המבחן הראשון למידת המתיחות בדרום לאחר סבב ההסלמה האחרון, שהחל ביום שבת ונמשך כיומיים, הגיע היום (שישי), כאשר יותר מ-6,000 פלסטינים התאספו במוקדי החיכוך הרגילים בגדר רצועת עזה להפגנות יום השישי המלוות בעימותים עם כוחות הביטחון. משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי בעימותים נהרג אדם אחד ונפצעו 30 פלסטינים, מהם ארבעה ילדים. סך הכל תקף חיל האוויר בסבב הלחימה האחרון 350 מטרות ברצועה, ומנגד נורו כ־700 רקטות לעבר ישראל.

בתוך כך, בכיר חמאס איסמעיל רדואן מזהיר את ישראל מפני "ההתחמקות מיישום ההבנות, ומפגיעה במפגינים בדרכי שלום". מוקדם יותר שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, שוחח בטלפון עם מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה. מחמאס נמסר כי השניים דנו "במאמצים ליישום ההבנות לסיום סבלם של האזרחים ברצועת עזה".
 
כזכור, לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש, הודיעה סוכנות הידיעות של קטאר כי הנסיכות מהמפרץ תעביר לפלסטינים 480 מיליון דולר במענקים והלוואות. לפי הידיעה, 300 מיליון דולר נועדו להימסר ישירות לתקציב הרשות הפלסטינית, הנמצאת במצוקה.

אומנם סבב ההסלמה האחרון הגביר את ההרתעה אל מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, אולם בצה"ל סבורים כי ללא מהלך מדיני משלים יהיה קשה לשמר מצב ביטחוני יציב בדרום. במנעד העמדות שהוצגו בדיונים היו גם הערכות כי ללא התקדמות ניכרת במישורים האזרחיים, ייתכן שכבר בתוך כמה שבועות יידרדר שוב המצב ברצועה, בעיקר בגלל ארגון הג’יהאד האסלאמי המיליטנטי. בעקבות הערכת מצב מודיעינית עדכנית, ההתראה על חוסר יציבות בזירה הפלסטינית בעזה וביהודה ושומרון נותרה גבוהה. לפיכך פוטנציאל ההסלמה בשתי הזירות - מסיבות שונות זו מזו אך קשורות זו לזו - נותר גבוה גם הוא. נכון לתקופה זו, עזה מוגדרת איום נפיץ יותר. לצד הערכות אלו, בצבא נקטו עמדה ולפיה עליית המדרגה בסבב הלחימה האחרון - "גן סגור" - היא בעלת פוטנציאל להשפעה על השטח, והג’יהאד האסלאמי יימנע, לפחות בתקופה הקרובה, מעימות יזום עם ישראל.