, מתבקשים באי הכנס להשתתף במעין פעילות של גיבוש קבוצתי שיצרתי לבקשת הבעלים, פעילות המוצעת כתוכן שיווק עסקי", הוא אומר. באמצעות האפליקציה, למשתתפים מוצג סיפור תעלומה על שוד בקרקס במרחב הפתוח באזור אולם הכנסים.



"אחרי הרצאות מתישות, פתאום רואים את המשתתפים מתעוררים, יוצאים מהאולם לשטח ומתמודדים ביחידות וגם בקבוצות עם האתגר של המשחוק", הוא מספר ."יש להם חוויה מיוחדת של שעה בשטח, המבוססת על ניווט בעזרת GPS ועל חידות".



לתרגל טכניקות


משחוק ייחודי נוסף שגלמור מציג הוא ערכת קלפים לחברת הדרכה. "משחוק הקלפים מתמקד בפיתוח היצירתיות, והוא מיועד לחברות הדרכה שעובדות עם לקוחות, עם מרכזי למידה ועם בתי ספר", הוא מסביר. "משחק קלפים בנושא של יצירתיות מלמד את המורים ועוזר להם לתרגל טכניקות יצירתיות ופתרון בעיות".



גלמור מאמין שאפליקציות משחוק יהפכו בשנים הבאות לטרנד החם בשיווק. בימים אלה הוא מפתח אפליקציית משחק בת שלושה שלבים לחנות סושי, שלהערכתו תהיה הסנונית הראשונה לאפליקציות ייחודיות לעסקים במגוון תחומים.



"כדי לבדל את החנות לממכר סושי משאר החנויות במתחם האוכל החדש והגדול, בעל העסק ביקש ממני ליצור משהו ייחודי שימשוך את הלקוחות", הוא אומר. "המשחק יסייע לחנות ליצור אטרקציה שיווקית ויציע הנחות ללקוחות שיצליחו".



מי שיעבור את השלב הראשון יקבל מדליה וירטואלית; בשלב השני יינתן פרס, למשל 10% הנחה, ובשלב השלישי והקשה הפרס יהיה גבוה יותר.


גלמור מפתח גם אפליקציית משחק לביתנים של חברות בכנסים. גלמור: "האפליקציה מסייעת לאנשי המכירות להשאיר לקוחות פוטנציאליים עוד כמה דקות ליד הביתן, כדי לאפשר להם למכור. אחת האפליקציות משתמשת בכרטיס ביקור כחלק מהמשחק ואז הכרטיס נשאר אצל הלקוח והסיכוי גדול יותר לייצר קשר".



בד בבד, המשחקולוג מבית חפר מתמקד באפיק של משחוק במשאבי אנוש ומונה כמה מטרות מובילות בשילוב המשחוק במשאבי אנוש: שיפור תהליכים בגיוס, מיון וקליטת עובד חדש; השפעה על התפוקות (אישיות וארגוניות) במכירות ובניהול פרויקטים; העלאת המחוברות והמחויבות של העובדים לארגון; ואפקטיביות למידה .



"משטרת ישראל קנתה מאיתנו ערכה לסימולציה קבוצתית, והיא נמצאת בשימוש במרכזי ההערכה שלה, בעת הליך מיון מפקדים", הוא מספר.


ערכה ייחודית נוספת שפותחה, The Blue Kit, נועדה להגביר את המודעות לבטיחות במפעלים.



"הטכניקה של המשחוק יכולה לעודד ביצוע מטלות שנתפסות כמשעממות, כדוגמת מילוי סקרים, קניות ומילוי טפסים ביורוקרטיים של רשויות", מוסיף גלמור. הוא מאמין שהטרנד כבר הגיע לכאן ומעריך שהמשחוק יתפוס בהדרגה את הקדמה הטכנולוגית הן בשיווק העסקי והן במשאבי האנוש בארגונים.